Literatura: |
Alberti Leone Battista, O malarstwie, oprac. Maria Rzepińska, Wrocław 1963;
Alberti Leone Battista, Ksiąg dziesięć o sztuce budowania, Warszawa 1960;
Ballenstedt J., Jak Brunelleschi budował kopułę Santa Maria del Fiore, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki", z. 2, t. XLI, Warszawa 1996, s. 99-105;
Bastek G., Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Warszawa 2010;
Berger, R., A Royal Passion: Louis XIV as Patron of Architecture, Cambridge 1994;
Białostocki J., „Barok”: styl, epoka. postawa, „Biuletyn Historii Sztuki”, 20 (1958) [lub w: tegoż, Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976];
Blunt A., Art, and Architecture in France: 1500–1700, Harmondsworth, Middlesex 1977 (“The Pelican History of Art”)[ Blunt A., Kunst und Kultur des Barock und Rokoko, Basel – Wien 1979;
Bochnak, A., Historia sztuki nowożytnej, t. 1-2, Warszawa – Kraków 1970;
Boczkowska A., Hieronim Bosch. Astrologiczna symbolika jego dzieł, Wrocław 1977;
Burckhardt J., Kultura odrodzenia we Włoszech, Warszawa 1991;
Chastel A., Sztuka włoska, t. 1-2, Warszawa 1978;
Couchard J.P., Sztuka francuska, Warszawa 1981;
DaCosta Kaufmann T., Court, Cloister and City. The Art and Culture of Central Europe 1450–1800, London 1995;
Dejiny českého vytvarného umení, t. II: Od počatku renesance do zaveřů baroka, cz. 1-2, Praha 1989;
Genaille R., Sztuka flamandzka i belgijska, Warszawa 1976;
Hempel E., Baroque art and Architecture in Central Europe. Germany / Austria / Switzerland / Hungary / Czechoslovakia / Poland, London 1965 (“The Pelican History of Art”);
Hutt W., Niemieckie malarstwo późnego gotyku i renesansu, Warszawa 1985;
Kalinowski K., Warsztat barokowego rzeźbiarza, „Artium Queastiones”, 1995, VII, s. 103-140;
Krasny P., Visibilia signa ad pietatem excitantes. Teoria sztuki sakralnej pisarzy kościelnych epoki nowożytnej, Kraków 2010;
Leonarda da Vinci "Traktat o malarstwie" [tł. z wł., przedm. i oprac. M. Rzepińska], Wrocław 1984;
Levey M., Wczesny renesans, Warszawa 1972;
Levey M., Dojrzały renesans, Warszawa 1980;
Levey M., Painting and Sculpture in France 1700–1789, Harmondsworth, Middlesex 1995 (“The Pelican History of Art”);
Murray P., Architektura włoskiego renesansu, Toruń 1999;
Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce: od starożytności do 1500, wybr.. i oprac. Jan Białostocki,
Warszawa 1988.
Ostrowski W., Kompozycja zespołów architektonicznych barokowego Rzymu, [w:] Studia z historii
budowy miast, Warszawa 1955, s. 7-47;
Pauli T., Piero della Francesca: humanista, teoretyk sztuki, mistrz perspektywy, Warszawa, 2002;
Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976;
Pfeiffer H. W., Kaplica Sykstyńska na nowo odkryta, Kraków 2008;
Rembrandt: the master & his workshop: paintings, London 1991;
Rzepińska M., Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1976;
Shearman J., Manieryzm, Warszawa 1970;
Secomska K., Malarstwo francuskie XVII wieku, Warszawa 1985;
Sprutta J., Michał Anioł Buonarotti o sztuce pięknie i religijności, „Studia Gnesnensia”, t. XXV, 2011, s. 425-433;
Tajemnica "Las Meninas": antologia tekstów, wybór i red. A. Witko, Kraków 2006
Tomkiewicz W., Piękno wielorakie, Warszawa 1971;
Tomkiewicz W., Rokoko, Warszawa 1988;
Waźbiński Z., Malarstwo Quattrocenta, Warszawa 1972;
Waźbiński Z., Portret „z natury” w rzeźbie florenckiej drugiej połowy XV wieku , [w:] Rafael i jego spadkobiercy (red. S. Dudzik i T. Żuchowski), Toruń 2003, s. 135-155;
Żuchowski T., Pałac papieski na Watykanie od końca V do początku XVI wieku: ceremoniał a ewolucja kompleksu rezydencjonalnego, Poznań 1999;
Żuchowski T., Poskromienie materii : nowożytne zmagania rzeźbiarzy z marmurem kararyjskim: Michał Anioł, Bernini, Canova, Poznań 2010.
|