Literatura: |
Literatura do przedmiotu jest dostosowywana w zależności od potrzeb związanych z tematami badań podejmowanych uczestników zajeć oraz pojawiania się nowych opracowań i doniesień. Wśród analizowanych artykułów znajdą się m.in. publikowane w "Nature" raporty na temat światowej sytuacji doktorantów, oraz występujących w ich życiu wyzwań i trudności. Ze względu na warsztatowy charakter zajęć oraz ich cele związane z wyrabianiem u uczestników przydatnych w świecie nauki umiejętności, prezentowana literatura ma raczej charakter materiału ćwiczeniowego niż źródła wymaganych do zapamiętania treści, przez co może być dobierana z dużą dozą elastyczności.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Do uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu wymagane jest zrealizowanie wymagań opisanych w punkcie "Sposób ustalania oceny końcowej". Ocena z opisanej we wskazanym punkcie pisemnej pracy zaliczeniowej wystawiana jest na podstawie kryteriów, do których należą:
- spełnienie formalnych wymogów pracy;
- merytoryczna zawartość pracy;
- uwzględnienie w pracy aspektów związanych z warsztatem metodologicznym i statystycznym;
- odniesienie do aktualnych wyników badań i koncepcji z obszaru psychologii, którego dotyczy omawiany tekst.
|
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające do tematyki przedmiotu. Jak to jest być doktorantem, psychologiem i naukowcem w świetle wyników badań i wybranych koncepcji naukowych?
2. Wymagania czasopism przy zgłaszaniu artykułów i wskazówki udzielane w recenzjach prac naukowych. Porady teoretyczne, metodologiczne i statystyczne w ramach grupy doktorantów.
3. Proza życia naukowca: ORCID, punkty, czasopisma, komisja etyczna, zgoda uczestników na udział w badaniach, repozytorium danych, formatowanie APA, cytowanie prac, internetowe moduły liczące, ustalanie wymaganej liczebności próby.
4. Dwa łyki statystyki – wybrane metody analizowania danych statystycznych, które przydadzą się prawie każdemu: analiza rzetelności, analiza skupień, analiza czynnikowa (EFA i CFA), hierarchiczna analiza regresji, poprawka Bonferroniego, model mieszany ANOVA, model APIM.
5. Zajęcia podsumowująco-uzupełniające – rozwinięcie treści wcześniejszych zajęć w oparciu o aspekty powiązane z planami badawczymi doktorantów.
|