Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej W3-PE-OWiTP-S1-10
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Badora, S., Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2006.

2. Branden, N., Jak dobrze być sobą. Skuteczny plan budowania poczucia własnej wartości. Gdańsk 2006.

3. Dąbrowski, Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Olsztyn 2006.

4. Dołęga Z., John-Borys M. (red.), Zdrowie psychiczne uczniów - różne konteksty i odniesienia. Katowice 2009.

5. Dołęga, Z., John-Borys M. (red.) .Zdrowie psychiczne uczniów - różne konteksty i odniesienia. Katowice 2009.

6. Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej - wybrane zagadnienia. Opole 2015.

7. Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2003.

8. Kruk-Lasocka J., Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej. Wrocław 2012.

9. Lawrence, D., Jak Nauczyć uczniów szacunku do samych siebie. Warszawa 2008.

10. Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D., ABC przeciwdziałania przemocy w rodzinie - diagnoza, interwencja pomoc. Warszawa 2914.

11. Paszkiewicz A., Łobacz M., Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej. Warszawa 2013.

12. Robinson B. E., Rhoden J. L., Pomoc psychologiczna dzieciom z rodzin alkoholowych. Praktyczny przewodnik. Warszawa 2017.

13. Satir, V., Rodzina. Tu powstaje człowiek. Gdańsk, 2000.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa stanowi średnią z: oceny z wykonanych zadań projektowych oraz merytorycznej aktywności na zajęciach.

Zakres tematów:

1. Ustalenia terminologiczne z zakresu metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej.

2. Zasady, metody i formy pracy opiekuńczo-wychowawczej. Nauczyciel wychowawca jako animator działalności opiekuńczo-wychowawczej.

3. Odrzucenie rówieśnicze. Diagnoza sytuacji dziecka w zespole klasowym.

4. Uczeń - ofiara przemocy domowej. Diagnoza i wsparcie.

5. Uczeń doświadczający zaniedbań ze strony środowiska rodzinnego.

6. Uczeń z rodziny alkoholowej.

7. Uczniowie - ofiary i sprawcy mobbingu.

8. Uczeń z niepełnosprawnością.

9. Uczeń z ADHD

10. Wpieranie rozwoju asertywności i niezależności u dzieci.

11. Wsparcie wychowanka z fobią szkolną

12. Nieśmiały uczeń w klasie szkolnej.

13. Projektowanie scenariusza godziny wychowawczej oraz zajęć świetlicowych.

14. Zajęcia podsumowujące.

Metody dydaktyczne:

opis, pogadanka, praca z książką, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi piątek (nieparzyste), 11:30 - 13:45, sala 207
co drugi piątek (parzyste), 11:30 - 13:45, sala 203
Jan Basiaga 29/27 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)