Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza W3-PE-OWiTP-S1-9
Wykład (W) semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, Karkonoska Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2013;

Apanel, D. (red.) (2009). Opieka i wychowanie – tradycja i problemy współczesne. Kraków: OW Impuls;

Badora S., Róg A., Zięba–Kołodziej B. (red.), Pedagogika opiekuńcza. W poszukiwaniu rozwiązań teoretycznych i praktycznych, PWSZ, Tarnobrzeg 2014;

Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 1-2, Olsztyn 2006;

Jundził E., Pawłowska R. (red.), Pedagogika opiekuńcza: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, Gdańsk 2008;

Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze (czasopismo);

Wosik-Wala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin 2011.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny - student losuje 2 pytania z zakresu tematyki wykładów

Wyczerpująca odp. na 2 pytania - ocena bdb; odpowiedź poprawna - db; podstawowy zakres wiedzy - dst; wyraźne braki w podstawowej wiedzy z przedmiotu - ndst.

Zakres tematów:

1. Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza jako dyscyplina naukowa. Podstawowe pojęcia z obszaru pedagogiki opiekuńczej oraz ich zakresy znaczeniowe (opieka, pomoc, wychowanie, kompensacja społeczna, proces opieki, proces opiekuńczo-wychowawczy, funkcje opiekuńcze, stosunek opiekuńczy, sieroctwo naturalne, sieroctwo społeczne).

2. Współczesna rodzina i problemy wychowania w rodzinie.

3. Współczesne problemy opiekuńczo-wychowawcze: osamotnienie, sieroctwo emocjonalne, błędne zachowania wychowawcze rodziców i opiekunów.

4. Dzieci o szczególnych problemach rozwojowych w rodzinie i instytucjach opiekuńczo-wychowawczych. Potrzeby i ich realizacja.

5. Samotność, osamotnienie społeczne i emocjonalne jako konsekwencja przemian życia rodzinnego, zawodowego i społeczno-kulturowego. Rola więzi emocjonalnych.

6. Wybrane formy i metody opieki - kontekst rodziny i instytucji.

Metody dydaktyczne:

wykład z prezentacją multimedialną

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 8:00 - 9:30, sala 203
Irena Przybylska 34/27 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)