Literatura: |
1. Biomedyczne podstawy logopedii, red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska – Brey, Gdańsk 2014
2. Demel G., Elementy logopedii, WSiP, Warszawa 1987.
3. Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 1978.
4. Emiluta – Rozya D. ,Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2006.
5. Gałkowski T., Jastrzębowska J., Logopedia, Opole 1999.
6. Jastrzębowska J.: Podstawy wiedzy o logopedii. Opole 1995.
7. Jeżowska-Krasnodębska E , Przyczyny zaburzeń artykulacji zlokalizowane w układzie obwodowym, Kraków 2015.
8. Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Wyd. Lubelskie, Lublin 1970,1977.
9. Kania J.T., Szkice logopedyczne, WPIS, Warszawa 1982.
10. Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin 2012.
11. Minczakiewicz E., Mowa – rozwój, zaburzenia, terapia, WSP, Kraków 1997.
12. Pluta-Wojciechowska D., Opis zaburzeń mowy jako pierwszy etap postępowania logopedycznego, Logopedia Silesiana 1, 31-46, 2012, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Logopedia_Silesiana/Logopedia_Silesiana-r2012-t1/Logopedia_Silesiana-r2012-t1-s31-46/Logopedia_Silesiana-r2012-t1-s31-46.pdf
13. Polewczyk I., Diagnozowanie i stymulowanie percepcji słuchowej dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.
14. Polewczyk I., Dziecko z CAPD (Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego ) w szkole – strategie diagnostyczne i terapeutyczne, [w:] J. Skibska (red.), Dziecko z wadą słuchu oraz Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego (CAPD), Wydawnictwo Libron Kraków 2014
15. Rocławski B., Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 1981, 1986.
16. Rocławski B., red. Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk 1991.
17. Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1991.
18. Rodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa1994.
19. Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, WSiP, Warszawa1981.
20. Scott L., Guitar C., Jak mówić w szkole o jąkaniu? Podręcznik dla nauczycieli i logopedów (Straight Talk for Teachers. A Handbook for Teachers and Speech-Language Pathologists), tłum.: Węsierska M., Wydawnictwo Centrum Logopedyczne, Katowice 2012.
21. Styczek I., Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, WSiP, Warszawa 1985.
22. Styczek I., Logopedia, PWN, Warszawa 1981.
23. Tarkowski Z., Jąkanie wczesnodziecięce, WSiP, Warszawa 1992.
24. Tarkowski Z., Przesiewowy Test Logopedyczny PTL.
25. Węsierska K., Jeziorczak B., Czy moje dziecko się jąka? Przewodnik dla rodziców małych dzieci, które mają problem z płynnym mówieniem. Wydawnictwo Centrum Logopedyczne, Katowice 2011.
|
Zakres tematów: |
1. Rozwój mowy dziecka w aspekcie fonetycznymi i fonologicznym. Okresy rozwojowe – prenatalny i postnatalne okresy, charakterystyka każdego z nich. Wyjaśnienie pojęć: - głużenie, gaworzenie, echolalia, holofraza, metatezy, kontaminacje, epentezy, substytucje... Opóźniony rozwój mowy. SORM, NORM – wyjaśnienie pojęć.
2. Dyslalia – definicje, objawy, rodzaje i przyczyny. Podział dyslalii w oparciu o kryterium przyczynowe i objawowe. Formy realizacji dźwięków w dyslalii wg J. T. Kanii (co to jest substytucja, elizja, deformacja). Nowe ujęcie dyslalii w koncepcji D. Pluty – Wojciechowskiej - jakie są kryteria nowej oceny w dyslalii. (2 ćw.)
3. Badanie mowy i wymowy, rodzaje testów, test PTL Z. Tarkowskiego. Jakie narzędzie diagnostyczne oraz pytanie diagnostyczne lub sytuacje diagnostyczne możemy stworzyć jako - nauczyciele, aby móc zdiagnozować: - rozumienie mowy - słownik - gramatykę – artykulację.
4. Głoska i fonem – wyjaśnienie pojęć. Słuch fonemowy i fonetyczny, badanie – rodzaje testów. Kiedy badamy (w przypadku jakich wad wymowy - słuch fonemowy, a kiedy słuch fonetyczny).
5. Percepcja słuchowa – zakres pojęcia, diagnoza i terapia percepcji słuchowej u dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
6. Ćwiczenia ortofoniczne – podział i przykłady ćw. Krytyczna analiza ćwiczeń: dlaczego za szczególnie istotne uznaje się w logopedii ćwiczenie tzw. pionizacji języka? na czym polega pionizacja języka?, czy każda pionizacja języka jest równie istotna w terapii logopedycznej?, jak prowadzić ćwiczenia pionizacji języka? (2 ćwiczenia).
7. Terapia dyslalii – metody i etapy pracy logoterapeutycznej. Terapia tradycyjna - etapy terapii (na przykładzie), terapia strategiczna Pluty - Wojciechowskiej. Różnice, podobieństwa. Organizacja zespołów korekcyjnych. Współpraca ze specjalistami. Scenariusz zajęć profilaktycznych z wykorzystaniem ćwiczeń ortofonicznych (praca w grupach). (2 ćwiczenia).
8. Prezentacja projektów zaliczeniowych.
9. Konstruowanie zajęć profilaktycznych i korekcyjnych z wykorzystaniem ćwiczeń ortofonicznych i ogólnorozwojowych. Współpraca ze specjalistami. Analiza pomocy dydaktycznych w terapii i profilaktyce logopedycznej.
10. Afazja dziecięca i dyzartria, dziecko ze spektrum autyzmu – objawy, przyczyny, możliwości wsparcia na terenie przedszkola i szkoły, elementy terapii.
|