Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zabawa w stymulacji rozwoju mowy dziecka W6-PP-SM-ZSRM
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://usosweb.us.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=W6-PP-SM-ZSRM
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Chmielewska Elżbieta , 1995. Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Kielce: MAC.

Clark Linda, Ireland Catherine, 1998. Uczymy się mówić, mówimy, by się uczyć. Tł. B. Jóźwiak. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Czelakowska Danuta, 2010. Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Impuls.

Dembiniok Ewa, 2006. Drżenie, drgania i podrygi. Wierszyki z głoską „r”. Goleszów: Publisher innowacje.

Fischer Robert, 1999. Uczymy, jak się uczyć. Tł. K. Kruszewski. Warszawa: WSiP.

Furgalińska Joanna, 2010. Czechów trzech, czyli polskie łamańce językowe. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga

Jąder Mariola, 2010. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków: Impuls.

Krasoń Katarzyna, 1999. Malowniczy most do poezji. Wiersze Brzechwy i Tuwima w edukacji i rozwoju dziecka. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Michalewska Maria Teresa (red.), 1999. Problemy edukacji lingwistycznej. Kraków: Impuls.

Skorek Ewa Małgorzata, 2008. 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych. Gdańsk: Harmonia.

Stasica Jadwiga, 2001. 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane relaksujących, rozwijających fantazję i zdolności uczniów w klasach I–III. Kraków: Impuls.

Toczyska Bogumiła, 1998. Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańsk: GWO.

Toczyska Bogumiła, 1998. Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama. Gdańsk: Wydawnictwo Podkowa.

Zakrzewska Barbara, 2003. Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole. Warszawa: WSiP.

Metody i kryteria oceniania:

1. Udział w kursie (zapisanie się na kurs w pierwszych trzech tygodniach jego trwania, aktywny udział w kursie - realizacja krótkich zadań pisemnych i ustnych, np. wyszukiwanie literatury i/lub filmów dostępnych na kanale YT).

2. Lektura własna – przygotowanie prezentacji ustnej lub multimedialnej na podstawie wybranej lektury (artykuł z czasopisma, rozdział w monografii) oraz przygotowanie ćwiczeń lub quizu na podstawie prezentowanej lektury.

3. Gra planszowa stymulująca rozwój mowy dziecka (temat, zakres wg ustaleń z prowadzącym), przedłożenie projektu gry do konsultacji merytorycznej i metodycznej oraz demonstracja jej finalnej wersji podczas zajęć.

Warunkiem zaliczenia kursu na najniższym dopuszczalnym poziomie jest dostateczna poprawność merytoryczna i formalna oraz dostateczne wyczerpanie tematu (np. prezentacja niedopracowanego projektu indywidualnego bez ćwiczeń/quizów). Wymagania na ocenę dobrą: przemyślana struktura projektu i sposobu jego prezentacji, terminowe oddanie projektu, przedstawienie projektu gry do konsultacji. Wymagania na ocenę bardzo dobrą: przemyślana struktura projektu i sposobu jego prezentacji, wyczerpujący sposób opracowania projektu oraz dbałość o szczegóły i precyzję.

Zakres tematów:

1. Tematy zajęć. Literatura. Wymagania. Dyskusja dot. tematów i wymagań kursu.

2. Zabawy w stymulacji rozwoju mowy dziecka – rozwój mowy dziecka (powtórzenie i rozszerzenie wybranych informacji).

3. Język nianiek – proteza skutecznie wspomagająca rozwój mowy dziecka.

4. Literatura piękna (np. wiersze Brzechwy i Tuwima, Chotomskiej i Frączek) – jako inspiracja (scenariusze) do zabaw/ gier stymulujących rozwój mowy dziecka.

5. Łamańce językowe (źródło zabawy językowej i inspiracja do tworzenia ćwiczeń) - elementarne ćwiczenia dykcji.

6. Ćwiczenia artykulacji, dykcji, impostacji - sposoby przygotowania do głośnego czytania i wystąpień publicznych.

7. Adaptacja i/lub tworzenie gier (np. planszowych) do zabaw/ gier stymulujących rozwój mowy dziecka (np. double, story cubes, inne).

8. Podsumowanie kursu zabawa w stymulacji rozwoju mowy dziecka – wyniki pracy indywidualnej i zespołowej.

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstów oraz filmów i audycji poświęconych rozwojowi mowy, a także wywiadów z logopedami; prezentacje wyników analizy tekstów i dyskusje tematyczne; projekt gry planszowej (praca zespołowa i/lub indywidualna), metody aktywizujące uczestników zajęć - ćwiczenia na podstawie scenariuszy, kart pracy i/lub prezentacji.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:15 - 12:00, sala B-1.14
Małgorzata Bortliczek 18/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)