PODSTAWY CHEMII B
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0310-CH-S1-010 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PODSTAWY CHEMII B |
Jednostka: | Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Moduł: Podstawy Chemii B Kierunek: CHEMIA Specjalność: Chemia Podstawowa, Chemia Środowiska, Chemia Informatyczna, Chemia Leków Studia I stopnia, stacjonarne Zajęcia: wykład, laboratorium |
Pełny opis: |
Wykład: Kinetyka chemiczna. Właściwości i stężenie substancji reagujących. Temperatura. Kataliza. Teoria zderzeń. Reakcje wielostopniowe (następcze). Reakcje łańcuchowe. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Stała równowagi. Równowaga w układach wielofazowych. Przesunięcia równowagi. Zasada Le Châteliera. Typy roztworów. Obniżenie temperatury krzepnięcia i podwyższenie temperatury wrzenia roztworów. Ciśnienie osmotyczne. Wykorzystanie ebulioskopii, krioskopii i ciśnienia osmotycznego do wyznaczania ciężaru cząsteczkowego substancji. Koloidy. Kwasy i zasady. Zobojętnianie. Kwasy wieloprotonowe. Równoważniki kwasów i zasad. Reakcje utleniania – redukcji w roztworach. Stechiometria roztworów. Hydroliza i amfoteryczność. Równowagi dysocjacji w roztworze wodnym. Obliczenia z wykorzystaniem Kdys. Dysocjacja wody; pH. Miareczkowanie i wskaźniki. Roztwory buforowe. Dysocjacja jonów kompleksowych w roztworach wodnych. Strącanie. Równowagi złożone. Przewodność elektryczna. Elektroliza. Ilościowe aspekty elektrolizy. Ogniwa galwaniczne. Potencjały elektrodowe. Równanie Nernsta. Ćwiczenia laboratoryjne: 1.Wyznaczanie równoważnika chemicznego metalu. 2.Mechanizm reakcji chemicznych. 3.Otrzymywanie i własności związków kompleksowych. 4.Kataliza i jej wpływ na szybkość reakcji chemicznych. 5.Preparatyka związków organicznych i nieorganicznych. 6.Równowaga i szybkość reakcji chemicznych. 7. Stężenia jonów wodorowych. Hydroliza. 8.Elektroliza i reaktywność metali. |
Literatura: |
M. J. Sienko, R. A. Plane, Chemia podstawy i zastosowania, WNT, Warszawa, 1997 J.R. Paśko, R. Sitko, „Ćwiczenia laboratoryjne z chemii ogólnej i analitycznej”, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków, 1996 A. Hendrich, „Chemia ogólna. Ćwiczenia laboratoryjne”, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1993 L. Pajdowski, „Chemia ogólna”, PWN, Warszawa, 1997 W. Trzebiatowski, „Chemia nieorganiczna”, PWN, Warszawa, 1978 |
Efekty uczenia się: |
dostrzega rolę chemii w życiu codziennym, rozumie jej znaczenie dla rozwoju cywilizacji i techniki oraz pojmuje interdyscyplinarny charakter chemii jako nauki zna i rozumie elementarne prawa i pojęcia chemiczne rządzące mikroświatem i potrafi zilustrować je odpowiednimi przykładam zna zasady nomenklatury związków chemicznych, zasady tworzenia wzorów sumarycznych i strukturalnych związków chemicznych, potrafi wymienić podstawowe grupy związków chemicznych zna i potrafi wyjaśnić budowę elektronową małych cząsteczek rozumie strukturę elektronową atomów w korelacji z położeniem w układzie okresowym pierwiastków potrafi objaśnić związki pomiędzy budową molekularną, a właściwościami makroskopowymi otaczającej go materii rozwiązuje podstawowe zadania rachunkowe z określonych działów chemii posługuje się podstawowym sprzętem laboratoryjnym i wykonuje podstawowe czynności laboratoryjne opracowuje sprawozdania i raporty z przeprowadzonych eksperymentów/ćwiczeń/zadań odpowiada za bezpieczeństwo pracy własnej i innych |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin: Egzamin w postaci udzielenia pisemnej odpowiedzi na 10 pytań Punktacja przedstawia się następująco: Odpowiedź na 6 pytań: ndst Odpowiedź na 7 pytań: dst Odpowiedź na 7,5 pytania: plus dst Odpowiedź na 8 pytań: db Odpowiedź na 8,5 pytań: plus db Odpowiedź na 9, 9,5, 10 pytań: bdb |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.