SPK_M04_Zaburzenia psychotyczne i zaburzenia afektywne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-231 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | SPK_M04_Zaburzenia psychotyczne i zaburzenia afektywne | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu psychopatologii psychoz schizofrenicznych oraz afektywnych oraz podstawowych umiejętności nawiązywania kontaktu, diagnozy oraz terapii osób cierpiących na te zaburzenia. |
||
Pełny opis: |
• Pozycja nozologiczna, kryteria diagnostyczne, podział psychoz schizofrenicznych. • Schizofrenia w ujęciu psychodynamicznym, systemowym, egzystencjalnym. • Deficyty neuropsychologiczne w schizofrenii. Teoria neurorozwojowa, hipoteza predyspozycji i stresu. • Metody i techniki diagnozy różnicowej w przypadku schizofrenii. • Pomoc osobom cierpiącym na schizofrenię. • Pozycja nozologiczna, kryteria diagnostyczne, podział zaburzeń nastroju. • Zaburzenia nastroju w ujęciu behawioralno-poznawczym, psychodynamicznym, systemowym, egzystencjalnym. • Zaburzenia nastroju: metody i techniki diagnozy różnicowej. • Zaburzenia z kręgu depresja: pomoc psychologiczna. • Zaburzenia z kręgu manii: pomoc psychologiczna. |
||
Literatura: |
literatura obowiązkowa • Beck A. (2010). Schizofrenia w ujęciu poznawczym: teoria, badania i terapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. • Bilikiewicz A. (2006): Psychiatria, Warszawa: Wyd. PZWL. • Birchwood M., Jackson. C. (2004): Schizofrania. Modele kliniczne I techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP. • Carson R., Butcher J.N., Mineka S. (2003): Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP. • Cierpiałkowska L. (2013): Psychopatologia. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar. • De Barbaro B.(1999): Schizofrenia w rodzinie. Kraków: Wyd Uniw. Jagiellońskiego. • Frith Ch., Johnstone E. (2012): Schizofrenia. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne • Hammen C. (2004): Depresja. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP. • Jaremy M. (2011): Psychiatria w praktyce. Warszawa: Medical Education Oficyna Wydawnicza • Kępiński A. (2003): Schizofrenia. Kraków, Wydawnictwo Literackie. • Kępiński A. (2004): Melancholia. Kraków, Wydawnictwo Literackie. • Pużyński S. (2009): Depresje i zaburzenia afektywne. Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL. • Rybakowski J., Pużyński S., Wciórka J. (2010): Psychiatria, Podstawy psychiatrii • Seligman M.E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L. (2003): Psychopatologia. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. literatura uzupełniająca • Borkowska A. (2005): Zaburzenia funkcji poznawczych w chorobach psychicznych. Kraków. Polskie Towarzystwo Psychiatryczne. • Cechnicki A.: Wybrane aspekty leczenia schizofrenii. Psychoterapia, 1992, 2. • Czech K., Sygut M., Klasik A., Krysta K. (2006): Zastosowanie terapii neurofeedback w leczeniu zaburzeń poznawczych w schizofrenii. „Badania nad Schizofrenią” [Lublin], VII,7. • Grzesiuk L (2006): Psychoterapia. Praktyka. Warszawa, Eneteia. • Jakubik A. (2003): Zaburzenia osobowości. Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL. • Laing R.(1999): Podzielone Ja. Poznań, Rebis. • Martin G.N. (2001): Neuropsychologia. Warszawa, PZWL. • Mindell A. (2002): Psychologia i szamanizm. Katowice, KOS. • Mueser K.T., Gingerich S.: Życie ze schizofrenią, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. • Sęk H. (1969): Nadmierna konkretyzacja i „overinclusion” jako hipotezy wyjaśniające patologię myślenia pojęciowego w schizofrenii. „Psychiatria polska”, 5, 581-586. • Stark F., M.: Krótki program psychoedukacyjny dla pacjentów schizofrenicznych. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 1993, nr 2. • Vedfelt O. (1998): Wymiary snów : istota, funkcje i znaczenie marzeń sennych. Warszawa : Wydaw. Psychologii i Kultury ENETEI |
||
Efekty uczenia się: |
Posiada wiedzę na temat różnych objawów klinicznych schizofrenii i jej sześciu głównych typów oraz zaburzeń schizoafektywnych i uporczywych zespołów urojeniowych Potrafi rozpoznać objawy jednobiegunowych, dwubiegunowych zaburzeń afektywnych, bez objawów psychotycznych i z objawami psychotycznymi, nawracające i przewlekłe Różnicuje objawy zaburzeń psychicznych, zwłaszcza typu halucynacji i urojeń w zespołach psychotycznych. Rozpoznaje schizofrenię o objawach pozytywnych (wytwórczych) i negatywnych. Zna współczesne teorie schizofrenii – teorię neurorozwojową oraz teorię predyspozycji i stresu Ma podstawowe kompetencje pozwalające na sprawdzenie jakiego rodzaju zaburzenie o charakterze psychotycznym ma miejsce w przypadku danej osoby. Potrafi dostrzec silne nasilenie objawów i przewidzieć ich możliwe skutki na przykład w zakresie zaburzeń afektywnych lub psychotycznych; przy formułowaniu hipotez diagnostycznych oraz wskazań terapeutycznych potrafi posługiwać się całościową konceptualizacją przypadku. Zna formy pomocy pacjentom cierpiącym na psychozy schizofreniczne oraz afektywne. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny jest zaliczenie kolokwium oraz obecność na zajęciach (dopuszcza się opuszczenie dwóch ćwiczeń). W przypadku przekroczenia limitu należy każdą ponadwymiarową nieobecność zaliczyć na konsultacjach. Brana będzie także pod uwagę znacząca aktywność studenta w trakcie semestru. Ocena końcowa z ćwiczeń wynika z oceny z kolokwium z możliwością podwyższenia przy wysokiej aktywności studenta podczas całego kursu. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-18 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bolek-Kochanowska, Kasper Czech | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bolek-Kochanowska, Kasper Czech | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Podstawą oceny jest zaliczenie kolokwium oraz obecność na zajęciach (dopuszcza się opuszczenie dwóch ćwiczeń). W przypadku przekroczenia limitu należy każdą ponadwymiarową nieobecność zaliczyć na konsultacjach. Kolokwium oceniane będzie według skali: 0 – 59% - ocena niedostateczna (2.0) 60 - 67% - ocena dostateczna (3.0) 68 – 75% - ocena dostateczna plus (3.5) 76 - 83% - ocena dobra (4.0) 84 – 91% - ocena dobry plus (4.5) 92 – 100% - ocena bardzo dobra (5.0) Studium przypadku oceniane będzie na skali 2 (niedostateczny) – 5 (bardzo dobry) Na ocenę końcową z ćwiczeń składają się oceny cząstkowe z kolokwium i studium przypadku. Waga tych ocen przedstawia się następująco: 0,25 – studium przypadku 0,75 - kolokwium zaliczeniowe |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu osiągnięcie takich efektów kształcenia jak: - Posiadanie wiedzy na temat różnych objawów klinicznych schizofrenii i jej sześciu głównych typów oraz zaburzeń schizoafektywnych i uporczywych zespołów urojeniowych - umiejętność rozpoznawania objawów jednobiegunowych, dwubiegunowych zaburzeń afektywnych, bez objawów psychotycznych i z objawami psychotycznymi, nawracające i przewlekłe - różnicowanie objawów zaburzeń psychicznych, zwłaszcza typu halucynacji i urojeń w zespołach psychotycznych. - rozpoznawanie schizofrenii o objawach pozytywnych (wytwórczych) i negatywnych - posiadanie wiedzy o współczesnych teoriach schizofrenii – teoria neurorozwojowa oraz teoria predyspozycji i stresu - posiadanie podstawowych kompetencji pozwalających na sprawdzenie, jakiego rodzaju zaburzenie o charakterze psychotycznym ma miejsce w przypadku danej osoby - umiejętność dostrzeżenia silnego nasilenia objawów i przewidzenia ich możliwych skutków na przykład w zakresie zaburzeń afektywnych lub psychotycznych; przy formułowaniu hipotez diagnostycznych oraz wskazań terapeutycznych umiejętność posługiwania się całościową konceptualizacją przypadku - posiadanie wiedzy na temat form pomocy pacjentom cierpiącym na psychozy schizofreniczne oraz afektywne | |
Uwagi: |
Student przygotowuje się do zajęć w oparciu o literaturę podstawową i uzupełniającą, która będzie wskazywana przez prowadzącego każdorazowo przed rozpoczęciem kolejnych zajęć. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-18 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bolek-Kochanowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bolek-Kochanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Podstawą wystawienia oceny końcowej z ćwiczeń jest zaliczenie pisemnego kolokwium oraz prezentacja opracowanego w parach studium przypadku oraz obecność na zajęciach (dopuszcza się opuszczenie dwóch ćwiczeń). Ocena końcowa zostanie wyliczona jako średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia – testu wiadomości i studium przypadku. Waga tych ocen przedstawia się następująco: 0,25 – studium przypadku 0,75 – test wiadomości Test wiadomości oceniany będzie według skali: 0 – 59% - ocena niedostateczna (2.0) 60 - 67% - ocena dostateczna (3.0) 68 – 75% - ocena dostateczna plus (3.5) 76 - 83% - ocena dobra (4.0) 84 – 91% - ocena dobry plus (4.5) 92 – 100% - ocena bardzo dobra (5.0) W przypadku nieodrobienia przez studenta nieobecności przekraczających dopuszczony limit, każda nieodrobiona nieobecność ponad limit będzie skutkować obniżeniem oceny końcowej z ćwiczeń o pół stopnia. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu osiągnięcie takich efektów kształcenia jak: - Posiadanie wiedzy na temat różnych objawów klinicznych schizofrenii i jej sześciu głównych typów oraz zaburzeń schizoafektywnych i uporczywych zespołów urojeniowych - umiejętność rozpoznawania objawów jednobiegunowych, dwubiegunowych zaburzeń afektywnych, bez objawów psychotycznych i z objawami psychotycznymi, nawracające i przewlekłe - różnicowanie objawów zaburzeń psychicznych, zwłaszcza typu halucynacji i urojeń w zespołach psychotycznych - rozpoznawanie schizofrenii o objawach pozytywnych (wytwórczych) i negatywnych - posiadanie wiedzy o współczesnych teoriach schizofrenii – teoria neurorozwojowa oraz teoria predyspozycji i stresu - posiadanie podstawowych kompetencji pozwalających na sprawdzenie, jakiego rodzaju zaburzenie o charakterze psychotycznym ma miejsce w przypadku danej osoby - umiejętność dostrzeżenia silnego nasilenia objawów i przewidzenia ich możliwych skutków na przykład w zakresie zaburzeń afektywnych lub psychotycznych; przy formułowaniu hipotez diagnostycznych oraz wskazań terapeutycznych umiejętność posługiwania się całościową konceptualizacją przypadku - posiadanie wiedzy na temat form pomocy pacjentom cierpiącym na psychozy schizofreniczne oraz afektywne | |
Uwagi: |
Student przygotowuje się do zajęć w oparciu o literaturę podstawową i uzupełniającą. Wymagana jest obecność podczas zajęć. Limit dopuszczalnych nieobecności to 2 w ciągu semestru. Wszelkie nieobecności ponad limit należy odrobić przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej, w przeciwnym razie ocena końcowa zostanie obniżona o 0.5 stopnia za każdą nieobecność ponad limit. Odrabianie ponadprogramowych nieobecności powinno odbywać się na bieżąco w czasie semestru poprzez przygotowanie krótkiego doniesienia z badań na temat zagadnień omawianych w czasie opuszczonych przez studenta zajęć. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bolek-Kochanowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bolek-Kochanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Podstawą wystawienia oceny końcowej z ćwiczeń jest zaliczenie pisemnego kolokwium oraz prezentacja opracowanego w parach studium przypadku oraz obecność na zajęciach (dopuszcza się opuszczenie dwóch ćwiczeń). Ocena końcowa zostanie wyliczona jako średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia – testu wiadomości i studium przypadku. Waga tych ocen przedstawia się następująco: 0,25 – studium przypadku 0,75 – test wiadomości Test wiadomości oceniany będzie według skali: 0 – 59% - ocena niedostateczna (2.0) 60 - 67% - ocena dostateczna (3.0) 68 – 75% - ocena dostateczna plus (3.5) 76 - 83% - ocena dobra (4.0) 84 – 91% - ocena dobry plus (4.5) 92 – 100% - ocena bardzo dobra (5.0) W przypadku nieodrobienia przez studenta nieobecności przekraczających dopuszczony limit, każda nieodrobiona nieobecność ponad limit będzie skutkować obniżeniem oceny końcowej z ćwiczeń o pół stopnia. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu osiągnięcie takich efektów kształcenia jak: - Posiadanie wiedzy na temat różnych objawów klinicznych schizofrenii i jej sześciu głównych typów oraz zaburzeń schizoafektywnych i uporczywych zespołów urojeniowych - umiejętność rozpoznawania objawów jednobiegunowych, dwubiegunowych zaburzeń afektywnych, bez objawów psychotycznych i z objawami psychotycznymi, nawracające i przewlekłe - różnicowanie objawów zaburzeń psychicznych, zwłaszcza typu halucynacji i urojeń w zespołach psychotycznych - rozpoznawanie schizofrenii o objawach pozytywnych (wytwórczych) i negatywnych - posiadanie wiedzy o współczesnych teoriach schizofrenii – teoria neurorozwojowa oraz teoria predyspozycji i stresu - posiadanie podstawowych kompetencji pozwalających na sprawdzenie, jakiego rodzaju zaburzenie o charakterze psychotycznym ma miejsce w przypadku danej osoby - umiejętność dostrzeżenia silnego nasilenia objawów i przewidzenia ich możliwych skutków na przykład w zakresie zaburzeń afektywnych lub psychotycznych; przy formułowaniu hipotez diagnostycznych oraz wskazań terapeutycznych umiejętność posługiwania się całościową konceptualizacją przypadku - posiadanie wiedzy na temat form pomocy pacjentom cierpiącym na psychozy schizofreniczne oraz afektywne |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Izabela Rajska-Kulik | |
Prowadzący grup: | Barbara Leśniak, Izabela Rajska-Kulik, Jagoda Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bolek-Kochanowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bolek-Kochanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Podstawą wystawienia oceny końcowej z ćwiczeń jest zaliczenie pisemnego kolokwium oraz prezentacja opracowanego w parach studium przypadku oraz obecność na zajęciach (dopuszcza się opuszczenie dwóch ćwiczeń). Ocena końcowa zostanie wyliczona jako średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia – testu wiadomości i studium przypadku. Waga tych ocen przedstawia się następująco: 0,30 – studium przypadku 0,70 – test wiadomości Aby zaliczyć moduł na ocenę pozytywną zarówno test wiadomości jak i studium przypadku muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności na zajęciach. W przypadku nieodrobienia przez studenta nieobecności przekraczających dopuszczony limit, każda nieodrobiona nieobecność ponad limit będzie skutkować obniżeniem oceny końcowej z ćwiczeń o pół stopnia. Nieobecności należy odrobić przed zakończeniem semestru, najpóźniej podczas ostatnich zajęć dydaktycznych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu osiągnięcie takich efektów kształcenia jak: - Posiadanie wiedzy na temat różnych objawów klinicznych schizofrenii i jej sześciu głównych typów oraz zaburzeń schizoafektywnych i uporczywych zespołów urojeniowych - umiejętność rozpoznawania objawów jednobiegunowych, dwubiegunowych zaburzeń afektywnych, bez objawów psychotycznych i z objawami psychotycznymi, nawracające i przewlekłe - różnicowanie objawów zaburzeń psychicznych, zwłaszcza typu halucynacji i urojeń w zespołach psychotycznych - rozpoznawanie schizofrenii o objawach pozytywnych (wytwórczych) i negatywnych - posiadanie wiedzy o współczesnych teoriach schizofrenii – teoria neurorozwojowa oraz teoria predyspozycji i stresu - posiadanie podstawowych kompetencji pozwalających na sprawdzenie, jakiego rodzaju zaburzenie o charakterze psychotycznym ma miejsce w przypadku danej osoby - umiejętność dostrzeżenia silnego nasilenia objawów i przewidzenia ich możliwych skutków na przykład w zakresie zaburzeń afektywnych lub psychotycznych; przy formułowaniu hipotez diagnostycznych oraz wskazań terapeutycznych umiejętność posługiwania się całościową konceptualizacją przypadku - posiadanie wiedzy na temat form pomocy pacjentom cierpiącym na psychozy schizofreniczne oraz afektywne |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bolek-Kochanowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bolek-Kochanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Podstawą wystawienia oceny końcowej z ćwiczeń jest zaliczenie pisemnego kolokwium oraz prezentacja opracowanego w grupach 2-3 osobowych studium przypadku oraz obecność na zajęciach (dopuszcza się opuszczenie dwóch zajęć). Ocena końcowa z modułu zostanie wyliczona jako średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia – testu wiadomości i studium przypadku. Waga tych ocen przedstawia się następująco: 0,40 – studium przypadku 0,60 – test wiadomości (pisemne kolokwium) Aby zaliczyć moduł na ocenę pozytywną zarówno test wiadomości jak i studium przypadku muszą być zaliczone na ocenę pozytywną. Ocena końcowa z modułu zostanie wystawiona zgodnie z zasadą: 3,00 do 3,25 - dostateczny; 3,26 do 3,75 - dostateczny plus; 3,76 do 4,25 - dobry; 4,26 do 4,60 - dobry plus; 4,61 do 5,00 - bardzo dobry W przypadku nieodrobienia przez studenta nieobecności przekraczających dopuszczony limit, każda nieodrobiona nieobecność ponad limit będzie skutkować obniżeniem oceny końcowej z modułu o pół stopnia. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu osiągnięcie takich efektów kształcenia jak: - Posiadanie wiedzy na temat różnych objawów klinicznych schizofrenii i jej sześciu głównych typów oraz zaburzeń schizoafektywnych i uporczywych zespołów urojeniowych - umiejętność rozpoznawania objawów jednobiegunowych, dwubiegunowych zaburzeń afektywnych, bez objawów psychotycznych i z objawami psychotycznymi, nawracające i przewlekłe - różnicowanie objawów zaburzeń psychicznych, zwłaszcza typu halucynacji i urojeń w zespołach psychotycznych - rozpoznawanie schizofrenii o objawach pozytywnych (wytwórczych) i negatywnych - posiadanie wiedzy o współczesnych teoriach schizofrenii – teoria neurorozwojowa oraz teoria predyspozycji i stresu - posiadanie podstawowych kompetencji pozwalających na sprawdzenie, jakiego rodzaju zaburzenie o charakterze psychotycznym ma miejsce w przypadku danej osoby - umiejętność dostrzeżenia silnego nasilenia objawów i przewidzenia ich możliwych skutków na przykład w zakresie zaburzeń afektywnych lub psychotycznych; przy formułowaniu hipotez diagnostycznych oraz wskazań terapeutycznych umiejętność posługiwania się całościową konceptualizacją przypadku - posiadanie wiedzy na temat form pomocy pacjentom cierpiącym na psychozy schizofreniczne oraz afektywne | |
Uwagi: |
Dyżur na Platformie Teams w każdy wtorek od 13:00 do 13:45 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.