Fakultet F6 - Psychologia muzyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS102kD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fakultet F6 - Psychologia muzyki |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Strona przedmiotu: | http://www.ip.us.edu.pl/?fo_id=23595 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Wymagania wstępne: | Znajomość języka angielskiego w stopniu średnio-zaawansowanym, kursy z zakresu psychologii ogólnej |
Skrócony opis: |
Podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii muzyki. Tematy obejmują psychologiczną stronę procesu twórczego, wykonawczego oraz odbioru muzyki, a także znaczenia muzyki w życiu codziennym. |
Pełny opis: |
Poszczególne tematy zajęć: 1. Psychologia muzyki – dziedzina badań – krótkie omówienie. Podstawy teorii muzyki 2. Muzykalność człowieka w kontekście psychologii rozwojowej. Rozwój muzyczny 3. Struktura muzyczna – umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki 4. Talent i zdolności muzyczne. Koncepcje talentu, talentu muzycznego. Dyskusja "nature or nurture" 5. Subkultury muzyczne. Muzyka i zachowanie, stereotypizacja muzyki "problematycznej" 6. Środowiskowe i psychologiczne wyznaczniki powodzenia w studiach muzycznych 7. Preferencje muzyczne w przekroju społeczno-psychologicznym 8. Emocje i muzyka. Czy i w jaki sposób muzyka wpływa na emocje? Dyskusja o postrzeganych i odczuwanych emocjach w muzyce 9. Muzyka i mózg - o neuropsychologii muzyki 10. Muzyka, zdrowie i jakość życia 11. Muzykoterapia 12. Problemy wykonawcze i trema. 13. Zajęcia w terenie 14. Techniki pracy z muzykiem. Przykłady metod 15. Wpisy |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Czerniawska, E. (red.) (2012). O różnych przejawach wpływu muzyki na człowieka. Warszawa: Difin Karolak, W., Kaczorowska, B. (2011). Dziedziny arteterapii. Muzyka. W: Arteterapia. Od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, s.125-189 Lewandowski, R. (2011). Osobowościowe uwarunkowania preferencji muzycznych w zależności od wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” Manturzewska, M., Kotarska, H. (red.), (1990). Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Psychologiczne Sloboda, J. (2008). Wykłady z psychologii muzyki. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina. Wierszyłowski, J. (1979/1981). Psychologia muzyki. Warszawa: PWN Stachyra, K. (red.) (2012). Podstawy muzykoterapii. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej Limont, W., Cieślikowska, J., Dreszer, J. (red.) (2008). Zdolności. Talent. Twórczość. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika Literatura dodatkowa: Hallam, S., Cross, I., Thaut, M., (2009). The Oxford Handbook of Music Psychology. Oxford: Oxford University Press Thompson, W. F. (2009). Music, Thought and Feeling. Understanding the Psychology of Music. Oxford: Oxford University Press Lehmann, A., Sloboda, J. (2007). Psychology for Musicians. Oxford: Oxford University Press Sacks, O. (2009). Muzykofilia. Sloboda, J. (2002). Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki. Warszawa: Wydawnictwo Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina oraz artykuły z katalogu czasopism elektronicznych (dostarczane na bieżąco podczas kursu) |
Metody i kryteria oceniania: |
prace domowe, aktywność na zajęciach, znajomość literatury przedmiotu oraz projekt badawczy realizowany w grupach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.