PZ I(II) 1.3. Obszar zastosowań psychologii zdrowia i jakości życia - Somatopsychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS983D |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PZ I(II) 1.3. Obszar zastosowań psychologii zdrowia i jakości życia - Somatopsychologia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie wcześniejszych modułów ścieżki specjalizacyjnej psychologia zdrowia i jakości życia. |
Skrócony opis: |
W ramach kursu zostaną uwzględnione zagadnienia wpływu sfery somatycznej na psychiczną i społeczną. Studenci powinni także zdobyć wiedzę z zakresu relacji lekarz-pacjent i nabyć umiejętności praktycznego jej zastosowania w pracy terapeutycznej i szkoleniowej. Odbycie modułu winno umożliwić im zdobycie umiejętności komunikacji interpersonalnej zarówno z pacjentem, jego rodziną, jak i personelem medycznym. Ponadto powinni nabyć umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy z człowiekiem zdrowym, chorym somatycznie i umierającym. Osoby biorące udział w zajęciach wykażą się także świadomością i wrażliwością na problemy etyczno-moralne i egzystencjalne w sytuacji choroby i cierpienia. Studenci zdobywają wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne m.in. poprzez branie aktywnego udziału w dyskusjach, dramach, analizach przypadków, opracowywaniu prezentacji multimedialnych czy studiowaniu literatury przedmiotu |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć. Przedstawienie zagadnień, które zostaną poruszone w trakcie pracy. Zapoznanie studentów z literaturą przedmiotu oraz podanie warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia. 2. Somatyczne, psychiczne i społeczne wyznaczniki zdrowia i choroby. 3. Zdrowie osoby a zdrowie publiczne w perspektywie temporalnej. 4. Karta Praw Pacjenta 5. Relacja lekarz-pacjent i jej wpływ na przebieg diagnozowania, leczenia i rehabilitacji. 6. Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności fizycznej 7. Wieloaspektowe podejście do zjawiska bólu. 8. Psychologiczne aspekty prokreacji. 9. Psychospołeczne, prawne i etyczne aspekty zabiegów transplantacyjnych 10. Człowiek chory terminalnie. Zjawisko umierania i śmierci. 11. Kolokwium 12. Opracowanie projektu badawczego. 13. Analiza uzyskanych wyników badań. 14. Prezentacja wyników i wnioski z badań. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie kursu. |
Literatura: |
Bielawska-Batorowicz, E. (2005). Psychologiczne aspekty prokreacji. Katowice: Wyd. „Śląsk” Dolińska-Zygmunt, G. (red) (2001). Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wyd. UW. Heszen I. Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN. Karkowska, D. (2009). Prawa pacjenta ABC. Warszawa: Wolters Kluwer business. Karta Praw Pacjenta. Kubler-Ross, E. (1998). Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań: Media Rodzina of Poznan. Kulik, T., Latalski, M. (red) (2002). Zdrowie publiczne. Lublin: Wyd. CZELEJ. Lukas, W., Gałuszka, A., Zarychta, A. (1999). Aktualne potrzeby edukacji pediatrycznej w specjalności lekarza rodzinnego. [w] I., Norska-Borówka, W., Lukas (Red): Wybrane problemy pediatryczne w praktyce lekarza rodzinnego. Katowice: ZP ŚAM. Popławska, E., Śliwowska, S. (2011). Więź emocjonalna z dzieckiem w okresie prenatalnym. Kwartalnik Naukowy. 2(6), s.28-39. Rynkiewicz, M., Czernicki, J. (2010). Problemy psychospołeczne osób przewlekle chorych i niepełnosprawnych. Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego. 2, s.233-236. Sęk, H. (red) (2007). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. Sheridan C., Radmacher S. (1998). Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia, Suchocka, L. ((2008). Psychologia bólu. Warszawa: Difin. Ustawa z dn. 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów. Dz.U. z 2005r. Nr 169, poz. 1411 |
Efekty uczenia się: |
Student zna podmiotowe, społeczne i środowiskowe wyznaczniki zdrowia i choroby. Student posiada wiedzę dotyczącą psychologicznych aspektów chorób somatycznych w kontekście wzajemnej relacji soma-psyche-soma. Student orientuje się w podstawowych prawach pacjenta i jego rodziny. Student potrafi przeprowadzić analizę relacji lekarz-pacjent ze wskazaniem na słabe i mocne strony tej relacji oraz uzasadnić swoją ocenę w kontekście zdobytej wiedzy. Student potrafi nawiązać kontakt z człowiekiem chorym somatycznie i niepełnosprawnym oraz członkami jego rodziny w sytuacji traumatycznej. Student jest w stanie zidentyfikować i przeanalizować problemy pacjentów chorych somatycznie oraz zaproponować opcjonalne metody pomocy choremu i jego rodzinie. Student wykazuje postawy tolerancji wobec drugiego człowieka, jego światopoglądu i wyborów życiowych. Student radzi sobie z sytuacjami trudnymi i niejednoznacznymi wykazując wysokie wartości moralno-etyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria zaliczenia: -kolokwium (pisemne lub ustne) -czynny udział w zajęciach (dyskusja problemów, „burza mózgów”, dramy, gry i symulacje sytuacji terapeutycznych) -projekt badawczy/prezentacja multimedialna -obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.