Podstwy pedagogiki specjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-PDZ-POW-3PPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstwy pedagogiki specjalnej |
Jednostka: | Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji |
Grupy: |
Przedm. obowiązkowe - 2 sem. pedagogiki, specj. pedagogika opiekuńczo-wychowawcza /st.I st./ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Podstawy pedagogiki specjalnej są modułem wprowadzającym w szczegółową wiedzę na temat niepełnosprawności, jej uwarunkowań, społecznych mechanizmów inkluzji i ekskluzji osób niepełnosprawnych i z zaburzonym zachowaniem. Ważnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami pedagogiki specjalnej – jej celami, subdyscyplinami, paradygmatami, terminologią. |
Pełny opis: |
Podstawy pedagogiki specjalnej są modułem wprowadzającym w szczegółową wiedzę na temat niepełnosprawności, jej uwarunkowań, społecznych mechanizmów inkluzji i ekskluzji osób niepełnosprawnych i z zaburzonym zachowaniem. Ważnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami pedagogiki specjalnej – jej celami, subdyscyplinami, paradygmatami, terminologią. Prócz tego do ważnych założeń należy realizacja treści dotyczących szeroko pojętego wsparcia społecznego, procesów rehabilitacji społecznej, resocjalizacji, wychowania i edukacji osób z zaburzeniami w rozwoju i zachowaniu. Zajęcia służą zatem także poznaniu typów, funkcji różnych instytucji działających na rzecz osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie, wchodzących w konflikt z prawem i obyczajem. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabyli prawidłowych postaw wobec osób z zaburzeniami, wdrożyli się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i systematycznego działania na rzecz osób niepełnosprawnych w środowiskach lokalnych. |
Literatura: |
Błeszyński J.: Pedagogika specjalna, [w:] B. Śliwerski (red.): Pedagogika. T. 3. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. GWP, Gdańsk 2006. Barnes C., Mercer G.: Niepełnosprawność. Warszawa 2008, Sic. Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005, Wyd. UAM. Chrzanowska I.: Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia. Kraków 2009, Impuls. Krause A.: Paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków 2010, Impuls. Sękowska Z. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 2001, APS. Smith D. D.: Pedagogika specjalna. T. 1-2. Warszawa 2009, PWN. Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańsk 2005, GWP. Bobińska K. i In. (red.): Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław 2012, Wyd. Continuo. Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999. Wyd. UMCS Krause A.: Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków 2004, Impuls. Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995, WSiP Palak Z. (red.): Pedagogika specjalna w zreformowanym ustroju edukacyjnym. Lublin 2001, Wyd. UMCS |
Efekty uczenia się: |
zna podstawową terminologię z zakresu pedagogiki specjalnej, rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę ma podstawową wiedzę na temat zaburzeń rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym; zna najważniejsze tradycje i współczesne nurty funkcjonowania społecznego osób niepełnosprawnych i z zaburzeniami zachowania, orientuje się w historycznych, kulturowych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania społecznego ludzi niepełnosprawnych charakteryzuje się postawą poszukującą i udoskonalającą własny warsztat pracy, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie ze szczególnym uwzględnieniem aktualizowania wiedzy w zakresie biologicznych i społecznych uwarunkowań niepełnosprawności i zaburzeń w zachowaniach docenia znaczenie pedagogiki specjalnej dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (zwłaszcza w zakresie rehabilitacji i resocjalizacji) charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec ludzi niepełnosprawnych, a także umiejętnością właściwego zachowania się wobec nich i ich rodzin ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia osób niepełnosprawnych oraz z zaburzeniami zachowania; zna najważniejsze funkcjonujące instytucje prowadzące działalność o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, edukacyjnym, resocjalizacyjnym, rehabilitacyjnym, medycznym oraz socjalnym |
Metody i kryteria oceniania: |
Średnia arytmetyczna ocen z wymaganych w module sposobów weryfikacji efektów kształcenia (w skali 2.0 – 5.0) -przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną) egzamin ustny: sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.