Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki dydaktyczne śródroczne w SP

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W1-FP-N-S1-PDS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyki dydaktyczne śródroczne w SP
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 50 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek
Prowadzący grup: Ewa Ogłoza, Olga Przybyla, Małgorzata Wójcik-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena za aktywność na zajęciach (w tym obecność), znajomość literatury przedmiotu, przygotowanie projektów lekcji oraz opracowanie protokołów lekcji hospitowanych; realizacja projektu, czyli ewentualne przeprowadzenie lekcji własnej.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu realizuje się następujące zagadnienia:

1. Rola praktyki w przygotowaniu studentów do zawodu nauczyciela.

2. Wykorzystanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki w celu obserwacji, diagnozowania i analizowania sytuacji pedagogicznych oraz dobieranie strategii realizacji działań polonistycznych na II etapie kształcenia.

3. Wykorzystanie dokumentów dydaktycznych w praktyce szkolnej na II etapie kształcenia (Podstawa programowa, program nauczania, podręczniki).

4. Dokumentacja szkolna (plan wynikowy, dziennik lekcyjny, dziennik zajęć pozalekcyjnych, arkusze ocen, orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej, indywidualne programy edukacyjne).

5. Przebieg lekcji języka polskiego (typy lekcji, ogniwa lekcji, tworzenie sytuacji motywacyjno-problemowych).

6. Sposoby przekładu wiedzy i umiejętności z zakresu literatury i języka na konkretne działania metodyczne, z uwzględnieniem potrzeb wynikających z indywidualnych predyspozycji uczniów, z wykorzystaniem materiałów, środków, metod, form pracy a także środków multimedialnych w odniesieniu do wybranych treści kształcenia.

7. Praca z grupą (zespołem klasowym). Obserwacja aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów, procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń.

8. Kontrola i ocena osiągnięć uczniów w praktyce szkolnej.

9. Obserwacja toku metodycznego lekcji, stosowanych metod i form pracy, wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, sposobu aktywizowania uczniów, oceniania, organizacji przestrzeni w klasie.

10. Analiza i interpretacja zaobserwowanych lub doświadczanych sytuacji i zdarzeń dydaktyczno-wychowawczych.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 50 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadeta Niesporek-Szamburska
Prowadzący grup: Olga Przybyla, Maria Wacławek, Małgorzata Wójcik-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena za aktywność na zajęciach (w tym obecność), znajomość literatury przedmiotu, przygotowanie projektów lekcji oraz opracowanie protokołów lekcji hospitowanych; realizacja projektu, czyli ewentualne przeprowadzenie lekcji własnej.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu realizuje się następujące zagadnienia:

1. Rola praktyki w przygotowaniu studentów do zawodu nauczyciela.

2. Wykorzystanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki w celu obserwacji, diagnozowania i analizowania sytuacji pedagogicznych oraz dobieranie strategii realizacji działań polonistycznych na II etapie kształcenia.

3. Wykorzystanie dokumentów dydaktycznych w praktyce szkolnej na II etapie kształcenia (Podstawa programowa, program nauczania, podręczniki).

4. Dokumentacja szkolna (plan wynikowy, dziennik lekcyjny, dziennik zajęć pozalekcyjnych, arkusze ocen, orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej, indywidualne programy edukacyjne).

5. Przebieg lekcji języka polskiego (typy lekcji, ogniwa lekcji, tworzenie sytuacji motywacyjno-problemowych).

6. Sposoby przekładu wiedzy i umiejętności z zakresu literatury i języka na konkretne działania metodyczne, z uwzględnieniem potrzeb wynikających z indywidualnych predyspozycji uczniów, z wykorzystaniem materiałów, środków, metod, form pracy a także środków multimedialnych w odniesieniu do wybranych treści kształcenia.

7. Praca z grupą (zespołem klasowym). Obserwacja aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów, procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń.

8. Kontrola i ocena osiągnięć uczniów w praktyce szkolnej.

9. Obserwacja toku metodycznego lekcji, stosowanych metod i form pracy, wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, sposobu aktywizowania uczniów, oceniania, organizacji przestrzeni w klasie.

10. Analiza i interpretacja zaobserwowanych lub doświadczanych sytuacji i zdarzeń dydaktyczno-wychowawczych.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 50 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadeta Niesporek-Szamburska, Karolina Starnawska
Prowadzący grup: Magdalena Ochwat, Karolina Starnawska, Maria Wacławek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena za aktywność na zajęciach (w tym obecność), znajomość literatury przedmiotu, ewentualne przygotowanie projektów lekcji lub prowadzenie lekcji własnej, opracowanie arkuszy obserwacji lekcji hospitowanych; oddanie dzienniczka praktyk (20 godzin hospitacji własnych) oraz raportu z praktyk

Pełny opis:

W ramach przedmiotu realizuje się następujące zagadnienia:

1. Rola praktyki w przygotowaniu studentów do zawodu nauczyciela.

2. Wykorzystanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki w celu obserwacji, diagnozowania i analizowania sytuacji pedagogicznych oraz dobieranie strategii realizacji działań polonistycznych na II etapie kształcenia.

3. Wykorzystanie dokumentów dydaktycznych w praktyce szkolnej na II etapie kształcenia (Podstawa programowa, program nauczania, podręczniki).

4. Dokumentacja szkolna (plan wynikowy, dziennik lekcyjny, dziennik zajęć pozalekcyjnych, arkusze ocen, orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej, indywidualne programy edukacyjne).

5. Przebieg lekcji języka polskiego (typy lekcji, ogniwa lekcji, tworzenie sytuacji motywacyjno-problemowych).

6. Sposoby przekładu wiedzy i umiejętności z zakresu literatury i języka na konkretne działania metodyczne, z uwzględnieniem potrzeb wynikających z indywidualnych predyspozycji uczniów, z wykorzystaniem materiałów, środków, metod, form pracy a także środków multimedialnych w odniesieniu do wybranych treści kształcenia.

7. Praca z grupą (zespołem klasowym). Obserwacja aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów, procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń.

8. Kontrola i ocena osiągnięć uczniów w praktyce szkolnej.

9. Obserwacja toku metodycznego lekcji, stosowanych metod i form pracy, wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, sposobu aktywizowania uczniów, oceniania, organizacji przestrzeni w klasie.

10. Analiza i interpretacja zaobserwowanych lub doświadczanych sytuacji i zdarzeń dydaktyczno-wychowawczych.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 50 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ochwat, Maria Wacławek
Prowadzący grup: Magdalena Ochwat, Maria Wacławek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena za aktywność na zajęciach (w tym obecność), znajomość literatury przedmiotu, opracowanie arkuszy obserwacji lekcji hospitowanych, oddanie dzienniczka praktyk (20 godzin hospitacji własnych) oraz raportu z praktyk; ewentualne przygotowanie projektów lekcji lub prowadzenie lekcji własnej.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu realizuje się następujące zagadnienia:

1. Rola praktyki w przygotowaniu studentów do zawodu nauczyciela.

2. Podstawowe dokumenty praktyki.

3. Wykorzystanie dokumentów dydaktycznych w praktyce szkolnej na II etapie kształcenia (Podstawa programowa, program nauczania, podręczniki).

4. Poznanie warsztatu merytorycznego i dydaktycznego nauczyciela polonisty.

5. Wzorowe przykłady lekcji.

6. Obserwacja toku metodycznego lekcji, stosowanych metod i form pracy, wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, sposobu aktywizowania uczniów, oceniania, organizacji przestrzeni w klasie.

7. Obserwacja aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów.

8. Analiza i interpretacja zaobserwowanych lub doświadczanych sytuacji i zdarzeń dydaktyczno-wychowawczych.

9. Prawo oświatowe.

Uwagi:

3 semestr fil. pol. I stopnia, specjalność nauczycielska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)