Praktyki dydaktyczne śródroczne w SP
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W1-FP-N-S1-PDS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki dydaktyczne śródroczne w SP |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PRAKT
PRAKT
PRAKT
|
Typ zajęć: |
Praktyka, 50 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek | |
Prowadzący grup: | Ewa Ogłoza, Olga Przybyla, Małgorzata Wójcik-Dudek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena za aktywność na zajęciach (w tym obecność), znajomość literatury przedmiotu, przygotowanie projektów lekcji oraz opracowanie protokołów lekcji hospitowanych; realizacja projektu, czyli ewentualne przeprowadzenie lekcji własnej. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu realizuje się następujące zagadnienia: 1. Rola praktyki w przygotowaniu studentów do zawodu nauczyciela. 2. Wykorzystanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki w celu obserwacji, diagnozowania i analizowania sytuacji pedagogicznych oraz dobieranie strategii realizacji działań polonistycznych na II etapie kształcenia. 3. Wykorzystanie dokumentów dydaktycznych w praktyce szkolnej na II etapie kształcenia (Podstawa programowa, program nauczania, podręczniki). 4. Dokumentacja szkolna (plan wynikowy, dziennik lekcyjny, dziennik zajęć pozalekcyjnych, arkusze ocen, orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej, indywidualne programy edukacyjne). 5. Przebieg lekcji języka polskiego (typy lekcji, ogniwa lekcji, tworzenie sytuacji motywacyjno-problemowych). 6. Sposoby przekładu wiedzy i umiejętności z zakresu literatury i języka na konkretne działania metodyczne, z uwzględnieniem potrzeb wynikających z indywidualnych predyspozycji uczniów, z wykorzystaniem materiałów, środków, metod, form pracy a także środków multimedialnych w odniesieniu do wybranych treści kształcenia. 7. Praca z grupą (zespołem klasowym). Obserwacja aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów, procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń. 8. Kontrola i ocena osiągnięć uczniów w praktyce szkolnej. 9. Obserwacja toku metodycznego lekcji, stosowanych metod i form pracy, wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, sposobu aktywizowania uczniów, oceniania, organizacji przestrzeni w klasie. 10. Analiza i interpretacja zaobserwowanych lub doświadczanych sytuacji i zdarzeń dydaktyczno-wychowawczych. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PRAKT
PRAKT
PRAKT
|
Typ zajęć: |
Praktyka, 50 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Niesporek-Szamburska | |
Prowadzący grup: | Olga Przybyla, Maria Wacławek, Małgorzata Wójcik-Dudek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena za aktywność na zajęciach (w tym obecność), znajomość literatury przedmiotu, przygotowanie projektów lekcji oraz opracowanie protokołów lekcji hospitowanych; realizacja projektu, czyli ewentualne przeprowadzenie lekcji własnej. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu realizuje się następujące zagadnienia: 1. Rola praktyki w przygotowaniu studentów do zawodu nauczyciela. 2. Wykorzystanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki w celu obserwacji, diagnozowania i analizowania sytuacji pedagogicznych oraz dobieranie strategii realizacji działań polonistycznych na II etapie kształcenia. 3. Wykorzystanie dokumentów dydaktycznych w praktyce szkolnej na II etapie kształcenia (Podstawa programowa, program nauczania, podręczniki). 4. Dokumentacja szkolna (plan wynikowy, dziennik lekcyjny, dziennik zajęć pozalekcyjnych, arkusze ocen, orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej, indywidualne programy edukacyjne). 5. Przebieg lekcji języka polskiego (typy lekcji, ogniwa lekcji, tworzenie sytuacji motywacyjno-problemowych). 6. Sposoby przekładu wiedzy i umiejętności z zakresu literatury i języka na konkretne działania metodyczne, z uwzględnieniem potrzeb wynikających z indywidualnych predyspozycji uczniów, z wykorzystaniem materiałów, środków, metod, form pracy a także środków multimedialnych w odniesieniu do wybranych treści kształcenia. 7. Praca z grupą (zespołem klasowym). Obserwacja aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów, procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń. 8. Kontrola i ocena osiągnięć uczniów w praktyce szkolnej. 9. Obserwacja toku metodycznego lekcji, stosowanych metod i form pracy, wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, sposobu aktywizowania uczniów, oceniania, organizacji przestrzeni w klasie. 10. Analiza i interpretacja zaobserwowanych lub doświadczanych sytuacji i zdarzeń dydaktyczno-wychowawczych. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN PRAKT
PRAKT
PRAKT
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 50 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadeta Niesporek-Szamburska, Karolina Starnawska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ochwat, Karolina Starnawska, Maria Wacławek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena za aktywność na zajęciach (w tym obecność), znajomość literatury przedmiotu, ewentualne przygotowanie projektów lekcji lub prowadzenie lekcji własnej, opracowanie arkuszy obserwacji lekcji hospitowanych; oddanie dzienniczka praktyk (20 godzin hospitacji własnych) oraz raportu z praktyk |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu realizuje się następujące zagadnienia: 1. Rola praktyki w przygotowaniu studentów do zawodu nauczyciela. 2. Wykorzystanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki w celu obserwacji, diagnozowania i analizowania sytuacji pedagogicznych oraz dobieranie strategii realizacji działań polonistycznych na II etapie kształcenia. 3. Wykorzystanie dokumentów dydaktycznych w praktyce szkolnej na II etapie kształcenia (Podstawa programowa, program nauczania, podręczniki). 4. Dokumentacja szkolna (plan wynikowy, dziennik lekcyjny, dziennik zajęć pozalekcyjnych, arkusze ocen, orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej, indywidualne programy edukacyjne). 5. Przebieg lekcji języka polskiego (typy lekcji, ogniwa lekcji, tworzenie sytuacji motywacyjno-problemowych). 6. Sposoby przekładu wiedzy i umiejętności z zakresu literatury i języka na konkretne działania metodyczne, z uwzględnieniem potrzeb wynikających z indywidualnych predyspozycji uczniów, z wykorzystaniem materiałów, środków, metod, form pracy a także środków multimedialnych w odniesieniu do wybranych treści kształcenia. 7. Praca z grupą (zespołem klasowym). Obserwacja aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów, procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń. 8. Kontrola i ocena osiągnięć uczniów w praktyce szkolnej. 9. Obserwacja toku metodycznego lekcji, stosowanych metod i form pracy, wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, sposobu aktywizowania uczniów, oceniania, organizacji przestrzeni w klasie. 10. Analiza i interpretacja zaobserwowanych lub doświadczanych sytuacji i zdarzeń dydaktyczno-wychowawczych. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN PRAKT
PRAKT
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 50 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Ochwat, Maria Wacławek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Ochwat, Maria Wacławek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena za aktywność na zajęciach (w tym obecność), znajomość literatury przedmiotu, opracowanie arkuszy obserwacji lekcji hospitowanych, oddanie dzienniczka praktyk (20 godzin hospitacji własnych) oraz raportu z praktyk; ewentualne przygotowanie projektów lekcji lub prowadzenie lekcji własnej. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu realizuje się następujące zagadnienia: 1. Rola praktyki w przygotowaniu studentów do zawodu nauczyciela. 2. Podstawowe dokumenty praktyki. 3. Wykorzystanie dokumentów dydaktycznych w praktyce szkolnej na II etapie kształcenia (Podstawa programowa, program nauczania, podręczniki). 4. Poznanie warsztatu merytorycznego i dydaktycznego nauczyciela polonisty. 5. Wzorowe przykłady lekcji. 6. Obserwacja toku metodycznego lekcji, stosowanych metod i form pracy, wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, sposobu aktywizowania uczniów, oceniania, organizacji przestrzeni w klasie. 7. Obserwacja aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów. 8. Analiza i interpretacja zaobserwowanych lub doświadczanych sytuacji i zdarzeń dydaktyczno-wychowawczych. 9. Prawo oświatowe. |
|
Uwagi: |
3 semestr fil. pol. I stopnia, specjalność nauczycielska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.