Gramatyka kognitywna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W1-KO-S2-GK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka kognitywna |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT K
W
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Nowak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | 1. Aktywność na ćwiczeniach (25% końcowej oceny). 2. Prace domowe zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych (25% końcowej oceny). 3. Sprawdziany cząstkowe weryfikujące stopień przyswojonej wiedzy z większej części materiału dydaktycznego (25% końcowej oceny). 4. Egzamin pisemny sprawdzający stopień przyswojenia wiedzy i umiejętności praktyczne z całości materiału dydaktycznego (25% końcowej oceny). Egzamin pisemny zawiera 3 pytania, przy czym: pełna odpowiedź na 3 pytania = ocena „bardzo dobra”; pełna odpowiedź na 2 pytania = ocena „dobra”; pełna odpowiedź na 1 pytanie = ocena „dostateczna”. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu „Gramatyka kognitywna” mają na celu przybliżenie studentowi postępu, jaki dokonuje się aktualnie na obszarze badań z dziedziny (neuro)psychologii języka, ze szczególnym uwzględnieniem transdyscyplinarnego projektu gramatyki. W trakcie wykładów student poznaje najważniejsze osiągnięcia (tradycyjnej i współczesnej) obecne na styku lingwistyki, matematyki, biologii i psychologii: w części analitycznej – wybrane eksperymenty (i ich wyjaśnienia), w części syntetycznej – wybrane modele (i ich przewidywania), m.in. modele mówienia (Fromkin V., Garrett M., Dell G., Levelt W.) i modele słuchania (Stevens K.N., Massaro D.W., Marslen-Wilson W.D., Elman J.L.). W trakcie zajęć student otrzymuje ogólne wykształcenie w zakresie psycholingwistyki gramatyki, dzięki czemu uświadamia sobie rolę, jaką badania psycholingwistyczne odgrywają w naukach kognitywnych. W toku ćwiczeń student poznaje hipotetyczny tor przetwarzania mowy w umyśle, zarówno w trybie analitycznym (słuchanie), jak i syntetycznym (mówienie). Dzięki pogłębionej refleksji i dyskusji nad dorobkiem psycholingwistyki, zwłaszcza w zakresie objętym badaniami eksperymentalnymi, student rozróżnia procesy i etapy przetwarzania, m.in. etapy (analizator percepcyjny, bufor pamięciowy, parser syntaktyczny, procesor centralny) oraz procesy (percepcja i produkcja, rekognicja i dostęp, integracja i derywacja, interpretacja i organizacja). W trakcie zajęć nacisk kładzie się na identyfikację różnych typów przetwarzania mowy w umyśle, dominujących w ujęciach: modułowo-separacyjnym (przetwarzanie centralne i sekwencyjne) i sieciowo-interakcyjnym (przetwarzanie dystrybutywne i paralelne). |
|
Uwagi: |
Nowak T.: Gramatyka języka w komputerze mózgu i programie umysłu. W poszukiwaniu realnego cerebralnie i mentalnie modelu składni. „Logopedia Silesiana” 2019, 8, 31 s. 71–93. Nowak T.: Parser gramatyczny i jego strategie poznawcze. Kilka uwag na temat syntaksy i percepcji.„Logopedia Silesiana” 2019, 8, s. 94–123. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN W
K
K
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Nowak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | 1. Aktywność na ćwiczeniach (25% końcowej oceny). 2. Prace domowe zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych (25% końcowej oceny). 3. Sprawdziany cząstkowe weryfikujące stopień przyswojonej wiedzy z większej części materiału dydaktycznego (25% końcowej oceny). 4. Egzamin pisemny sprawdzający stopień przyswojenia wiedzy i umiejętności praktyczne z całości materiału dydaktycznego (25% końcowej oceny). Egzamin pisemny zawiera 3 pytania, przy czym: pełna odpowiedź na 3 pytania = ocena „bardzo dobra”; pełna odpowiedź na 2 pytania = ocena „dobra”; pełna odpowiedź na 1 pytanie = ocena „dostateczna”. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu „Gramatyka kognitywna” mają na celu przybliżenie studentowi postępu, jaki dokonuje się aktualnie na obszarze badań z dziedziny (neuro)psychologii języka, ze szczególnym uwzględnieniem transdyscyplinarnego projektu gramatyki. W trakcie wykładów student poznaje najważniejsze osiągnięcia (tradycyjnej i współczesnej) obecne na styku lingwistyki, matematyki, biologii i psychologii: w części analitycznej – wybrane eksperymenty (i ich wyjaśnienia), w części syntetycznej – wybrane modele (i ich przewidywania), m.in. modele mówienia (Fromkin V., Garrett M., Dell G., Levelt W.) i modele słuchania (Stevens K.N., Massaro D.W., Marslen-Wilson W.D., Elman J.L.). W trakcie zajęć student otrzymuje ogólne wykształcenie w zakresie psycholingwistyki gramatyki, dzięki czemu uświadamia sobie rolę, jaką badania psycholingwistyczne odgrywają w naukach kognitywnych. W toku ćwiczeń student poznaje hipotetyczny tor przetwarzania mowy w umyśle, zarówno w trybie analitycznym (słuchanie), jak i syntetycznym (mówienie). Dzięki pogłębionej refleksji i dyskusji nad dorobkiem psycholingwistyki, zwłaszcza w zakresie objętym badaniami eksperymentalnymi, student rozróżnia procesy i etapy przetwarzania, m.in. etapy (analizator percepcyjny, bufor pamięciowy, parser syntaktyczny, procesor centralny) oraz procesy (percepcja i produkcja, rekognicja i dostęp, integracja i derywacja, interpretacja i organizacja). W trakcie zajęć nacisk kładzie się na identyfikację różnych typów przetwarzania mowy w umyśle, dominujących w ujęciach: modułowo-separacyjnym (przetwarzanie centralne i sekwencyjne) i sieciowo-interakcyjnym (przetwarzanie dystrybutywne i paralelne). |
|
Uwagi: |
Nowak T.: Gramatyka języka w komputerze mózgu i programie umysłu. W poszukiwaniu realnego cerebralnie i mentalnie modelu składni. „Logopedia Silesiana” 2019, 8, 31 s. 71–93. Nowak T.: Parser gramatyczny i jego strategie poznawcze. Kilka uwag na temat syntaksy i percepcji.„Logopedia Silesiana” 2019, 8, s. 94–123. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
K
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Nowak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
K
K
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Nowak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.