Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka kognitywna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W1-KO-S2-GK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka kognitywna
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Nowak
Prowadzący grup: Tomasz Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

1. Aktywność na ćwiczeniach (25% końcowej oceny).

2. Prace domowe zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych (25% końcowej oceny).

3. Sprawdziany cząstkowe weryfikujące stopień przyswojonej wiedzy z większej części materiału dydaktycznego (25% końcowej oceny).

4. Egzamin pisemny sprawdzający stopień przyswojenia wiedzy i umiejętności praktyczne z całości materiału dydaktycznego (25% końcowej oceny). Egzamin pisemny zawiera 3 pytania, przy czym: pełna odpowiedź na 3 pytania = ocena „bardzo dobra”; pełna odpowiedź na 2 pytania = ocena „dobra”; pełna odpowiedź na 1 pytanie = ocena „dostateczna”.

Pełny opis:

Zajęcia z przedmiotu „Gramatyka kognitywna” mają na celu przybliżenie studentowi postępu, jaki dokonuje się aktualnie na obszarze badań z dziedziny (neuro)psychologii języka, ze szczególnym uwzględnieniem transdyscyplinarnego projektu gramatyki. W trakcie wykładów student poznaje najważniejsze osiągnięcia (tradycyjnej i współczesnej) obecne na styku lingwistyki, matematyki, biologii i psychologii: w części analitycznej – wybrane eksperymenty (i ich wyjaśnienia), w części syntetycznej – wybrane modele (i ich przewidywania), m.in. modele mówienia (Fromkin V., Garrett M., Dell G., Levelt W.) i modele słuchania (Stevens K.N., Massaro D.W., Marslen-Wilson W.D., Elman J.L.). W trakcie zajęć student otrzymuje ogólne wykształcenie w zakresie psycholingwistyki gramatyki, dzięki czemu uświadamia sobie rolę, jaką badania psycholingwistyczne odgrywają w naukach kognitywnych. W toku ćwiczeń student poznaje hipotetyczny tor przetwarzania mowy w umyśle, zarówno w trybie analitycznym (słuchanie), jak i syntetycznym (mówienie). Dzięki pogłębionej refleksji i dyskusji nad dorobkiem psycholingwistyki, zwłaszcza w zakresie objętym badaniami eksperymentalnymi, student rozróżnia procesy i etapy przetwarzania, m.in. etapy (analizator percepcyjny, bufor pamięciowy, parser syntaktyczny, procesor centralny) oraz procesy (percepcja i produkcja, rekognicja i dostęp, integracja i derywacja, interpretacja i organizacja). W trakcie zajęć nacisk kładzie się na identyfikację różnych typów przetwarzania mowy w umyśle, dominujących w ujęciach: modułowo-separacyjnym (przetwarzanie centralne i sekwencyjne) i sieciowo-interakcyjnym (przetwarzanie dystrybutywne i paralelne).

Uwagi:

Nowak T.: Gramatyka języka w komputerze mózgu i programie umysłu. W poszukiwaniu realnego cerebralnie i mentalnie modelu składni. „Logopedia Silesiana” 2019, 8, 31 s. 71–93.

Nowak T.: Parser gramatyczny i jego strategie poznawcze. Kilka uwag na temat syntaksy i percepcji.„Logopedia Silesiana” 2019, 8, s. 94–123.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Nowak
Prowadzący grup: Tomasz Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

1. Aktywność na ćwiczeniach (25% końcowej oceny).

2. Prace domowe zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych (25% końcowej oceny).

3. Sprawdziany cząstkowe weryfikujące stopień przyswojonej wiedzy z większej części materiału dydaktycznego (25% końcowej oceny).

4. Egzamin pisemny sprawdzający stopień przyswojenia wiedzy i umiejętności praktyczne z całości materiału dydaktycznego (25% końcowej oceny). Egzamin pisemny zawiera 3 pytania, przy czym: pełna odpowiedź na 3 pytania = ocena „bardzo dobra”; pełna odpowiedź na 2 pytania = ocena „dobra”; pełna odpowiedź na 1 pytanie = ocena „dostateczna”.

Pełny opis:

Zajęcia z przedmiotu „Gramatyka kognitywna” mają na celu przybliżenie studentowi postępu, jaki dokonuje się aktualnie na obszarze badań z dziedziny (neuro)psychologii języka, ze szczególnym uwzględnieniem transdyscyplinarnego projektu gramatyki. W trakcie wykładów student poznaje najważniejsze osiągnięcia (tradycyjnej i współczesnej) obecne na styku lingwistyki, matematyki, biologii i psychologii: w części analitycznej – wybrane eksperymenty (i ich wyjaśnienia), w części syntetycznej – wybrane modele (i ich przewidywania), m.in. modele mówienia (Fromkin V., Garrett M., Dell G., Levelt W.) i modele słuchania (Stevens K.N., Massaro D.W., Marslen-Wilson W.D., Elman J.L.). W trakcie zajęć student otrzymuje ogólne wykształcenie w zakresie psycholingwistyki gramatyki, dzięki czemu uświadamia sobie rolę, jaką badania psycholingwistyczne odgrywają w naukach kognitywnych. W toku ćwiczeń student poznaje hipotetyczny tor przetwarzania mowy w umyśle, zarówno w trybie analitycznym (słuchanie), jak i syntetycznym (mówienie). Dzięki pogłębionej refleksji i dyskusji nad dorobkiem psycholingwistyki, zwłaszcza w zakresie objętym badaniami eksperymentalnymi, student rozróżnia procesy i etapy przetwarzania, m.in. etapy (analizator percepcyjny, bufor pamięciowy, parser syntaktyczny, procesor centralny) oraz procesy (percepcja i produkcja, rekognicja i dostęp, integracja i derywacja, interpretacja i organizacja). W trakcie zajęć nacisk kładzie się na identyfikację różnych typów przetwarzania mowy w umyśle, dominujących w ujęciach: modułowo-separacyjnym (przetwarzanie centralne i sekwencyjne) i sieciowo-interakcyjnym (przetwarzanie dystrybutywne i paralelne).

Uwagi:

Nowak T.: Gramatyka języka w komputerze mózgu i programie umysłu. W poszukiwaniu realnego cerebralnie i mentalnie modelu składni. „Logopedia Silesiana” 2019, 8, 31 s. 71–93.

Nowak T.: Parser gramatyczny i jego strategie poznawcze. Kilka uwag na temat syntaksy i percepcji.„Logopedia Silesiana” 2019, 8, s. 94–123.

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Nowak
Prowadzący grup: Tomasz Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Nowak
Prowadzący grup: Tomasz Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)