Teoria wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W3-PC-MJS-TW | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria wychowania | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alicja Żywczok | |
Prowadzący grup: | Alicja Żywczok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alicja Żywczok | |
Prowadzący grup: | Alicja Żywczok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Przedmiotem oceny będzie: – znajomość przedstawicieli teorii wychowania i ich dorobku, – znajomość podstawowych założeń nurtów i koncepcji wychowania, – znajomość głównych kategorii aksjologicznych, – rozumienie powiązań między teorią a praktyką pedagogiczną, – umiejętność twórczego myślenia. Wszyscy uczestnicy wykładu są zobowiązani do napisania testu zawierającego pytania zamknięte i otwarte w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Student, który uzyska z testu ocenę niedostateczną poprawia jego wynik. Oceniana będzie jakość wykonania projektu (jego kompletność, skorzystanie z licznych źródeł wiedzy naukowej, struktura treści, rozległość analiz, sposób argumentacji, twórcza forma przekazu). W trakcie zajęć semestralnych poszczególne zespoły będą prezentować rezultaty swej pracy. Ocena końcowa z modułu stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i egzaminu. |
|
Pełny opis: |
1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. Związki teorii z praktyką pedagogiczną. 2. Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i noetyczne podłoże wychowania. 3. Analiza merytoryczna ideału wychowania. 4. Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania. 5. Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza. 6. Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty. 7. Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu. 8. Pojęcie moralnej odpowiedzialności jako podstawowej modalności aksjologicznej. 9. Wychowawczy sens kultywowania tradycji w procesie wychowania. 10. Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki egzystencjalnej i personalistycznej. Główne idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej. 11. Neonaturalizm pedagogiczny inspirowany poglądami J.J. Rousseau. 12. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka. 13. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla. 14. Wychowanie do zacności w teorii wychowania Rabindranatha Tagore. 15. Altruizm a proces wychowania. 16. Miłość ludzkiej duchowości - Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego. 17. Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania. 18. Pokój – ideał i cel współczesnej edukacji międzykulturowej. 19. Koleżeństwo i przyjaźń jako znaczące dla dzieci i młodzieży kategorie pedagogiczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.