Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W3-PC-MJS-TW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria wychowania
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Żywczok
Prowadzący grup: Alicja Żywczok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

Przedmiotem oceny będzie:

– znajomość przedstawicieli teorii wychowania i ich dorobku,

– znajomość podstawowych założeń nurtów i koncepcji wychowania,

– znajomość głównych kategorii aksjologicznych,

– rozumienie powiązań między teorią a praktyką pedagogiczną,

– umiejętność twórczego myślenia.

Wszyscy uczestnicy wykładu są zobowiązani do napisania testu zawierającego pytania zamknięte i otwarte w terminie uzgodnionym z prowadzącym.

Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Student, który uzyska z testu ocenę niedostateczną poprawia jego wynik.

Oceniana będzie jakość wykonania projektu (jego kompletność, skorzystanie z licznych źródeł wiedzy naukowej, struktura treści, rozległość analiz, sposób argumentacji, twórcza forma przekazu).

W trakcie zajęć semestralnych poszczególne zespoły będą prezentować rezultaty swej pracy. Ocena końcowa z modułu stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i egzaminu.

Pełny opis:

1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. Związki teorii z praktyką pedagogiczną.

2. Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i noetyczne podłoże wychowania.

3. Analiza merytoryczna ideału wychowania.

4. Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania.

5. Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza.

6. Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty.

7. Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu.

8. Pojęcie moralnej odpowiedzialności jako podstawowej modalności aksjologicznej.

9. Wychowawczy sens kultywowania tradycji w procesie wychowania.

10. Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki egzystencjalnej i personalistycznej. Główne idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej.

11. Neonaturalizm pedagogiczny inspirowany poglądami J.J. Rousseau.

12. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka.

13. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla.

14. Wychowanie do zacności w teorii wychowania Rabindranatha Tagore.

15. Altruizm a proces wychowania.

16. Miłość ludzkiej duchowości - Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego.

17. Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania.

18. Pokój – ideał i cel współczesnej edukacji międzykulturowej.

19. Koleżeństwo i przyjaźń jako znaczące dla dzieci i młodzieży kategorie pedagogiczne.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Żywczok
Prowadzący grup: Alicja Żywczok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z ćwiczeń oraz z wykładu (egzaminu).

Przedmiotem oceny będzie:

– znajomość przedstawicieli teorii wychowania i ich dorobku,

– znajomość podstawowych założeń nurtów i koncepcji wychowania,

– znajomość głównych kategorii aksjologicznych,

– rozumienie powiązań między teorią a praktyką pedagogiczną,

– umiejętność twórczego myślenia.

Wszyscy uczestnicy wykładu są zobowiązani do zdania egzaminu w formie pisemnej (testu egzaminacyjnego), który zawiera pytania zamknięte lub otwarte w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Wyniki ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Student, który uzyska ocenę niedostateczną poprawia jego wynik.

Oceniana będzie jakość wykonania projektu (jego kompletność, skorzystanie z licznych źródeł wiedzy naukowej, struktura treści, rozległość analiz, sposób argumentacji, twórcza forma przekazu). W trakcie zajęć semestralnych poszczególne zespoły będą prezentować rezultaty swej pracy.

Pełny opis:

W trakcie realizacji przedmiotu teoria wychowania podejmowane będą następujące zagadnienia:

1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. Związki teorii z praktyką pedagogiczną.

2. Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i noetyczne podłoże wychowania.

3. Analiza merytoryczna ideału wychowania.

4. Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania.

5. Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza.

6. Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty.

7. Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu.

8. Pojęcie moralnej odpowiedzialności jako podstawowej modalności aksjologicznej.

9. Wychowawczy sens kultywowania tradycji w procesie wychowania.

10. Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki personalistycznej. Główne idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej.

11. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka.

12. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla.

13. Dialog międzykulturowy w teorii wychowania Rabindranatha Tagore.

14. Miłość osoby ludzkiej - Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego.

15. Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania.

16. Pokój – ideał i cel współczesnej edukacji międzykulturowej.

17. Koleżeństwo i przyjaźń jako znaczące dla dzieci i młodzieży kategorie pedagogiczne.

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Żywczok
Prowadzący grup: Alicja Żywczok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z ćwiczeń oraz z wykładu (egzaminu).

Przedmiotem oceny będzie:

– znajomość przedstawicieli teorii wychowania i ich dorobku,

– znajomość podstawowych założeń nurtów i koncepcji wychowania,

– znajomość głównych kategorii aksjologicznych,

– rozumienie powiązań między teorią a praktyką pedagogiczną,

– umiejętność twórczego myślenia.

Wszyscy uczestnicy wykładu są zobowiązani do zdania egzaminu w formie pisemnej (testu egzaminacyjnego), który zawiera pytania zamknięte lub otwarte w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Wyniki ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Student, który uzyska ocenę niedostateczną poprawia jego wynik.

Oceniana będzie jakość wykonania projektu (jego kompletność, skorzystanie z licznych źródeł wiedzy naukowej, struktura treści, rozległość analiz, sposób argumentacji, twórcza forma przekazu). W trakcie zajęć semestralnych poszczególne zespoły będą prezentować rezultaty swej pracy.

Pełny opis:

W trakcie realizacji przedmiotu teoria wychowania podejmowane będą następujące zagadnienia:

1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. Związki teorii z praktyką pedagogiczną.

2. Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i noetyczne podłoże wychowania.

3. Analiza merytoryczna ideału wychowania.

4. Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania.

5. Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza.

6. Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty.

7. Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu.

8. Pojęcie moralnej odpowiedzialności jako podstawowej modalności aksjologicznej.

9. Wychowawczy sens kultywowania tradycji w procesie wychowania.

10. Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki personalistycznej. Główne idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej.

11. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka.

12. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla.

13. Dialog międzykulturowy w teorii wychowania Rabindranatha Tagore.

14. Miłość osoby ludzkiej - Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego.

15. Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania.

16. Pokój – ideał i cel współczesnej edukacji międzykulturowej.

17. Koleżeństwo i przyjaźń jako znaczące dla dzieci i młodzieży kategorie pedagogiczne.

Uwagi:

Brak uwag.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)