Teoria wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W3-PC-MJS-TW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Żywczok | |
Prowadzący grup: | Alicja Żywczok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Przedmiotem oceny będzie: – znajomość przedstawicieli teorii wychowania i ich dorobku, – znajomość podstawowych założeń nurtów i koncepcji wychowania, – znajomość głównych kategorii aksjologicznych, – rozumienie powiązań między teorią a praktyką pedagogiczną, – umiejętność twórczego myślenia. Wszyscy uczestnicy wykładu są zobowiązani do napisania testu zawierającego pytania zamknięte i otwarte w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Student, który uzyska z testu ocenę niedostateczną poprawia jego wynik. Oceniana będzie jakość wykonania projektu (jego kompletność, skorzystanie z licznych źródeł wiedzy naukowej, struktura treści, rozległość analiz, sposób argumentacji, twórcza forma przekazu). W trakcie zajęć semestralnych poszczególne zespoły będą prezentować rezultaty swej pracy. Ocena końcowa z modułu stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i egzaminu. |
|
Pełny opis: |
1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. Związki teorii z praktyką pedagogiczną. 2. Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i noetyczne podłoże wychowania. 3. Analiza merytoryczna ideału wychowania. 4. Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania. 5. Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza. 6. Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty. 7. Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu. 8. Pojęcie moralnej odpowiedzialności jako podstawowej modalności aksjologicznej. 9. Wychowawczy sens kultywowania tradycji w procesie wychowania. 10. Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki egzystencjalnej i personalistycznej. Główne idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej. 11. Neonaturalizm pedagogiczny inspirowany poglądami J.J. Rousseau. 12. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka. 13. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla. 14. Wychowanie do zacności w teorii wychowania Rabindranatha Tagore. 15. Altruizm a proces wychowania. 16. Miłość ludzkiej duchowości - Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego. 17. Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania. 18. Pokój – ideał i cel współczesnej edukacji międzykulturowej. 19. Koleżeństwo i przyjaźń jako znaczące dla dzieci i młodzieży kategorie pedagogiczne. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Żywczok | |
Prowadzący grup: | Alicja Żywczok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z ćwiczeń oraz z wykładu (egzaminu). Przedmiotem oceny będzie: – znajomość przedstawicieli teorii wychowania i ich dorobku, – znajomość podstawowych założeń nurtów i koncepcji wychowania, – znajomość głównych kategorii aksjologicznych, – rozumienie powiązań między teorią a praktyką pedagogiczną, – umiejętność twórczego myślenia. Wszyscy uczestnicy wykładu są zobowiązani do zdania egzaminu w formie pisemnej (testu egzaminacyjnego), który zawiera pytania zamknięte lub otwarte w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Wyniki ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Student, który uzyska ocenę niedostateczną poprawia jego wynik. Oceniana będzie jakość wykonania projektu (jego kompletność, skorzystanie z licznych źródeł wiedzy naukowej, struktura treści, rozległość analiz, sposób argumentacji, twórcza forma przekazu). W trakcie zajęć semestralnych poszczególne zespoły będą prezentować rezultaty swej pracy. |
|
Pełny opis: |
W trakcie realizacji przedmiotu teoria wychowania podejmowane będą następujące zagadnienia: 1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. Związki teorii z praktyką pedagogiczną. 2. Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i noetyczne podłoże wychowania. 3. Analiza merytoryczna ideału wychowania. 4. Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania. 5. Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza. 6. Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty. 7. Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu. 8. Pojęcie moralnej odpowiedzialności jako podstawowej modalności aksjologicznej. 9. Wychowawczy sens kultywowania tradycji w procesie wychowania. 10. Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki personalistycznej. Główne idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej. 11. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka. 12. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla. 13. Dialog międzykulturowy w teorii wychowania Rabindranatha Tagore. 14. Miłość osoby ludzkiej - Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego. 15. Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania. 16. Pokój – ideał i cel współczesnej edukacji międzykulturowej. 17. Koleżeństwo i przyjaźń jako znaczące dla dzieci i młodzieży kategorie pedagogiczne. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Żywczok | |
Prowadzący grup: | Alicja Żywczok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocenę końcową z modułu ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z ćwiczeń oraz z wykładu (egzaminu). Przedmiotem oceny będzie: – znajomość przedstawicieli teorii wychowania i ich dorobku, – znajomość podstawowych założeń nurtów i koncepcji wychowania, – znajomość głównych kategorii aksjologicznych, – rozumienie powiązań między teorią a praktyką pedagogiczną, – umiejętność twórczego myślenia. Wszyscy uczestnicy wykładu są zobowiązani do zdania egzaminu w formie pisemnej (testu egzaminacyjnego), który zawiera pytania zamknięte lub otwarte w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Wyniki ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Student, który uzyska ocenę niedostateczną poprawia jego wynik. Oceniana będzie jakość wykonania projektu (jego kompletność, skorzystanie z licznych źródeł wiedzy naukowej, struktura treści, rozległość analiz, sposób argumentacji, twórcza forma przekazu). W trakcie zajęć semestralnych poszczególne zespoły będą prezentować rezultaty swej pracy. |
|
Pełny opis: |
W trakcie realizacji przedmiotu teoria wychowania podejmowane będą następujące zagadnienia: 1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. Związki teorii z praktyką pedagogiczną. 2. Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i noetyczne podłoże wychowania. 3. Analiza merytoryczna ideału wychowania. 4. Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania. 5. Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza. 6. Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty. 7. Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu. 8. Pojęcie moralnej odpowiedzialności jako podstawowej modalności aksjologicznej. 9. Wychowawczy sens kultywowania tradycji w procesie wychowania. 10. Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki personalistycznej. Główne idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej. 11. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka. 12. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla. 13. Dialog międzykulturowy w teorii wychowania Rabindranatha Tagore. 14. Miłość osoby ludzkiej - Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego. 15. Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania. 16. Pokój – ideał i cel współczesnej edukacji międzykulturowej. 17. Koleżeństwo i przyjaźń jako znaczące dla dzieci i młodzieży kategorie pedagogiczne. |
|
Uwagi: |
Brak uwag. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.