Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W3-PC-MJS2-PS-1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT C
C
ŚR CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Wieteska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Wieteska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | 1.Obecność na zajęciach. 2. Projekt grupowy - analiza studium przypadku oceniana według następujących kryteriów: 1) Proponowana diagnoza (lub kilka diagnoz, które należy rozważyć), opis objawów, które wskazują na określoną diagnozę. 2) Hipotezy dotyczące powstania problemów pacjenta. Ważne! Należy podać kilka hipotez i opisać je językiem psychologicznym (przykład: nadmierna zależność od matki, deficyty w nauce, niski, deficyty/niski poziom umiejętności społecznych). 3) Proponowane formy pomocy psychologicznej i pedagogicznej. Opis różnych form pomocy takich jak: pomoc psychologiczna (wsparcie psychologiczne, psychoterapia), socjoterapia, współpraca z wychowawcą/nauczycielami, współpraca z psychiatrą (konsultacja psychiatryczna)/innymi lekarzami, psychoedukacja rodziców (opis psychoedukacji – jakie informacje przekazalibyście rodzicom). 3. Zadanie - opis pomocy pedagogicznej i psychoedukacji rodziców w wybranym problemie zdrowotnym dziecka. Ocenę końcową stanowi średnia z dwóch prac |
|
Pełny opis: |
1. Problematyka psychologii zaburzeń w okresie dzieciństwa i adolescencji – zajęcia organizacyjne 2. Zaburzenia lękowe w okresie dzieciństwa i adolescencji. Obraz zaburzeń emocjonalnych; lękowe zaburzenie separacyjne, fobia społeczna i fobia szkolna, lękowe zaburzenie obsesyjno - kompulsywne 3. Przyczyny zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży. Objawy lękowe u dzieci i młodzieży a funkcjonowanie systemu rodzinnego. Procesy triangulacji w rodzinie. Współpraca z rodzinną, szkołą i specjalistami. 4. Zaburzenia depresyjne w dzieciństwie i adolescencji. Cywilizacyjne, rodzinne, szkolne, indywidualne czynniki ryzyka powstawania zaburzeń depresyjnych wśród dzieci i młodzieży. Postawy rodzicielskie a depresja u dzieci i młodzieży. Problemy separacji w rodzinie a rozwój depresji u młodzieży. 5. Procesy dojrzewania fizycznego a rozwój depresji młodzieńczej. Problemy tożsamości i realizacji zadań rozwojowych adolescencji a depresja młodzieńcza. Obraz kliniczny depresji młodzieńczej (przejawy w sferze poznawczej, emocjonalnej, somatycznej, społecznej i motywacji). Funkcjonowanie młodzieży depresyjnej w środowisku szkolnym. Problematyka samobójstwa. 6. Zaburzenia odżywiania w okresie dzieciństwa i adolescencji. Przyczyny zaburzeń odżywiania w okresie wczesnego dzieciństwa. Kryteria diagnostyczne anoreksji i bulimii psychicznej. Kryteria diagnostyczne anoreksji i bulimii psychicznej. obraz siebie i obraz własnego ciała w zaburzeniach odżywiania. 7. Zagrożenia rozwoju psychospołecznego u dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi. Adaptacja dziecka i rodziny do choroby przewlekłej. 8. Dziecko w roli pacjenta. Zmaganie się z cierpieniem. Problemy emocjonalne dziecka z wybranymi chorobami przewlekłymi: astmą oskrzelową, cukrzycą typu 1, chorobami kardiologicznymi, choroby nowotworowymi, dysfunkcjami narządów ruchu. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Penczek | |
Prowadzący grup: | Mateusz Penczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z egzaminu oraz kolokwium zaliczającego ćwiczenia. |
|
Pełny opis: |
Moduł "Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży" ma na celu scharakteryzowanie najważniejszych form psychopatologii występujących u dzieci i młodzieży. Szczególny nacisk położony zostanie na specyfikę manifestowania się zaburzeń psychicznych w przypadku dzieci i młodzieży oraz formy psychopatologii charakterystyczne dla tego okresu życia. Drugim celem modułu jest przedstawienie najważniejszych koncepcji wyjaśniających powstawanie psychopatologii u dzieci i młodzieży. Trzeci cel to przekazanie podstawowej wiedzy na temat różnych form terapii. Czwartym celem jest przekazanie wiedzy na temat występowania różnych form psychopatologii u dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Penczek | |
Prowadzący grup: | Mateusz Penczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z egzaminu oraz kolokwium zaliczającego ćwiczenia. |
|
Pełny opis: |
Moduł "Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży" ma na celu scharakteryzowanie najważniejszych form psychopatologii występujących u dzieci i młodzieży. Szczególny nacisk położony zostanie na specyfikę manifestowania się zaburzeń psychicznych w przypadku dzieci i młodzieży oraz formy psychopatologii charakterystyczne dla tego okresu życia. Drugim celem modułu jest przedstawienie najważniejszych koncepcji wyjaśniających powstawanie psychopatologii u dzieci i młodzieży. Trzeci cel to przekazanie podstawowej wiedzy na temat różnych form terapii. Czwartym celem jest przekazanie wiedzy na temat występowania różnych form psychopatologii u dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT C
C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Penczek | |
Prowadzący grup: | Mateusz Penczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z egzaminu oraz kolokwium zaliczającego ćwiczenia. |
|
Pełny opis: |
Moduł "Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży" ma na celu scharakteryzowanie najważniejszych form psychopatologii występujących u dzieci i młodzieży. Szczególny nacisk położony zostanie na specyfikę manifestowania się zaburzeń psychicznych w przypadku dzieci i młodzieży oraz formy psychopatologii charakterystyczne dla tego okresu życia. Drugim celem modułu jest przedstawienie najważniejszych koncepcji wyjaśniających powstawanie psychopatologii u dzieci i młodzieży. Trzeci cel to przekazanie podstawowej wiedzy na temat różnych form terapii. Czwartym celem jest przekazanie wiedzy na temat występowania różnych form psychopatologii u dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.