Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W3-PS-SM-PRCZwCŻ Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 7.00
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kucharewicz
Prowadzący grup: Anna Kołodziej-Zaleska, Joanna Kucharewicz, Aleksandra Szczęsna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Sposób ustalania oceny końcowej:

Ocena końcowa jest średnią ważoną pochodzącą z dwóch ocen: oceny z egzaminu (0,6) oraz oceny z ćwiczeń (0,4).

Pełny opis:

Początki psychologii rozwoju w cyklu życia (life-span psychology). Przedmiot psychologii rozwoju. Periodyzacja biegu życia człowieka. Podstawowe zadania psychologii rozwoju w cyklu życia. Pojęcie rozwoju. Fizyczna, społeczna, poznawcza sfera rozwoju. Pojęcie zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych: ilościowe, jakościowe, uniwersalne, wspólne, indywidualne, punktualne, niepunktualne. Zegar biologiczny i zegar społeczny. Charakterystyka rozwoju w okresie prenatalnym. Wpływ rozwoju prenatalnego i porodu na rozwój dziecka. Tendencje rozwojowe w okresie wczesnego dzieciństwa (wiek niemowlęcy i poniemowlęcy).

Rozwój reflektoryczny niemowlęcia (odruchy warunkowe i bezwarunkowe – przykłady). Rozwój motoryczny w okresie wczesnego dzieciństwa (prawa rozwoju ruchowego, mała i duża motoryka). Rozwój mowy: wrodzony mechanizm opanowywania języka – koncepcja Noama Chomsky`ego. Rozwój w okresie średniego dzieciństwa. Zmiany w rozwoju rysunków dziecięcych jako przejaw rozwoju sprawności manualnych i rozwoju poznawczego. Stadia rozwoju rysunków według Stefana Szumana i ich charakterystyka. Rozwój poznawczy. Stadia rozwoju poznawczego i ich charakterystyka – koncepcja Jeana Piageta. Współczesna ocena koncepcji Piageta. Główne tendencje rozwojowe w okresie późnego dzieciństwa (wiek szkolny). Dojrzałość szkolna – pojęcie, teorie, uwarunkowania. Wpływ rodziców na rozwój dziecka - koncepcja stylów wychowania Diany Baumrind. Charakterystyka i konsekwencje dla rozwoju dziecka stylu: autorytatywnego, autorytarnego, permisywnego, niezaangażowanego. Rozwój społeczny – koncepcja przywiązania. Pojęcie przywiązania i istota teorii Johna Bowlby`ego. Procedura Obcej Sytuacji. Klasyfikacja typów przywiązania. Charakterystyka rozwoju w okresie adolescencji. Przebieg rozwoju w okresie dorosłości (wczesna, średnia i późna dorosłość).

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.