Metodologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05-N22029 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z postawami semiotyki filozoficznej oraz z metodologicznymi wymogami stawianymi podstawowym czynnościom poznawczym. |
Pełny opis: |
Zajęcia trwaja dwa semestry. W pierwszym semestzre omawiane są następujące zagadnienia: 1. Zagadnienia związane z wymogi stawianymi językowi naukowemu: koncepcje znaku; semantyka Fregego i Wittgensteina; nazwa i zdanie; wyrażenia wieloznaczne, jednoznaczne i analogiczne; 2. Podstawowe czynności naukotwórcze: rodzaje rozumowań; definicje i pytania (podziały i warunki poprawności); sposoby logicznego i rzeczowego porządkowania wiedzy (podziały logiczny i inne podziały). W drugim semestzre omawiane są następujące zagadnienia: metody naukowe charakterystyczne dla nauk dedukcyjnych, indukcyjnych i humanistycznych; pojęcie teorii naukowej i jej struktury, zagadnienia związane z poznawczym statusem nauki i miejscem wartości we współczesnej nauce. Studenci zapoznają się także z filozofią nauki w ujęciu: R. Carnapa, K. Poppera, T. Kuhna i P. Feyerabenda. Osobnym tematem są metody stosowane w filozofii. |
Literatura: |
1) K. Ajdukiewicz, Logika pragmatyczna, Warszawa 1975. 2) M.J. Bocheński, Współczesne metody myślenia, Poznań 1992. 3) G. Frege: Pisma semantyczne. Warszawa 1977. 4) A. Grobler, Metodologia nauk. Kraków 2006. 5) Z. Hajduk, Ogólna metodologia nauk. Lublin 2007. 6) L. Wittgenstein: Tractatus logico-philosophicus. Warszawa 1997. 7) U. Żegleń, Wprowadzenie do semiotyki teoretycznej i semiotyki kultury, Toruń 2000. 1. K. Ajdukiewicz, Logika pragmatyczna, Warszawa 1975. 2. M.J. Bocheński , Współczesne metody myślenia, Poznań 1992. 3. A. Grobler, Metodologia nauk. Kraków 2006. 4. Z. Hajduk, Ogólna metodologia nauk. Lublin 2007. 5. S. Kamiński, Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1992. 6. M. Heller, Filozofia nauki. Kraków 2009. 7. R. Carnap, Wprowadzenie do filozofii nauki. Warszawa 2000. 8. W. Dilthey, Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, Gdańsk 2004. 9. P. Feyerabend, Przeciw metodzie. Wrocław 2001. 10. T. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 2001. 11. K. Popper, Logika odkrycia naukowego, Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
Uzyskana wiedza jest uzupełnieniem kompetencji logicznego analizowania rozumowań, ponadto wyrobia umiejętność poprawnego formułowania pytań i definicji naukowych oraz budowania różnego typu podziałów. Wyrobienie w studentach umiejętności krytycznego spojrzenia na każdą dyscyplinę naukową, zapoznanie ich z „narzędziami” analizy nauki z perspektywy filozofii nauki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie dwóch testów (w kazdym semestzre), ocena aktywnego udziału w zajęciach oraz przygotowywanie krótkich (a informatywnych) referatów. Egzamin ustny po drugim semestrze zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.