Fakultet 3. Pomoc psychologiczna w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-103.13 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fakultet 3. Pomoc psychologiczna w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Pyszkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Pyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | 1. Ocena końcowa stanowi średnią ocen uzyskanych z pracy semestralnej oraz kolokwium zaliczeniowego. a. Termin złożenia pracy semestralnej drogą elektroniczną: 22 maja 2020 (szczegółowe informacje na temat pracy znajdują się w pliku dotyczącym kryteriów zaliczenia). b. Termin kolokwium: 28 maja 2020 (więcej informacji w pliku dotyczącym kryteriów zaliczenia). 2. Istnieje możliwość podniesienia oceny końcowej o ½ poprzez uzyskanie co najmniej pięciu „plusów” za aktywność (przy wcześniejszym spełnieniu warunków podstawowych w postaci pozytywnych oraz zdobytych w terminie ocen z kolokwium i pracy semestralnej). 3. Każdy/-a Student/-ka ma prawo do skorzystania z dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. W sytuacji przekroczenia tego limitu Student/-ka zobowiązany/-a jest do odrobienia nieobecności w czasie konsultacji, których terminy podane są na stronie pracowniczej osoby prowadzącej. |
|
Pełny opis: |
Szczegółowy plan zajęć wraz z literaturą: 0. Zajęcia organizacyjne. Przedstawienie programu zajęć, obowiązującej literatury i warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia. 1. Problem ludzkiego cierpienia. Ramy teoretyczne dla choroby przewlekłej i niepełnosprawności. • Harris, R. (2012). The reality slap. Finding peace and fulfillment when life hurts. New Harbinger Publications, Inc. (s. 1-22). • Antoszewska, B. & Bartnikowska, U. (2016). Kategorie zdrowia, choroby w kontekście niepełnosprawności – ujęcie teoretyczne. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 13, 67-86. 2. Psychospołeczne aspekty choroby przewlekłej i niepełnosprawności. • Inspiration porn and the objectification of disability: Stella Young at TEDxSydney 2014. https://www.youtube.com/watch?v=SxrS7-I_sMQ • Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 1 i 4. • Watson, A. C., & Larson, J. E. (2006). Personal Responses to Disability Stigma: From Self-Stigma to Empowerment. Rehabilitation & Education, 20(4), 235-246. 3. Systemowe aspekty choroby przewlekłej i niepełnosprawności. • Hołub, J. (2018). Żeby umarło przede mną. Opowieści matek niepełnosprawnych dzieci. Wydawnictwo Czarne (dostęp na Moodle). • Pisula, E., & Banasiak, A. (2019). Empowerment in Polish fathers of children with autism and Down syndrome: the role of social support and coping with stress – a preliminary report. Journal of Intellectual Disability Research, 1-8. 4. & 5. Zniekształcenia poznawcze w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności. Wprowadzenie do matrycy ACT. • The Truth About Growing Up Disabled | Dylan Alcott | TEDxYouth@Sydney . https://www.youtube.com/watch?v=tvNOzJ7x8qQ • Scarlet, J. (2017). Harry Potter Therapy: An Unauthorized Self-Help Book from the Restricted Section. Dostęp: https://www.smashwords.com/books/view/748785 . 6. & 7. Akceptacja i adaptacja do choroby przewlekłej i niepełnosprawności. • Tim Ferriss and Brené Brown on Self-Acceptance and Complacency. https://www.youtube.com/watch?v=znRLbEcFrRU . • Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (2013). Terapia akceptacji i zaangażowania. Proces i praktyka uważnej zmiany. GWP. Rozdział 10. • Harris, R. (2017). Zrozumieć ACT. Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce. GWP. Rozdział 8. 8. & 9. Wartości i zaangażowane działanie w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności. • My philosophy for a happy life | Sam Berns | TEDxMidAtlantic. https://www.youtube.com/watch?v=36m1o-tM05g . • Values vs Goals - By Dr. Russ Harris . https://www.youtube.com/watch?v=T-lRbuy4XtA . • Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (2013). Terapia akceptacji i zaangażowania. Proces i praktyka uważnej zmiany. GWP. Rozdział 12. • Harris, R. (2017). Zrozumieć ACT. Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce. GWP. Rozdział 11. 10. Ból przewlekły, utrata i żałoba w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności. • We don't "move on" from grief. We move forward with it | Nora McInerny. https://www.youtube.com/watch?v=khkJkR-ipfw . • Łukaszewski, W. (2010). Udręka życia. Jak ludzie radzą sobie z lękiem przed śmiercią. Smak Słowa. Część I i II. 11. Seksualność w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności. • Misconceptions About Sex & Disability | Hannah Witton . https://www.youtube.com/watch?v=blPqze8gkcQ&t=1s . • Disability, Sex, Relationships and Dating Roundtable | Hannah Witton. https://www.youtube.com/watch?v=AvGNiwR57iI . • Hawkins, Y., Ussher, J., Gilbert, E., et al. (2009). Changes in sexuality and intimacy after the diagnosis and treatment of cancer: the experience of partners in a sexual relationship with a person with cancer. Cancer nursing, 32(4). 12. Zajęcia praktyczne – podsumowanie dotychczasowych treści. 13. Kolokwium zaliczeniowe. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Pyszkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Pyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | 1. Ocena końcowa stanowi średnią ocen uzyskanych z pracy semestralnej oraz kolokwium zaliczeniowego. 2. Istnieje możliwość podniesienia oceny końcowej o ½ poprzez uzyskanie co najmniej pięciu „plusów” za aktywność (przy wcześniejszym spełnieniu warunków podstawowych w postaci pozytywnych oraz zdobytych w terminie ocen z kolokwium i pracy semestralnej). 3. Każdy/-a Student/-ka ma prawo do skorzystania z dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. W sytuacji przekroczenia tego limitu Student/-ka zobowiązany/-a jest do odrobienia nieobecności w czasie konsultacji, których terminy podane są na stronie pracowniczej osoby prowadzącej. |
|
Pełny opis: |
Szczegółowy plan zajęć wraz z literaturą: 0. Zajęcia organizacyjne. Przedstawienie programu zajęć, obowiązującej literatury i warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia. 1. Problem ludzkiego cierpienia. Ramy teoretyczne dla choroby przewlekłej i niepełnosprawności. • Harris, R. (2012). The reality slap. Finding peace and fulfillment when life hurts. New Harbinger Publications, Inc. (s. 1-22). • Antoszewska, B. & Bartnikowska, U. (2016). Kategorie zdrowia, choroby w kontekście niepełnosprawności – ujęcie teoretyczne. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 13, 67-86. 2. Psychospołeczne aspekty choroby przewlekłej i niepełnosprawności. • Inspiration porn and the objectification of disability: Stella Young at TEDxSydney 2014. https://www.youtube.com/watch?v=SxrS7-I_sMQ • Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rozdział 1 i 4. • Watson, A. C., & Larson, J. E. (2006). Personal Responses to Disability Stigma: From Self-Stigma to Empowerment. Rehabilitation & Education, 20(4), 235-246. 3. Systemowe aspekty choroby przewlekłej i niepełnosprawności. • Hołub, J. (2018). Żeby umarło przede mną. Opowieści matek niepełnosprawnych dzieci. Wydawnictwo Czarne (dostęp na Moodle). • Pisula, E., & Banasiak, A. (2019). Empowerment in Polish fathers of children with autism and Down syndrome: the role of social support and coping with stress – a preliminary report. Journal of Intellectual Disability Research, 1-8. 4. & 5. Zniekształcenia poznawcze w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności. Wprowadzenie do matrycy ACT. • The Truth About Growing Up Disabled | Dylan Alcott | TEDxYouth@Sydney . https://www.youtube.com/watch?v=tvNOzJ7x8qQ • Scarlet, J. (2017). Harry Potter Therapy: An Unauthorized Self-Help Book from the Restricted Section. Dostęp: https://www.smashwords.com/books/view/748785 . 6. & 7. Akceptacja i adaptacja do choroby przewlekłej i niepełnosprawności. • Tim Ferriss and Brené Brown on Self-Acceptance and Complacency. https://www.youtube.com/watch?v=znRLbEcFrRU . • Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (2013). Terapia akceptacji i zaangażowania. Proces i praktyka uważnej zmiany. GWP. Rozdział 10. • Harris, R. (2017). Zrozumieć ACT. Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce. GWP. Rozdział 8. 8. & 9. Wartości i zaangażowane działanie w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności. • My philosophy for a happy life | Sam Berns | TEDxMidAtlantic. https://www.youtube.com/watch?v=36m1o-tM05g . • Values vs Goals - By Dr. Russ Harris . https://www.youtube.com/watch?v=T-lRbuy4XtA . • Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (2013). Terapia akceptacji i zaangażowania. Proces i praktyka uważnej zmiany. GWP. Rozdział 12. • Harris, R. (2017). Zrozumieć ACT. Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce. GWP. Rozdział 11. 10. Ból przewlekły, utrata i żałoba w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności. • We don't "move on" from grief. We move forward with it | Nora McInerny. https://www.youtube.com/watch?v=khkJkR-ipfw . • Łukaszewski, W. (2010). Udręka życia. Jak ludzie radzą sobie z lękiem przed śmiercią. Smak Słowa. Część I i II. 11. Seksualność w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności. • Misconceptions About Sex & Disability | Hannah Witton . https://www.youtube.com/watch?v=blPqze8gkcQ&t=1s . • Disability, Sex, Relationships and Dating Roundtable | Hannah Witton. https://www.youtube.com/watch?v=AvGNiwR57iI . • Hawkins, Y., Ussher, J., Gilbert, E., et al. (2009). Changes in sexuality and intimacy after the diagnosis and treatment of cancer: the experience of partners in a sexual relationship with a person with cancer. Cancer nursing, 32(4). 12. Praca z pacjentem z niepełnosprawnością intelektualną. 13. Zajęcia praktyczne – podsumowanie dotychczasowych treści. 14. Kolokwium zaliczeniowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.