SPP_M03_Kariera i rozwój zawodowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-223 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | SPP_M03_Kariera i rozwój zawodowy | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
||
Wymagania wstępne: | brak wstępnych wymagań |
||
Skrócony opis: |
Kompetencje zdobyte w ramach przedmiotu: Kariera i rozwój zawodowy pozwalają na przygotowanie studentów do zdobycia zasadniczych umiejętności i kompetencji doradcy zawodu. Opierają się one na wiedzy dotyczącej współczesnego rynku pracy i jego przemian– w konsekwencji wiedzy na temat oczekiwań obecnych organizacji wobec pracownika. W efekcie student potrafi udzielić podstawowej pomocy w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych w wyborze zawodu i kierunku kształcenia oraz szkolenia uwzględniając możliwości psychiczne i życiowe klientów, a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, zna zasady współpracy z różnorodnymi podmiotami w procesie orientacji zawodowej klienta, zna i potrafi stosować narzędzia psychologiczne, np. inwentarze zainteresowań celem przygotowania diagnozy psychologicznej. |
||
Pełny opis: |
Zajęcia w ramach przedmiotu: Kariera i rozwój zawodowy umożliwiają zdobycie wiedzy i kompetencji realizowania zadań współczesnego doradcy kariery. W efekcie student potrafi udzielić podstawowej pomocy w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych w wyborze zawodu i kierunku kształcenia oraz szkolenia uwzględniając możliwości psychiczne i życiowe klientów, a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, zna zasady współpracy z różnorodnymi podmiotami w procesie orientacji zawodowej klienta, zna i potrafi stosować narzędzia psychologiczne, np. inwentarze zainteresowań celem przygotowania diagnozy psychologicznej. Rozumie także specyfikę przemian modelu współczesnej kariery. Potrafi dokonać diagnozy własnego potencjału kariery, zaplanować ścieżkę rozwoju zawodowego. Zna koszty kariery, takie jak wypalenie zawodowe, stres zawodowy, mobbing, pracoholizm. Potrafi zdiagnozować te zjawiska i zaplanować podstawowe formy pomocy psychologicznej. Rozumie sytuację psychologiczną osoby nie posiadającej pracy, potrafi zaplanować zajęcia dla tej kategorii odbiorców. |
||
Literatura: |
Bańka A., (2006). Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura. Bańka, A, (1995). Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym. Poznań: Print-B. Bera, R. (2008). Aksjologiczny sens pracy a poczucie jakości życia młodych emigrantów polskich. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Bohdziewicz, P. (2010). Współczesne kariery zawodowe: od modelu biurokratycznego do przedsiębiorczego. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3-4, s. 39-56. Giermanowska, E. (2001). Między karierą a bezrobociem W: B.Fatyga, A.Tyszkiewicz (red.), Normalność i normalka. Próba zastosowania pojęcia normalności do badań młodzieży. Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych. Lanthaler W., Zugmann J. (2000). Akcja Ja. Nowy sposób myślenia o karierze. Warszawa: Twigger SA. Miś, A. (2007). Koncepcja rozwoju kariery zawodowej w organizacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. Paszkowska-Rogacz, A. (2003). Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Warszawa: KOWEZiU. Paszkowska-Rogacz, A. (2004). Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym. Warszawa: KOWEZiU. Paszkowska-Rogacz, A. (2009). Doradztwo zawodowe: wybrane metody badań. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Turska, E. (2005). Globalizacja i restrukturyzacja a nowy model kariery i sukcesu, W: B. Kożusznik (red.). Kapitał ludzki w dobie integracji i globalizacji, s. 243-262. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Turska, E. (2014). Kapitał kariery ludzi młodych. Uwarunkowania i konsekwencje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. |
||
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: Posiada wiedzę na temat rozwoju zawodowego człowieka. Ma orientację w podstawowych teoriach wyboru zawodu, zagadnieniach odnoszących się do przebiegu i finalizowania kariery zawodowej oraz w problemach towarzyszących zjawisku bezrobocia Zna współczesne koncepcje kariery, rozumie charakter i kierunek zmian w tym zakresie, pojęcie kapitału kariery, problemy karier międzynarodowych Zna podstawowe metody poradnictwa zawodowego i karierowego Posiada wiedzę z zakresu kreowania własnej kariery W zakresie umiejętności” Potrafi konstruować modele kompetencyjne i wykorzystywać je w różnorodnych obszarach funkcjonowania organizacji Potrafi wspierać i pomagać osobom bezrobotnym i poszukującym pracy w budowaniu kapitału własnej kariery i w skutecznym poruszaniu się po rynku pracy. Zna i stosuje narzędzia wspierające rozwój pracowników. Potrafi zarządzać własnymi kompetencjami W zakresie kompetencji: Ma rozeznanie we własnych kompetencjach i ograniczeniach zawodowych Ma świadomość znaczenia kapitału wiedzy we własnym profesjonalnym rozwoju. Posiada kompetencje komunikacyjne i interpersonalne, mediacyjne i negocjacyjne, pozwalające na pracę zarówno z jednostkami, jak i grupami w zróżnicowanych środowiskach i warunkach społecznych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach i aktywny w nich udział. 2. Przygotowanie prezentacji na zadane tematy, umiejętność zaangażowania pozostałych członków grupy do udziału w zajęciach, udział w dyskusji. 3. Jakość materiałów przygotowanych dla odbiorców. 4. Zaliczenie scenariusza zajęć do przeprowadzenia w terenie. 5. Prezentacja przebiegu zajęć w terenie, potwierdzenie ich zrealizowania. 6. Zaliczenie teczki doradcy – opracowania, testy, inne materiały do pracy doradcy zgromadzone w trakcie zajęć. |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-18 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Turska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Turska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena z zaliczenia jest wypadkową następujących elementów: • oceny z aktywności na zajęciach (5 i więcej plusów za aktywność podnosi ocenę końcową o 0,5 oceny w górę) • oceny diagnozy przydatności zawodowej wybranej osoby (praca pisemna) 0- 15 pkt • oceny zajęć przygotowanych i przeprowadzonych w małych grupach dla wszystkich pozostałych uczestników zajęć 0- 15 pkt • oceny scenariusza oraz prezentacji zajęć przygotowanych i zrealizowanych w wybranej placówce edukacyjno – wychowawczej ( w wybranej organizacji) 0- 15 pkt |
|
Skrócony opis: |
Kompetencje zdobyte w ramach przedmiotu: Kariera i rozwój zawodowy pozwalają na przygotowanie studentów do zdobycia zasadniczych umiejętności i kompetencji doradcy zawodu. Opierają się one na wiedzy dotyczącej współczesnego rynku pracy i jego przemian– w konsekwencji wiedzy na temat oczekiwań obecnych organizacji wobec pracownika. W efekcie student potrafi udzielić podstawowej pomocy w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych w wyborze zawodu i kierunku kształcenia. | |
Pełny opis: |
Zajęcia w ramach przedmiotu: Kariera i rozwój zawodowy umożliwiają zdobycie wiedzy na temat współczesnego rynku pracy i jego przemian– w konsekwencji wiedzy na temat oczekiwań obecnych organizacji wobec pracownika. W efekcie student potrafi udzielić podstawowej pomocy w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych w wyborze zawodu i kierunku kształcenia oraz szkolenia uwzględniając możliwości psychiczne i życiowe klientów, a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, zna zasady współpracy z różnorodnymi podmiotami w procesie orientacji zawodowej klienta, zna i potrafi stosować narzędzia psychologiczne, np. inwentarze zainteresowań celem przygotowania diagnozy psychologicznej. Rozumie także specyfikę przemian modelu współczesnej kariery. Zna koszty kariery, takie jak wypalenie zawodowe, stres zawodowy, mobbing, pracoholizm. Potrafi zdiagnozować te zjawiska i zaplanować podstawowe formy pomocy psychologicznej. Rozumie sytuację psychologiczną osoby nie posiadającej pracy, potrafi zaplanować zajęcia dla tej kategorii odbiorców. | |
Literatura: |
Bańka, A. (2006). Kapitał kariery – uwarunkowania, rozwój i adaptacja do zmian organizacyjnych oraz strukturalnych rynku pracy. W: A. Bańka, E. Turska, Z. Ratajczak (red.) Współczesna psychologia pracy i organizacji,s.59-118. Katowice: Wydawnictwo Naukowe UŚ. Gliszczyńska, X. (1982). Systemy wartości w środowisku pracy. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza. Jelonek M. (2011). Studenci – przyszłe kadry polskiej gospodarki. Raport z badań studentów i analizy kierunków kształcenia realizowanych w 2010 r. w ramach projektu „Bilans Kapitału Ludzkiego” Publikacja elektroniczna dostępna na stronie internetowej www.bkl.parp.gov.pl, Lanthaler W., Zugmann J. (2000). Akcja Ja. Nowy sposób myślenia o karierze. Warszawa: Twigger SA. Miś, A. (2007). Koncepcja rozwoju kariery zawodowej w organizacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. Paszkowska-Rogacz, A. (2003). Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Warszawa: KOWEZiU. Suchar, M. (2010). Modele karier. Przewidywanie kolejnego kroku. Wydawnictwo S.H.Beck. Turska, E. (2005). Globalizacja i restrukturyzacja a nowy model kariery i sukcesu, W: B. Kożusznik (red.). Kapitał ludzki w dobie integracji i globalizacji, s. 243-262. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Turska, E. (2014). Kapitał kariery ludzi młodych. Uwarunkowania i konsekwencje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | |
Uwagi: |
brak uwag |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-18 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marta Stasiła-Sieradzka | |
Prowadzący grup: | Marta Stasiła-Sieradzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena z zaliczenia jest wypadkową następujących elementów: • oceny z aktywności na zajęciach (5 i więcej plusów za aktywność podnosi ocenę końcową o 0,5 oceny w górę) • oceny diagnozy przydatności zawodowej wybranej osoby (praca pisemna) 0- 15 pkt • oceny zajęć przygotowanych i przeprowadzonych w małych grupach dla wszystkich pozostałych uczestników zajęć 0- 15 pkt • oceny scenariusza oraz prezentacji zajęć przygotowanych i zrealizowanych w wybranej placówce edukacyjno – wychowawczej ( w wybranej organizacji) 0- 15 pkt |
|
Skrócony opis: |
Kompetencje zdobyte w ramach przedmiotu: Kariera i rozwój zawodowy pozwalają na przygotowanie studentów do zdobycia zasadniczych umiejętności i kompetencji doradcy zawodu. Opierają się one na wiedzy dotyczącej współczesnego rynku pracy i jego przemian– w konsekwencji wiedzy na temat oczekiwań obecnych organizacji wobec pracownika. W efekcie student potrafi udzielić podstawowej pomocy w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych w wyborze zawodu i kierunku kształcenia. | |
Pełny opis: |
Zajęcia w ramach przedmiotu: Kariera i rozwój zawodowy umożliwiają zdobycie wiedzy na temat współczesnego rynku pracy i jego przemian– w konsekwencji wiedzy na temat oczekiwań obecnych organizacji wobec pracownika. W efekcie student potrafi udzielić podstawowej pomocy w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych w wyborze zawodu i kierunku kształcenia oraz szkolenia uwzględniając możliwości psychiczne i życiowe klientów, a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, zna zasady współpracy z różnorodnymi podmiotami w procesie orientacji zawodowej klienta, zna i potrafi stosować narzędzia psychologiczne, np. inwentarze zainteresowań celem przygotowania diagnozy psychologicznej. Rozumie także specyfikę przemian modelu współczesnej kariery. Zna koszty kariery, takie jak wypalenie zawodowe, stres zawodowy, mobbing, pracoholizm. Potrafi zdiagnozować te zjawiska i zaplanować podstawowe formy pomocy psychologicznej. Rozumie sytuację psychologiczną osoby nie posiadającej pracy, potrafi zaplanować zajęcia dla tej kategorii odbiorców. | |
Literatura: |
Bańka, A. (2006). Kapitał kariery – uwarunkowania, rozwój i adaptacja do zmian organizacyjnych oraz strukturalnych rynku pracy. W: A. Bańka, E. Turska, Z. Ratajczak (red.) Współczesna psychologia pracy i organizacji,s.59-118. Katowice: Wydawnictwo Naukowe UŚ. Gliszczyńska, X. (1982). Systemy wartości w środowisku pracy. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza. Jelonek M. (2011). Studenci – przyszłe kadry polskiej gospodarki. Raport z badań studentów i analizy kierunków kształcenia realizowanych w 2010 r. w ramach projektu „Bilans Kapitału Ludzkiego” Publikacja elektroniczna dostępna na stronie internetowej www.bkl.parp.gov.pl, Lanthaler W., Zugmann J. (2000). Akcja Ja. Nowy sposób myślenia o karierze. Warszawa: Twigger SA. Miś, A. (2007). Koncepcja rozwoju kariery zawodowej w organizacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. Paszkowska-Rogacz, A. (2003). Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Warszawa: KOWEZiU. Suchar, M. (2010). Modele karier. Przewidywanie kolejnego kroku. Wydawnictwo S.H.Beck. Turska, E. (2005). Globalizacja i restrukturyzacja a nowy model kariery i sukcesu, W: B. Kożusznik (red.). Kapitał ludzki w dobie integracji i globalizacji, s. 243-262. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Turska, E. (2014). Kapitał kariery ludzi młodych. Uwarunkowania i konsekwencje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | |
Uwagi: |
brak uwag |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marta Stasiła-Sieradzka, Elżbieta Turska | |
Prowadzący grup: | Marta Stasiła-Sieradzka, Elżbieta Turska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Zgodnie z informacjami w sekcji nadrzędnej |
|
Pełny opis: |
Zgodnie z informacjami w sekcji nadrzędnej | |
Uwagi: |
Zgodnie z informacjami w sekcji nadrzędnej |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Turska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Turska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Sanecka | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Sanecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Ocena z zaliczenia jest wypadkową następujących elementów: • oceny z aktywności na zajęciach (5 i więcej plusów za aktywność podnosi ocenę końcową o 0,5 oceny w górę) • oceny diagnozy przydatności zawodowej wybranej osoby (praca pisemna) 0-15 pkt • oceny zajęć przygotowanych i przeprowadzonych w małych grupach dla wszystkich pozostałych uczestników zajęć 0-15 pkt • oceny Teczki Doradcy Zawodowego 0-10 pkt Ostateczną ocenę końcową ustala się na podstawie sumarycznej liczby punktów, zgodnie z zasadą: do 20 pkt - niedostateczny od 21 do 24 pkt - dostateczny; od 25 do 28 pkt - dostateczny plus; od 29 do 32 pkt - dobry; od 33 do 36 pkt - dobry plus; od 37 do 40 pkt - bardzo dobry Dodatkowym warunkiem uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest obecność na zajęciach (dopuszczalna jest nieobecność na dwóch ćwiczeniach, pozostałe ćwiczenia należy zaliczyć po uzgodnieniu sposobu z prowadzącą). |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w ramach przedmiotu kariera i rozwój zawodowy umożliwiają zdobycie wiedzy na temat współczesnego rynku pracy i jego przemian - w konsekwencji wiedzy na temat oczekiwań obecnych organizacji wobec pracownika. W efekcie student potrafi udzielić podstawowej pomocy w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych w wyborze zawodu i kierunku kształcenia oraz szkolenia uwzględniając możliwości psychiczne i życiowe klientów, a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, zna zasady współpracy z różnorodnymi podmiotami w procesie orientacji zawodowej klienta, zna i potrafi stosować narzędzia psychologiczne, np. inwentarze zainteresowań celem przygotowania diagnozy psychologicznej. Rozumie także specyfikę przemian modelu współczesnej kariery. Zna koszty kariery, takie jak wypalenie zawodowe, stres zawodowy, mobbing, pracoholizm. Rozumie sytuację psychologiczną różnych kategorii klientów doradcy kariery, potrafi zaplanować zajęcia z zakresu indywidualnego i grupowego doradztwa kariery dla różnych kategorii odbiorców. Zna specyfikę działań podejmowanych w ramach coachingu kariery oraz podstawowe narzędzia stosowane przez coachów kariery. | |
Uwagi: |
brak uwag |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Sanecka | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Sanecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.