SPR_M04_Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS-SM-234 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | SPR_M04_Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży stanowi moduł 4 ścieżki specjalizacyjnej na profilu: psychologia rozwoju człowieka i rodziny w cyklu życia i jest realizowany w bloku zastosowania psychologii rozwoju człowieka i rodziny w cyklu życia . Student po ukończeniu modułu zna oraz rozpoznawanie poszczególne zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży oraz rozpoznaje ich przyczyny. Student potrafi samodzielnie stawiać hipotezy odnośnie mechanizmów powstawania zaburzeń, a także proponuje interwencje psychologiczną i wychowawczą uwzględniając dynamikę problemów jednostki oraz zasoby jej środowiska rodzinnego i szkolnego wychowawczych. Student planuje i przeprowadza badanie diagnostyczne, (wywiad, rozmowa kliniczna, obserwacja) a następnie sporządza opis studium przypadku. |
Pełny opis: |
1. Problematyka psychologii zaburzeń w okresie dzieciństwa i adolescencji – zajęcia organizacyjne. 2. Zaburzenia lękowe w okresie dzieciństwa i adolescencji. Obraz zaburzeń emocjonalnych; lękowe zaburzenie separacyjne, zaburzenia przywiązania, fobia społeczna i fobia szkolna, lekowe zaburzenie obsesyjno - kompulsywne. 3. Przyczyny zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży. Objawy lękowe u dzieci i młodzieży a funkcjonowanie systemu rodzinnego. Procesy triangulacji w rodzinie.Współpraca z rodzinną, szkołą i specjalistami. 4. Zaburzenia depresyjne w dzieciństwie i adolescencji. Cywilizacyjne, rodzinne, szkolne, indywidualne czynniki ryzyka powstawania zaburzeń depresyjnych wśród dzieci i młodzieży. Postawy rodzicielskie a depresja u dzieci i młodzieży. Problemy separacji w rodzinie a rozwój depresji u młodzieży. 5-6. Procesy dojrzewania fizycznego a rozwój depresji młodzieńczej. Problemy tożsamości i realizacji zadań rozwojowych adolescencji a depresja młodzieńcza. Obraz kliniczny depresji młodzieńczej (przejawy w sferze poznawczej, emocjonalnej, somatycznej, społecznej i motywacji). Funkcjonowanie młodzieży depresyjnej w środowisku szkolnym. Problematyka samobójstwa. 7. Problemy diagnozy nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Kryteria diagnostyczne nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi a inne typy nadpobudliwości. Problemy emocjonalne dzieci i młodzieży z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi. 8. Postępowanie psychologiczne i pedagogiczne względem dzieci z ADHD. Wsparcie rodziców dzieci z nadpobudliwością psychoruchową. 9. Zaburzenia odżywiania w okresie dzieciństwa i adolescencji. Przyczyny zaburzeń odżywiania w okresie wczesnego dzieciństwa. Kryteria diagnostyczne anoreksji i bulimii psychicznej. Kryteria diagnostyczne anoreksji i bulimii psychicznej. Czynniki indywidualne, rodzinne i społeczne w rozwoju zaburzeń odżywiania w okresie adolescencji. Znaczenie relacji rodzinnych w rozwoju anoreksji u pacjentki. Znaczenie obrazu siebie i obrazu własnego ciała w rozwoju zaburzeń odżywiania. 10. Problematyka nadwagi i otyłości u dzieci i młodzieży. Czynniki ryzyka rozwoju nadmiernej wagi ciała u dzieci i młodzieży. Nadwaga i otyłość a jakość życia adolescentów. Zapobieganie otyłości i nadmiernej wagi ciała wśród dzieci i adolescentów. 11. Zagrożenia rozwoju psychospołecznego u dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi. Adaptacja dziecka i rodziny do choroby przewlekłej. 12. Dziecko w roli pacjenta. Zmaganie się z cierpieniem. Problemy emocjonalne dziecka z wybranymi chorobami przewlekłymi: astmą oskrzelową, cukrzycą typu 1, chorobami kardiologicznymi, choroby nowotworowymi, dysfunkcjami narządów ruchu. 13-14. Problematyka doświadczania żałoby przez dzieci i młodzieży. Reakcje dzieci i młodzieży po śmierci bliskich osób. Rola wsparcia dorosłych w radzeniu sobie ze stratą bliskich osób. 15. Zaliczenie. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kendal P.C. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. GWP Gdańsk 2. Namysłowska (red.) Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 3. Wolańczyk T. (red.) zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL 4. Pilecka W. (red.) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Literatura uzupełniająca: 1. Grzeszta E. (2006) Depresja wieku dorastania: zachowania rodziców jako czynnik ochronny lub czynnik ryzyka u dorastających dzieci. Warszawa: Wydawnictwo SWPS. 2. Jablow M. (1993). Na bakier z jedzeniem. Gdańsk GWP. 3. Józefik B. (2014). Kultura, ciało, (nie)jedzenie. Perspektywa narracyjno – konstrukcjonistyczna w zaburzeniach odżywiania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Józefik B. (red.) (1996). Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania. 5. Radoszewska J. (2011). Ucieleśnienie. Wydawnictwo Naukowe Scholar. 6. Woynarowska, B. (2010). Otyłość. W: W. B. Woynarowska (red.) Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie, edukację. 7. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M. (1999), Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo Bifolium. 8. Tatoń, J. Czech A., Bernas, M, (2010). Otyłość zespół metaboliczny. Warszawa PZWL. Kerise M. (2005). Jak pomóc dziecku przeżyć stratę i żałobę. Radom: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne. |
Efekty uczenia się: |
- Wiedza na temat poszczególnych zaburzeń psychicznych okresu dzieciństwa i adolescencji oraz ich przyczyn i objawów. - Umiejętność rozpoznawania poszczególnych zaburzeń psychicznych oraz problemów wychowawczych w okresie dzieciństwa i adolescencji. - Umiejętność formułowania hipotez dotyczących mechanizmów powstawania zaburzeń psychicznych oraz dzieci i młodzieży. - Umiejętność samodzielnego przeprowadzenia wywiadu i rozmowy klinicznej z dzieckiem i jego rodziną. - Umiejętność planowania interwencji psychologicznej z uwzględnieniem dynamiki zaburzeń jednostki oraz zasobów środowisk wychowawczych w których funkcjonuje, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska rodzinnego Umiejętność samodzielnego opisu studium przypadku. Kompetencje komunikacyjne i interpersonalne pozwalające na nawiązanie na nawiązanie kontaktu i pracę z klientem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna - analiza przypadku Ocenie podlegać będą: dane z obserwacji dziecka, wywiadu z dzieckiem, wywiadu z rodzicami dziecka, wywiadu z nauczycielem, interpretacja problemów psychologicznych dziecka w świetle literatury,formułowanie zaleceń do pomocy psychologicznej dziecka. Dyskusje i prezentacje przygotowanych przez studentów opisów studiów przypadków. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR L
L
CZ L
L
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Wieteska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Wieteska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z modułu
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia oceny z kolokwium i pracy zaliczeniowej; 3,00 – 3,25 dostateczna 3,26-3,75 plus dostateczna 3,76 – 4,25 dobra 4,26 – 460 plus dobra 4,61 – 5,00 bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
Laboratoria odbywają się raz w tygodniu w semestrze letnim III roku studiów (studia stacjonarne, łącznie 30 godz.). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.