PZ I(II) 1.3. Obszar zastosowań psychologii pracy i organizacji - Kariera i rozwój zawodowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06-PS943D |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PZ I(II) 1.3. Obszar zastosowań psychologii pracy i organizacji - Kariera i rozwój zawodowy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - 6 sem. psychologii /stacj. jednolite magisterskie/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjny |
Skrócony opis: |
Kompetencje zdobyte w ramach przedmiotu: Kariera i rozwój zawodowy pozwalają na przygotowanie studentów do zdobycia zasadniczych umiejętności i kompetencji doradcy zawodu. Opierają się one na wiedzy dotyczącej współczesnego rynku pracy i jego przemian– w konsekwencji wiedzy na temat oczekiwań obecnych organizacji wobec pracownika. W efekcie student potrafi udzielić podstawowej pomocy w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych w wyborze zawodu i kierunku kształcenia oraz szkolenia uwzględniając możliwości psychiczne i życiowe klientów, a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, zna zasady współpracy z różnorodnymi podmiotami w procesie orientacji zawodowej klienta, zna i potrafi stosować narzędzia psychologiczne, np. inwentarze zainteresowań celem przygotowania diagnozy psychologicznej. |
Pełny opis: |
. Zajęcia organizacyjne • Zapoznanie studentów z organizacją zajęć • Przedstawienie wymagań obowiązujących do uzyskania zaliczenia • Przedstawienie zasad oceniania nabytej wiedzy, umiejętności i kompetencji Przedmiot obejmuje następujące zagadnienia: Poradnictwo tradycyjne vs poradnictwo kariery. Modele pracy doradczej – modele pracy doradców. Charakterystyka typów oraz metod i technik pracy doradcy zawodu. Charakterystyka modeli doradztwa i typów doradców. Charakterystyka typów klientów – odbiorców porad danego typu. Pojęcie eurodoradcy. Metodyka poradnictwa. Testy i inwentarze w poradnictwie zawodowym i w poradnictwie karier. Inwentarz Hollanda. Test Duński. Test Kotwice Kariery Scheina. Poradnictwo indywidualne. Rozmowa doradcza i jej specyfika. Poradnictwo grupowe w doradztwie zawodowym. Metody pracy grupowej. Poradnictwo kariery. Planowanie kariery. Wartości i cele w karierze. |
Literatura: |
Turska, E. (2014). Kapitał kariery ludzi młodych. Uwarunkowania i konsekwencje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Zeszyty Informacyjno Metodyczne Doradcy Zawodu. Ratajczak Z., Bańka A., Turska E., Współczesna psychologia pracy i organizacji. Katowice, UŚl. 2006, s. 17-27, (zmiana kontekstu funkcjonowania współczesnych organizacji), s. 59-66 (zmiany w planowaniu i realizacji karier); 123 – 130 (zmiany organizacyjne a potrzeba nowych kompetencji) R. G.Sultana. Strategie usług poradnictwa zawodowego w społeczeństwie wiedzy. Europejskie trendy, wyzwania i działania. Raport syntetyczny Cedefop. Luksemburg: Biuro Oficjalnych Publikacji Unii Europejskiej, 2004. Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodu, PWN 1997. Wojtasik B., Doradca zawodu, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 1993. Turska E., Od zabawy do pracy, Śląsk 2000. Podoska – Filipowicz E., Podstawy zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Bydgoszcz 1996, Opracowanie Kwestionariusza Preferencji Zawodowych (JOB-6) - Sylwiusz Retowski. www. doradca – zawodowy.pl Paszowska – Rogacz A., Tarnowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym. KOWEZi U, Warszawa 2004, s. 41 – 97, zasady pracy, etapy tworzenia się grupy, skuteczny prowadzący). Paszowska – Rogacz A., Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej. KOWEZ., Warszawa 2002. Suchar M., Kariera i rozwój zawodowy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2003 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: Posiada wiedzę na temat rozwoju zawodowego człowieka. Ma orientację w podstawowych teoriach wyboru zawodu, zagadnieniach odnoszących się do przebiegu i finalizowania kariery zawodowej oraz w problemach towarzyszących zjawisku bezrobocia Zna współczesne koncepcje kariery, rozumie charakter i kierunek zmian w tym zakresie, pojęcie kapitału kariery, problemy karier międzynarodowych Zna podstawowe metody poradnictwa zawodowego i karierowego Posiada wiedzę z zakresu kreowania własnej kariery W zakresie umiejętności” Potrafi konstruować modele kompetencyjne i wykorzystywać je w różnorodnych obszarach funkcjonowania organizacji Potrafi wspierać i pomagać osobom bezrobotnym i poszukującym pracy w budowaniu kapitału własnej kariery i w skutecznym poruszaniu się po rynku pracy. Zna i stosuje narzędzia wspierające rozwój pracowników. Potrafi zarządzać własnymi kompetencjami W zakresie kompetencji: Ma rozeznanie we własnych kompetencjach i ograniczeniach zawodowych Ma świadomość znaczenia kapitału wiedzy we własnym profesjonalnym rozwoju. Posiada kompetencje komunikacyjne i interpersonalne, mediacyjne i negocjacyjne, pozwalające na pracę zarówno z jednostkami, jak i grupami w zróżnicowanych środowiskach i warunkach społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z zaliczenia jest wypadkową następujących elementów: • oceny z aktywności na zajęciach (5 i więcej plusów za aktywność podnosi ocenę końcową o 0,5 oceny w górę) • oceny diagnozy przydatności zawodowej wybranej osoby (praca pisemna) 0- 15 pkt • oceny zajęć przygotowanych i przeprowadzonych w małych grupach dla wszystkich pozostałych uczestników zajęć 0- 15 pkt • oceny scenariusza oraz prezentacji zajęć przygotowanych i zrealizowanych w wybranej placówce edukacyjno – wychowawczej ( w wybranej organizacji) 0- 15 pkt • oceny Teczki Doradcy Zawodowego 0- 10 pkt Ostateczną ocenę końcową ustala się na podstawie sumarycznej liczby punktów, zgodnie z zasadą: do 26 pkt - niedostateczny od 27 do 35 pkt - dostateczny; od 36 do 39 pkt - dostateczny plus; od 40 do 46 pkt - dobry; od 47 do 51 pkt - dobry plus; od 52 do 55 pkt - bardzo dobry |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.