Filozofia z elementami logiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W3-PS-SM-FzELE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia z elementami logiki |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sebastian Śpiewak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Ćwiertniak, Sebastian Śpiewak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Egzamin ustny z treści przekazywanych podczas wykładu. Ocena: Bardzo dobry (5.0): - Wyczerpująca znajomość treści omawianych na wykładach, Dobry plus (4.5): - Bardzo dobra treści omawianych na wykładach, Dobry (4.0): - Dobra znajomość treści omawianych na wykładach, Dostateczny plus (3.5): - Dostateczna znajomość materiału omawianego na wykładach, Dostateczny (3.0): znajomość materiału omawianego na wykładach. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności studenta na zajęciach oraz oceny jego indywidualnej pracy (aktywność oraz przygotowanie referatu): Ocena dst. : obecność na zajęciach Ocena dst+ : obecność na zajęciach i niewielka aktywność (od 1 do 3 plusów) Ocena db : obecność na zajęciach i aktywność (od 4 do 6 plusów) Ocena db+ : obecność na zajęciach i wyróżniająca się aktywność (powyżej 6 plusów) Ocena bdb : obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach (od 4 plusów) i referat problemowy. |
|
Pełny opis: |
Celem merytorycznym zajęć (wykładu) jest wprowadzenie studentów w problematykę, zagadnienia oraz terminologię filozoficzną; zapoznanie z głównymi epokami, koncepcjami, dziedzinami i pojęciami filozofii; ukazanie jej znaczenia na tle kultury i cywilizacji europejskiej. Praktycznym celem zajęć (ćwiczeń) jest rozwinięcie umiejętności analizy oraz interpretacji tekstów źródłowych; umiejętności dyskusji, twórczego i abstrakcyjnego myślenia, jak również problematyzacji treści zgodnie z porządkiem płaszczyzn refleksji filozoficznej. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Wojtczak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Ćwiertniak, Hanna Wojtczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Egzamin pisemny z treści przekazywanych podczas wykładu i zadanych w reamach wykładu Ocena zgodnie z procentową skalą ocen: poniżej 51% ndst 51% - 60% dst 61% - 70% dst+ 71% - 80% db 81% - 90% db+ 91% - 100% bdb Warunkiem uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest uczestnictwo w zajęciach - dopuszcza się maks. 2 nieobecności (przekroczenie tej liczby oznacza konieczność indywidualnego zaliczenia treści opuszczonych zajęć). Nieobecność na co najmniej połowie zajęć wiąże się z brakiem zaliczenia. Ocena końcowa z ćwiczeń wyznaczona jest przez trzy części składowe: 1) ilość plusów dokumentujących aktywność na poszczególnych zajęciach (na jednych zajęciach można zdobyć jeden plus za aktywność). Skala: 0-1 plusów – dst (3) 2-3 plusy – dst plus (3,5) 4-5 plusów – dobry (4) 6-7 plusów – dobry plus (4,5) 8 plusów lub więcej – bdb (5) 2) ocenę z przygotowanej prezentacji (połączonej z moderowaniem dyskusji na zajęciach) 3) ocenę z pisemnego kolokwium (ocena pozytywna z kolokwium stanowi warunek konieczny uzyskania zaliczenia). Ocena zgodnie z procentową skalą ocen: poniżej 51% ndst 51% - 60% dst 61% - 70% dst+ 71% - 80% db 81% - 90% db+ 91% - 100% bdb |
|
Pełny opis: |
W trakcie nauki filozofii z elementami logiki Student zdobędzie podstawowe informacje na temat głównych nurtów, stanowisk, kierunków i szkół filozoficznych, które stanowią efekt poszukiwań odpowiedzi na pytania o sens i początek życia, a które nurtują ludzi bez względu na czas i miejsce ich życia. Są to na przykład pytania o to: Jaka jest rzeczywistość? Co jest jej zasadą? Czy świat istnieje realnie? Czy jest racjonalny? Czy istnieją obiektywne prawa — np. prawa przyrody albo też prawa moralne? Czy życie człowieka ma sens? Czy istnieje życie po śmierci? Czy istnieje Bóg? Jak powinniśmy żyć? Co to jest dobro? Co to jest prawda? Jakie są podstawowe prawa myślenia (logiki)? Jak prowadzić argumentację? Większość tych ciągle aktualnych pytań filozoficznych ma swoją bardzo długą historię. Dlatego też pytania te zostaną przedstawione u ich źródeł wraz z najbardziej reprezentatywnymi próbami ich rozwiązania. Dzięki temu Student uzyska niezbędną dla ogólnej kultury wiedzę merytoryczną o najważniejszych myślicielach, ich metodach argumentowania, sposobach wyjaśnia rzeczywistości oraz rozwiązywania pojedynczych zagadnień. A ponieważ pokazane zostaną logiczne konsekwencje płynące z przyjęcia danego stanowiska Student pozna jak doktryny filozoficzne kształtowały postawy moralne i intelektualne, światopoglądy czy ideologie. Analiza argumentacji dokonywanej w ramach danego systemu będzie ćwiczeniem w logice praktycznej — Student pozna podstawowe prawa logiczne oraz ich praktyczne zastosowanie; pozna zasady poprawnego rozumowania (w konformacji z błędami rozumowania); zdobędzie umiejętność argumentowania, precyzyjnego użycia języka i formułowania twierdzeń; samodzielnego stawiania pytań i analizowania tekstów. Ostatecznym efektem będzie zdobycie suwerenności myślenia. Znajomość historii filozofii umożliwia "wydobycie się z ciasnego dogmatyzmu i uczy poszanowania dla poglądów innych, gdyż wskazuje, że genialni nawet myśliciele różnili się w poglądach na sprawy najważniejsze". Jednym z efektów nauki powinno być poznanie podstawowych pojęć filozoficznych, a także zdobycie sprawności posługiwania się nimi. |
Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Wojtczak | |
Prowadzący grup: | Aleksander Bańka, Krzysztof Dąbrówka, Dariusz Rymar, Sebastian Śpiewak, Hanna Wojtczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | Egzamin pisemny z treści przekazywanych podczas wykładu i zadanych w reamach wykładu Ocena zgodnie z procentową skalą ocen: poniżej 51% ndst 51% - 60% dst 61% - 70% dst+ 71% - 80% db 81% - 90% db+ 91% - 100% bdb Warunkiem uzyskania zaliczenia z ćwiczeń jest uczestnictwo w zajęciach - dopuszcza się maks. 2 nieobecności (przekroczenie tej liczby oznacza konieczność indywidualnego zaliczenia treści opuszczonych zajęć). Nieobecność na co najmniej połowie zajęć wiąże się z brakiem zaliczenia. Ocena końcowa z ćwiczeń wyznaczona jest przez trzy części składowe: 1) ilość plusów dokumentujących aktywność na poszczególnych zajęciach (na jednych zajęciach można zdobyć jeden plus za aktywność). Skala: 0-1 plusów – dst (3) 2-3 plusy – dst plus (3,5) 4-5 plusów – dobry (4) 6-7 plusów – dobry plus (4,5) 8 plusów lub więcej – bdb (5) 2) ocenę z przygotowanej prezentacji (połączonej z moderowaniem dyskusji na zajęciach) 3) ocenę z pisemnego kolokwium (ocena pozytywna z kolokwium stanowi warunek konieczny uzyskania zaliczenia). Ocena zgodnie z procentową skalą ocen: poniżej 51% ndst 51% - 60% dst 61% - 70% dst+ 71% - 80% db 81% - 90% db+ 91% - 100% bdb |
|
Pełny opis: |
W trakcie nauki filozofii z elementami logiki Student zdobędzie podstawowe informacje na temat głównych nurtów, stanowisk, kierunków i szkół filozoficznych, które stanowią efekt poszukiwań odpowiedzi na pytania o sens i początek życia, a które nurtują ludzi bez względu na czas i miejsce ich życia. Są to na przykład pytania o to: Jaka jest rzeczywistość? Co jest jej zasadą? Czy świat istnieje realnie? Czy jest racjonalny? Czy istnieją obiektywne prawa — np. prawa przyrody albo też prawa moralne? Czy życie człowieka ma sens? Czy istnieje życie po śmierci? Czy istnieje Bóg? Jak powinniśmy żyć? Co to jest dobro? Co to jest prawda? Jakie są podstawowe prawa myślenia (logiki)? Jak prowadzić argumentację? Większość tych ciągle aktualnych pytań filozoficznych ma swoją bardzo długą historię. Dlatego też pytania te zostaną przedstawione u ich źródeł wraz z najbardziej reprezentatywnymi próbami ich rozwiązania. Dzięki temu Student uzyska niezbędną dla ogólnej kultury wiedzę merytoryczną o najważniejszych myślicielach, ich metodach argumentowania, sposobach wyjaśnia rzeczywistości oraz rozwiązywania pojedynczych zagadnień. A ponieważ pokazane zostaną logiczne konsekwencje płynące z przyjęcia danego stanowiska Student pozna jak doktryny filozoficzne kształtowały postawy moralne i intelektualne, światopoglądy czy ideologie. Analiza argumentacji dokonywanej w ramach danego systemu będzie ćwiczeniem w logice praktycznej — Student pozna podstawowe prawa logiczne oraz ich praktyczne zastosowanie; pozna zasady poprawnego rozumowania (w konformacji z błędami rozumowania); zdobędzie umiejętność argumentowania, precyzyjnego użycia języka i formułowania twierdzeń; samodzielnego stawiania pytań i analizowania tekstów. Ostatecznym efektem będzie zdobycie suwerenności myślenia. Znajomość historii filozofii umożliwia "wydobycie się z ciasnego dogmatyzmu i uczy poszanowania dla poglądów innych, gdyż wskazuje, że genialni nawet myśliciele różnili się w poglądach na sprawy najważniejsze". Jednym z efektów nauki powinno być poznanie podstawowych pojęć filozoficznych, a także zdobycie sprawności posługiwania się nimi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.