Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedeutologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W6-PE-S2-1P
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedeutologia
Jednostka: Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Zalewska-Bujak
Prowadzący grup: Małgorzata Zalewska-Bujak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena końcowa z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów weryfikacji, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną).

Egzamin pisemny - po zakończeniu cyklu wykładów.

Zaliczenie na ocenę z ćwiczeń - na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru za określone działania / wytwory pracy studenta. Ocenie podlegają: sporządzony projekt rozwoju nauczyciela, przygotowana prezentacja w formie multimedialnej określonych treści i jej przedstawienie na forum całej grupy oraz umiejętność aktywizowania wszystkich jej członków, inicjowania i prowadzenia dyskusji nad prezentowanym materiałem.


Pełny opis:

W trakcie wykładów studenci zapoznają się z podstawowymi wiadomościami z zakresu pedeutologii i inspirowani są do refleksji nad najbardziej żywotnymi problemami i dylematami, jakie nurtują współczesnego nauczyciela - wychowawcę. Wykłady poświęcone są treściom związanym z:

genezą i rodzeniem się tej subdyscypliny pedagogicznej, przedmiotem jej zainteresowań oraz istniejącymi orientacjami badawczymi; rysem historycznym zawodu nauczycielskiego, teoretycznymi ujęciami osoby nauczyciela; ewolucyjnym charakterem funkcji zawodowych, dylematami funkcjonowania w zawodzie oraz rolą oczekiwań społecznych w pełnieniu tej funkcji, wielkościom wyznaczanych mu ról; wyodrębniającymi się koncepcjami kształcenia nauczycieli, rolą przygotowania teoretycznego do zawodu oraz uczeniem się dzięki doświadczeniu; użytecznością teorii naukowych w działaniu pedagogicznym; wymiarem etycznym zawodu nauczyciela, rozwijaniem własnej podmiotowości i podmiotowości uczniów; rolą twórczości i innowacyjności w pracy zawodowej nauczyciela; samorozwojem zawodowym nauczyciela; zjawiskiem wypalenia zawodowego oraz występowaniem napięć emocjonalnych; rodzeniem się i kształtowaniem tożsamości zawodowej nauczyciela.

W ramach prowadzonych ćwiczeń studenci nabywają wiedzy na temat: kontaktów interpersonalnych nauczyciela z innymi szkolnymi podmiotami; jego kompetencji i kwalifikacji; obecnych orientacje w edukacji nauczycieli; rozwój zawodowego nauczycieli (doskonalenie zawodowe, dokształcanie się); wybranych problemów współczesnego ich funkcjonowania w zawodzie; zjawiska stresu i kryzysów w pracy nauczyciela; twórczości i innowacyjności w pracy; wypełniania funkcji wychowawcy; aksjologicznego wymiaru pracy; zjawiska komunikowania się z uczniami; współcześnie wyznaczanych nauczycielom funkcji i zadań; współpracy z innymi podmiotami edukacyjnymi.

Uwagi:

zajęcia odbywają się on-line (Microsoft Teams)

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Zalewska-Bujak
Prowadzący grup: Małgorzata Zalewska-Bujak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena końcowa z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów weryfikacji, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną).

Egzamin pisemny - po zakończeniu cyklu wykładów.

Zaliczenie na ocenę z ćwiczeń - na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru za określone działania / wytwory pracy studenta. Ocenie podlegają: sporządzony projekt rozwoju nauczyciela, przygotowana prezentacja w formie multimedialnej określonych treści i jej przedstawienie na forum całej grupy oraz umiejętność aktywizowania wszystkich jej członków, inicjowania i prowadzenia dyskusji nad prezentowanym materiałem.


Pełny opis:

W trakcie wykładów studenci zapoznają się z podstawowymi wiadomościami z zakresu pedeutologii i inspirowani są do refleksji nad najbardziej żywotnymi problemami i dylematami, jakie nurtują współczesnego nauczyciela - wychowawcę. Wykłady poświęcone są treściom związanym z:

genezą i rodzeniem się tej subdyscypliny pedagogicznej, przedmiotem jej zainteresowań oraz istniejącymi orientacjami badawczymi; rysem historycznym zawodu nauczycielskiego, teoretycznymi ujęciami osoby nauczyciela; ewolucyjnym charakterem funkcji zawodowych, dylematami funkcjonowania w zawodzie oraz rolą oczekiwań społecznych w pełnieniu tej funkcji, wielkościom wyznaczanych mu ról; wyodrębniającymi się koncepcjami kształcenia nauczycieli, rolą przygotowania teoretycznego do zawodu oraz uczeniem się dzięki doświadczeniu; użytecznością teorii naukowych w działaniu pedagogicznym; wymiarem etycznym zawodu nauczyciela, rozwijaniem własnej podmiotowości i podmiotowości uczniów; rolą twórczości i innowacyjności w pracy zawodowej nauczyciela; samorozwojem zawodowym nauczyciela; zjawiskiem wypalenia zawodowego oraz występowaniem napięć emocjonalnych; rodzeniem się i kształtowaniem tożsamości zawodowej nauczyciela.

W ramach prowadzonych ćwiczeń studenci nabywają wiedzę na temat: kontaktów interpersonalnych nauczyciela z innymi szkolnymi podmiotami; jego kompetencji i kwalifikacji; obecnych orientacje w edukacji nauczycieli; rozwoju zawodowego nauczycieli (doskonalenie zawodowe, dokształcanie się); wybranych problemów współczesnego ich funkcjonowania w zawodzie; zjawiska stresu i kryzysów w pracy nauczyciela; twórczości i innowacyjności w pracy; wypełniania funkcji wychowawcy; aksjologicznego wymiaru pracy; zjawiska komunikowania się z uczniami; współcześnie wyznaczanych nauczycielom funkcji i zadań; współpracy z innymi podmiotami edukacyjnymi.

Uwagi:

wykłady odbywają się on-line (Microsoft Teams)

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Zalewska-Bujak
Prowadzący grup: Małgorzata Zalewska-Bujak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena końcowa z modułu
Sposób ustalania oceny końcowej:

Średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów weryfikacji, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną).

Egzamin pisemny - po zakończeniu cyklu wykładów.

Zaliczenie na ocenę z ćwiczeń - na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru za określone działania / wytwory pracy studenta. Ocenie podlegają: sporządzony projekt rozwoju nauczyciela, przygotowana prezentacja w formie multimedialnej określonych treści i jej przedstawienie na forum całej grupy oraz umiejętność aktywizowania wszystkich jej członków, inicjowania i prowadzenia dyskusji nad prezentowanym materiałem.


Pełny opis:

W trakcie wykładów studenci zapoznają się z podstawowymi wiadomościami z zakresu pedeutologii i inspirowani są do refleksji nad najbardziej żywotnymi problemami i dylematami, jakie nurtują współczesnego nauczyciela - wychowawcę. Wykłady poświęcone są treściom związanym z:

genezą i rodzeniem się tej subdyscypliny pedagogicznej, przedmiotem jej zainteresowań oraz istniejącymi orientacjami badawczymi; rysem historycznym zawodu nauczycielskiego, teoretycznymi ujęciami osoby nauczyciela; ewolucyjnym charakterem funkcji zawodowych, dylematami funkcjonowania w zawodzie oraz rolą oczekiwań społecznych w pełnieniu tej funkcji, wielością wyznaczanych mu ról; wyodrębniającymi się koncepcjami kształcenia nauczycieli, rolą przygotowania teoretycznego do zawodu oraz uczeniem się dzięki doświadczeniu; użytecznością teorii naukowych w działaniu pedagogicznym; wymiarem etycznym zawodu nauczyciela, rozwijaniem własnej podmiotowości i podmiotowości uczniów; rodzeniem się i kształtowaniem tożsamości zawodowej nauczyciela.

W ramach prowadzonych ćwiczeń studenci nabywają wiedzę na temat: kontaktów interpersonalnych nauczyciela z innymi szkolnymi podmiotami; jego kompetencji i kwalifikacji; obecnych orientacje w edukacji nauczycieli; rozwoju zawodowego nauczycieli (doskonalenie zawodowe, dokształcanie się); wybranych problemów współczesnego ich funkcjonowania w zawodzie; zjawiska stresu i kryzysów w pracy nauczyciela; twórczości i innowacyjności w pracy; wypełniania funkcji wychowawcy; aksjologicznego wymiaru pracy; zjawiska komunikowania się z uczniami; współcześnie wyznaczanych nauczycielom funkcji i zadań; współpracy z innymi podmiotami edukacyjnymi.

Uwagi:

wykłady odbywają się on-line (Microsoft Teams)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)