Pedeutologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W6-PE-S2-1P |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedeutologia |
Jednostka: | Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów weryfikacji, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną). Egzamin pisemny - po zakończeniu cyklu wykładów. Zaliczenie na ocenę z ćwiczeń - na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru za określone działania / wytwory pracy studenta. Ocenie podlegają: sporządzony projekt rozwoju nauczyciela, przygotowana prezentacja w formie multimedialnej określonych treści i jej przedstawienie na forum całej grupy oraz umiejętność aktywizowania wszystkich jej członków, inicjowania i prowadzenia dyskusji nad prezentowanym materiałem. |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładów studenci zapoznają się z podstawowymi wiadomościami z zakresu pedeutologii i inspirowani są do refleksji nad najbardziej żywotnymi problemami i dylematami, jakie nurtują współczesnego nauczyciela - wychowawcę. Wykłady poświęcone są treściom związanym z: genezą i rodzeniem się tej subdyscypliny pedagogicznej, przedmiotem jej zainteresowań oraz istniejącymi orientacjami badawczymi; rysem historycznym zawodu nauczycielskiego, teoretycznymi ujęciami osoby nauczyciela; ewolucyjnym charakterem funkcji zawodowych, dylematami funkcjonowania w zawodzie oraz rolą oczekiwań społecznych w pełnieniu tej funkcji, wielkościom wyznaczanych mu ról; wyodrębniającymi się koncepcjami kształcenia nauczycieli, rolą przygotowania teoretycznego do zawodu oraz uczeniem się dzięki doświadczeniu; użytecznością teorii naukowych w działaniu pedagogicznym; wymiarem etycznym zawodu nauczyciela, rozwijaniem własnej podmiotowości i podmiotowości uczniów; rolą twórczości i innowacyjności w pracy zawodowej nauczyciela; samorozwojem zawodowym nauczyciela; zjawiskiem wypalenia zawodowego oraz występowaniem napięć emocjonalnych; rodzeniem się i kształtowaniem tożsamości zawodowej nauczyciela. W ramach prowadzonych ćwiczeń studenci nabywają wiedzy na temat: kontaktów interpersonalnych nauczyciela z innymi szkolnymi podmiotami; jego kompetencji i kwalifikacji; obecnych orientacje w edukacji nauczycieli; rozwój zawodowego nauczycieli (doskonalenie zawodowe, dokształcanie się); wybranych problemów współczesnego ich funkcjonowania w zawodzie; zjawiska stresu i kryzysów w pracy nauczyciela; twórczości i innowacyjności w pracy; wypełniania funkcji wychowawcy; aksjologicznego wymiaru pracy; zjawiska komunikowania się z uczniami; współcześnie wyznaczanych nauczycielom funkcji i zadań; współpracy z innymi podmiotami edukacyjnymi. |
|
Uwagi: |
zajęcia odbywają się on-line (Microsoft Teams) |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów weryfikacji, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną). Egzamin pisemny - po zakończeniu cyklu wykładów. Zaliczenie na ocenę z ćwiczeń - na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru za określone działania / wytwory pracy studenta. Ocenie podlegają: sporządzony projekt rozwoju nauczyciela, przygotowana prezentacja w formie multimedialnej określonych treści i jej przedstawienie na forum całej grupy oraz umiejętność aktywizowania wszystkich jej członków, inicjowania i prowadzenia dyskusji nad prezentowanym materiałem. |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładów studenci zapoznają się z podstawowymi wiadomościami z zakresu pedeutologii i inspirowani są do refleksji nad najbardziej żywotnymi problemami i dylematami, jakie nurtują współczesnego nauczyciela - wychowawcę. Wykłady poświęcone są treściom związanym z: genezą i rodzeniem się tej subdyscypliny pedagogicznej, przedmiotem jej zainteresowań oraz istniejącymi orientacjami badawczymi; rysem historycznym zawodu nauczycielskiego, teoretycznymi ujęciami osoby nauczyciela; ewolucyjnym charakterem funkcji zawodowych, dylematami funkcjonowania w zawodzie oraz rolą oczekiwań społecznych w pełnieniu tej funkcji, wielkościom wyznaczanych mu ról; wyodrębniającymi się koncepcjami kształcenia nauczycieli, rolą przygotowania teoretycznego do zawodu oraz uczeniem się dzięki doświadczeniu; użytecznością teorii naukowych w działaniu pedagogicznym; wymiarem etycznym zawodu nauczyciela, rozwijaniem własnej podmiotowości i podmiotowości uczniów; rolą twórczości i innowacyjności w pracy zawodowej nauczyciela; samorozwojem zawodowym nauczyciela; zjawiskiem wypalenia zawodowego oraz występowaniem napięć emocjonalnych; rodzeniem się i kształtowaniem tożsamości zawodowej nauczyciela. W ramach prowadzonych ćwiczeń studenci nabywają wiedzę na temat: kontaktów interpersonalnych nauczyciela z innymi szkolnymi podmiotami; jego kompetencji i kwalifikacji; obecnych orientacje w edukacji nauczycieli; rozwoju zawodowego nauczycieli (doskonalenie zawodowe, dokształcanie się); wybranych problemów współczesnego ich funkcjonowania w zawodzie; zjawiska stresu i kryzysów w pracy nauczyciela; twórczości i innowacyjności w pracy; wypełniania funkcji wychowawcy; aksjologicznego wymiaru pracy; zjawiska komunikowania się z uczniami; współcześnie wyznaczanych nauczycielom funkcji i zadań; współpracy z innymi podmiotami edukacyjnymi. |
|
Uwagi: |
wykłady odbywają się on-line (Microsoft Teams) |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR C
C
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Zalewska-Bujak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych sposobów weryfikacji, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie (tzn. co najmniej na ocenę dostateczną). Egzamin pisemny - po zakończeniu cyklu wykładów. Zaliczenie na ocenę z ćwiczeń - na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru za określone działania / wytwory pracy studenta. Ocenie podlegają: sporządzony projekt rozwoju nauczyciela, przygotowana prezentacja w formie multimedialnej określonych treści i jej przedstawienie na forum całej grupy oraz umiejętność aktywizowania wszystkich jej członków, inicjowania i prowadzenia dyskusji nad prezentowanym materiałem. |
|
Pełny opis: |
W trakcie wykładów studenci zapoznają się z podstawowymi wiadomościami z zakresu pedeutologii i inspirowani są do refleksji nad najbardziej żywotnymi problemami i dylematami, jakie nurtują współczesnego nauczyciela - wychowawcę. Wykłady poświęcone są treściom związanym z: genezą i rodzeniem się tej subdyscypliny pedagogicznej, przedmiotem jej zainteresowań oraz istniejącymi orientacjami badawczymi; rysem historycznym zawodu nauczycielskiego, teoretycznymi ujęciami osoby nauczyciela; ewolucyjnym charakterem funkcji zawodowych, dylematami funkcjonowania w zawodzie oraz rolą oczekiwań społecznych w pełnieniu tej funkcji, wielością wyznaczanych mu ról; wyodrębniającymi się koncepcjami kształcenia nauczycieli, rolą przygotowania teoretycznego do zawodu oraz uczeniem się dzięki doświadczeniu; użytecznością teorii naukowych w działaniu pedagogicznym; wymiarem etycznym zawodu nauczyciela, rozwijaniem własnej podmiotowości i podmiotowości uczniów; rodzeniem się i kształtowaniem tożsamości zawodowej nauczyciela. W ramach prowadzonych ćwiczeń studenci nabywają wiedzę na temat: kontaktów interpersonalnych nauczyciela z innymi szkolnymi podmiotami; jego kompetencji i kwalifikacji; obecnych orientacje w edukacji nauczycieli; rozwoju zawodowego nauczycieli (doskonalenie zawodowe, dokształcanie się); wybranych problemów współczesnego ich funkcjonowania w zawodzie; zjawiska stresu i kryzysów w pracy nauczyciela; twórczości i innowacyjności w pracy; wypełniania funkcji wychowawcy; aksjologicznego wymiaru pracy; zjawiska komunikowania się z uczniami; współcześnie wyznaczanych nauczycielom funkcji i zadań; współpracy z innymi podmiotami edukacyjnymi. |
|
Uwagi: |
wykłady odbywają się on-line (Microsoft Teams) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.