Socjologia makrostruktur społecznych [05-SO-S1-PW/SMAS]
semestr zimowy 2013/2014
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Socjologia makrostruktur społecznych [05-SO-S1-PW/SMAS] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2013/2014 [2013/2014Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Monika Gnieciak |
Literatura: |
J. Ortega-y-Gasset, Bunt mas, Warszawa 2002. T. Veblen, Teoria klasy próżniaczej, Warszawa 2008. P. Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005. H. Domański, Podstawowe tendencje w stratyfikacji społecznej: Polska 1982-2008, w:P. Galiński (red.), Kulturowe aspekty struktury społecznej, Warszawa 2010, s.23-43. Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002, s.116-191. Standing G., Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014, s.33-74; Castells M., Siła tożsamości, tłum. Mirosława Marody i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 Castells M., Społeczeństwo sieci, tłum. Mirosława Marody i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. |
Zakres tematów: |
1. Społeczeństwo masowe w koncepcji J. Ortegi y Gasseta (pojęcia: masy, tłum, aglomeracja, hiperdemokracja, czas dążenia i czas pełni; charakterystyka człowieka masowego i człowieka wybitnego; pogląd Ortegi-y-Gasseta na rolę państwa). 2. Teoria klasy próżniaczej Th. Veblena (pojęcia: klasa próżniacza i klasy niższe, wtórna klasa próżniacza, próżnowanie w zastępstwie, etykieta, snobizm, próżnowanie, konsumpcja na pokaz; stadia rozwoju klasy próżniaczej). 3. Dystynkcja (pojęcia: habitus, praktyki, pola instytucjonalne, kapitał, przemoc symboliczna; pojęcie gustu oraz konsumpcji dystyngowanej i powszechnej, opozycja: forma/substancja; struktury konsumpcji w klasie dominującej; )ciało jako produkt społeczny). 4. Czym jest społeczeństwo ryzyka? Indywidualizacja społeczeństw, zagrożenie bezrobociem, mobilność społeczna i alienacja; wyizolowane jednostki, nowe ubóstwo, konflikt płci i kryzys rodziny. 5.Społeczeństwo sieci w ujęciu M. Castellsa: nowe rynki pracy, perspektywy zatrudnienia w zglobalizowanych społeczeństwach informacyjnych; 6. Nowe tożsamości: narodowe, religijne i społeczne w ujęciu M. Castellsa; nowe ruchy społeczne, współczesny nacjonalizm, definicje tożsamości w zmieniającym się świecie, fundamentalizmy religijne; 7.Powstanie nowej klasy społecznej: prekariatu: geneza, definicje, odmiany. Gniew, anomia, niepokój i alienacja jako nowe źródła przemian społecznych. Zagrożenia globalizacji. 8. Podstawowe tendencje w stratyfikacji społecznej: Polska 1982-2008; 9. Diagnoza Społeczna na: http://www.diagnoza.com/ Grupa zostanie podzielona na cztery zespoły i każdy z nich w ciągu 30 min. przedstawi problemy: a) wykluczenia społecznego b) społeczeństwa obywatelskiego c) indywidualnej jakości życia d) warunków życia gospodarstw domowych przedstawienie będzie polegać na przygotowaniu prezentacji i materiałów dla grupy (ważne wyciągnięcie wniosków z każdego bloku zagadnień); Dwa kolejne zespoły przedstawią dane zawarte w raporcie „Młodzi 2011” dostępnym na stronie http://kprm.gov.pl/Mlodzi_2011_alfa.pdf z zakresu: a) aspiracje i oczekiwania; b) wchodzenie na rynek pracy; c) konsumpcja , czas wolny, nowe media d) rodzina, wspólnota, postawy obywatelskie przedstawienie będzie polegać na przygotowaniu prezentacji i materiałów dla grupy (ważne wyciągnięcie wniosków z każdego bloku zagadnień) |
Metody dydaktyczne: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowym aparatem pojęciowym dotyczącym makrostruktur społecznych, z cechami oraz sposobem funkcjonowania tych struktur. Kurs ma na celu wykształcenie umiejętności analizowania makrostruktur społecznych oraz powiązań między ich poszczególnymi elementami, a także związków pomiędzy makrostrukturami i innymi zbiorowościami społecznymi. Zajęcia mają charakter konwersatorium w oparciu o lekturę tekstów źródłowych, poruszających problematykę makrostruktur społecznych. Uzupełnieniem tekstów źródłowych są treści podręcznikowe oraz filmy dokumentalne związane z omawianymi zagadnieniami. Dyskusja ma na celu odniesienie kategorii teoretycznych do praktycznego wymiaru funkcjonowania wielkich struktur społecznych oraz wychwycenie prawidłowości, rządzących tymi strukturami. Liczba godzin ćwiczeniowych – 30 (spotkania raz w tygodniu po 2 godziny lekcyjne). Oprócz ćwiczeń i wykładów przewiduje się regularne konsultacje dla studentów (raz w tygodniu przez 2 godziny lekcyjne). |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu są: obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności) aktywne uczestnictwo w zajęciach; współpraca w grupie w przygotowaniu raportu z zagadnień zawartych w „Diagnozie społecznej” i „Młodych 2011” pozytywna ocena z kolokwium zaliczeniowego, w formie trzech pytań opisowych. na ocenę bardzo dobrą - przygotowanie pracy semestralnej na jeden z podanych tematów: Czy współczesnemu społeczeństwu potrzebne są elity? Płeć, ciało, władza Wirtualne społeczności, realne działanie Przemiany struktury społeczeństwa polskiego po roku 1989 Style życia współczesnych klas społecznych w Polsce Klasycy socjologii czytani współcześnie |
Uwagi: |
3 semestr, Praca socjalna (stacjonarne I stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.