Filozofia z elementami logiki [06-PS-NM-001]
semestr zimowy 2013/2014
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Filozofia z elementami logiki [06-PS-NM-001] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2013/2014 [2013/2014Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 55 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Mariola Paruzel-Czachura |
Strona domowa grupy: | http://www.mariola.paruzel.us.edu.pl |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Anzenbacher, A. (2003).Wprowadzenie do filozofii. Kraków: WAM. Gadacz, T. (2009). Historia filozofii XX wieku nurty. Tom I, II. Kraków: Znak. Ferber, R. (2008). Podstawowe pojęcia filozoficzne 1. Kraków: WAM. Ferber, R. (2008). Podstawowe pojęcia filozoficzne 2. Kraków: WAM. Kuziak, M. i inni (2004). Słownik myśli filozoficznej. Bielsko-Biała: PPU „PARK”. Reale, G. (2000). Historia filozofii starożytnej. Tom I, II, III, IV. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL. Świeżawski, S. (2000). Dzieje europejskiej filozofii klasycznej. Warszawa: PWN. Tatarkiewicz, W. (2004). Historia filozofii. Tom I, II, III. Warszawa: PWN. Wawro, E (red.)(2005). Antologia tekstów filozoficznych. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. Literatura uzupełniająca: Deurzen, E. (2010). Psychoterapia a poszukiwanie szczęścia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Gottfried, G. (2007). Teoria poznania od Kartezjusza do Wittgensteina. Kraków: WAM. Haeffner, G. (2006). Wprowadzenie do antropologii filozoficznej. Kraków: WAM. Scherer, G. (2008). Filozofia śmierci. Kraków: WAM. Yalom, I (2006). Kuracja według Schopenhauera. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. White, N. (2008). Filozofia szczęścia od Platona do Skinnera. Kraków: WAM. |
Zakres tematów: |
ĆWICZENIA: Zajęcia 1: Wprowadzenie do problematyki. Zajęcia organizacyjne. Kodeks etyki studenta. Zajęcia 2: Filozofia. Filozof a psycholog. Dylemat etyczny. Literatura podstawowa: • Rafael Ferber, rozdział pt. „Filozofia” [w:] Rafael Ferber, „Podstawowe pojęcia filozoficzne 1”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, strony 9-23. • Seneka, „O pożytkach studiowania filozofii” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strona 265. + filmy: Prof. Leszek Kołakowski, O co nas pytają wielcy filozofowie? Seria filmów, przydatne do nauki przed egzaminem http://www.youtube.com/watch?v=D8B-UZIryIA&list=PL8D212F43C344194E Zajęcia 3: Byt. Literatura podstawowa: • Władysław Stróżewski, rozdział pt. „Problematyka bytu” [w:] Władysław Stróżewski, „Ontologia”, Wydawnictwo Aureus i Znak, Kraków 2004, strony 57-85. • Demokryt, „Poza atomami i próżnią nic nie istnieje” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strona 35. • Platon, „Teoria idei….” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 37-40. • Arystoteles, „Metafizyka jako nauka o bycie” i inne [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 41-49. • Leibniz, „Substancja….” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 80-84. + zadanie: Udziel odpowiedzi na poniższe pytania (zapisać na kartce): Co to jest byt? Zabierz na zajęcia jakiś byt. Co to jest niebyt? Czy niebyt istnieje? Dlaczego istnieje raczej coś niż nic? + filmy: Wykład prof. Michała Hellera pt. Dlaczego istnieje raczej coś niż nic? (zwłaszcza dla osób zainteresowanych fizyką, kosmologią) http://www.youtube.com/watch?v=DBVaJj6VCRU Historia filozofii po góralsku wg księdza Józefa Tischnera http://www.youtube.com/watch?v=1Z6_KR4IhRQ Zajęcia 4: Poznanie. Prawda. Nauka. Literatura podstawowa: • Mariola Paruzel (2011). „Od Platona do Feyerabenda czyli o kłopotach współczesnej psychologii (i nie tylko)”, [w:] Nauka a Tajemnica, (red.) A. Wilczek, Ł. Dawidowski, Katowice: Zeszyty Duszpasterstwa Akademickiego 4, strony 27-36. (na ksero) • Protagoras, „Względność prawdy” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strona 109. • Sokrates, „Świadomość niewiedzy źródłem mądrości” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 110-112. • Platon, „Metafora jaskini – rzeczywistość i pozory” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 113-116. • Arystoteles „Doświadczenie jako źródło wiedzy” i „Klasyczna definicja prawdy” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 123-125. • Sceptycyzm, „Tropy Sceptyckie …”[w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 126-130. • Św. Tomasz z Akwinu, „Prawda jako zgodność umysłu i rzeczy” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 138-139. • Francis Bacon, „Teoria złudzeń” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 140-143. • Kartezjusz, „Wątpienie…” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 148-158. • (dla chętnych) Rafael Ferber, rozdział pt. „Prawda” [w:] Rafael Ferber, „Podstawowe pojęcia filozoficzne 1”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, strony 63-83. + filmy: Krótki wykład prof. Jana Hartmana o prawdzie i fałszu http://www.youtube.com/watch?v=eB2EmBClmkQ Wypowiedź wybitnego filozofa Bertranda Russella o Bogu (1959) http://www.youtube.com/watch?v=BMRSCvx8ZeA Zajęcia 5: Człowiek. Tożsamość. Świadomość. Literatura podstawowa: • Rafael Ferber, rozdział pt. „Człowiek” [w:] Rafael Ferber, „Podstawowe pojęcia filozoficzne 2”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, strony 9-54. • Marek Aureliusz, „Kim jest człowiek?” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 205-206. • Św. Tomasz z Akwinu, „Dusza człowieka” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 207-208. • Kartezjusz, „Dualizm duszy i ciała” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 213-217. • Blaise Pascal, „Serce i rozum” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 221-222. + zadanie: Udziel odpowiedzi na poniższe pytania (zapisać na kartce): Kim dla Ciebie jest człowiek? Spróbuj napisać jego definicję. Jakie cechy musi posiadać człowiek by był człowiekiem? Czy jesteś zwolennikiem dualizmu duszy i ciała? Czym różni się człowiek od zwierząt? Czy życie ludzkie jest więcej warte od życia zwierząt? Zajęcia 6: Seks. Miłość. Literatura podstawowa: • Mariola Paruzel (2010). „Filozoficzne rozmyślania o miłości erotycznej i seksie”, [w:] Seksuologia w obiektywie innych nauk, (red.) E. Charzyńska, Kraków: Wydawnicwo At Group, strony 127-140. (na ksero) • Platon, „Pochodzenie Erosa” i inne [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 237-242. • Arystoteles, „Miłość jako nadmiar przyjaźni” i inne [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 258-260. • (dla chętnych) Miłość według danego filozofa (różne źródła) – uzgodnić z prowadzącym przed zajęciami + zadanie: Udziel odpowiedzi na poniższe pytania (zapisać na kartce): Co to jest miłość? Jaka jest relacja między miłością a nienawiścią? Kogo lub co można kochać? Co nam daje miłość (z czym koreluje miłość)? Jakie skutki? (psychologiczne, filozoficzne, materialne i inne) Zajęcia 7: Ustalenie pytań do wywiadu. Badanie. Zajęcia 8: Szczęście. Literatura podstawowa: • Nicholas White (2008). „Filozofia szczęścia. Od Platona do Skinnera”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008. (do podziału na grupy, prezentacje) + zadanie: Udziel odpowiedzi na poniższe pytania (zapisać na kartce): Czym dla Ciebie jest szczęście? Skąd wiesz, że jesteś szczęśliwy? Czy pieniądze dają szczęście? Czy bogaci są szczęśliwsi od biednych? Czy można być szczęśliwym w świecie z wojnami i klęskami głodu? Czym jest dla Ciebie nieszczęście? Czy ci, którzy cię kochają zawsze chcą Twojego szczęścia? Zajęcia 9: Wolność. Literatura podstawowa: • Jean Paul Sartre, „Egzystencjalizm jest humanizmem”, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 1998 (w Bibliotece Uniwersyteckiej dostępne w wersji elektronicznej) • (dla chętnych) Rafael Ferber, rozdział pt. „Wolność woli” [w:] Rafael Ferber, „Podstawowe pojęcia filozoficzne 2”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, strony 149-180. • (dla jednej osoby do prezentacji) Piotr Sękowski (2012). „Autorytet – teoria i eksperyment. Bocheński verus Milgram”, Czasopismo Hybris, 17 (2012). http://magazynhybris.com/images/teksty/17/03.Sekowski.pdf + zadanie: Udziel odpowiedzi na poniższe pytania (zapisać na kartce): Co to jest wolność? Czy czujesz się wolny? Czy pacjenci psychiatryczni są wolni? Czy zwierzęta są wolne? Jakie są warunki wolności? Czy można być wolnym w więzieniu? + filmy: Eksperymenty psychologiczne Ascha http://www.youtube.com/watch?v=uuvGh_n3I_M http://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA Eksperyment psychologiczny Stanleya Milgrama http://www.youtube.com/watch?v=kqCm0kC61n0 (lub inna wersja współczesna) Zajęcia 10: Dobro. Literatura podstawowa: • Rafael Ferber, rozdział pt. „Dobro” [w:] Rafael Ferber, „Podstawowe pojęcia filozoficzne 1”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, strony 113-148. • Arystoteles, „Dobro jako ostateczny..” i inne [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 243-247. + zadanie: Udziel odpowiedzi na poniższe pytania (zapisać na kartce): Co to jest dobro? Jakie znam przykłady dobra z życia codziennego? (można przynieść materiały na zajęcia) Co to jest zło? Jakie znam przykłady zła z życia codziennego? (można przynieść materiały na zajęcia) Czy dobro może stać się złem, a zło dobrem? + film: Stanfordzki eksperyment więzienny Philipa Zimbardo http://www.youtube.com/watch?v=Ir9G8RF1NXY&list=PL98578AAEDBF20AE7 Zajęcia 11: Czas. Śmierć. Literatura podstawowa: • Rafael Ferber, rozdział pt. „Śmierć” [w:] Rafael Ferber, „Podstawowe pojęcia filozoficzne 2”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, strony 187-216. • Platon, „Nieśmiertelność duszy” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strony 199-200. • Seneka, „Czas jest naszą własnością” [w:] „Antologia tekstów filozoficznych” Część 1, (red.) E. Wawro, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005, strona 264. • Sahaj Tomasz, „Śmierć: antologia tekstów filozoficznych”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, Poznań, 2008 (wybrany cytat, książka dostępna na miejscu w bibliotece Wydziału Nauk Społecznych). + zadanie: Udziel odpowiedzi na poniższe pytania (zapisać na kartce): Czym dla Ciebie jest śmierć? Czy boisz się śmierci? Czy istnieje życie po śmierci? (możesz poszukać naukowych odpowiedzi na to pytanie np. związanych z pracą mózgu) Zabierz na zajęcia ulubiony cytat na temat śmierci (z książki Tomasza Sahaja, powyżej). Zajęcia 12:Wywiady z psychologiem – omówienie. Prezentacje dodatkowe. Zajęcia 13:Wywiady z psychologiem – omówienie. Prezentacje dodatkowe. Dylemat etyczny. Zajęcia 14: Zakończenie, wpisy do indeksów. + zadanie: Zobacz fragment z filmu Monty Python - International Philosophy i zastanów się, w jaki sposób film odzwierciedla filozofię, co jest szczególnego w filozofii, czy po kursie postrzegasz filozofię inaczej? http://www.youtube.com/watch?v=cl7Zg8P0z3M |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, praca w grupach |
Uwagi: |
Ćwiczenia: kryteria oceny Wymagana obecność na zajęciach i przeprowadzenie wywiadu z psychologiem dotyczącym problemów filozoficznych (nie na ocenę). Obecność 80% wymagana (dla studentów z Indywidualną Organizacją Studiów oraz posiadających poważne problemy zdrowotne poświadczone zwolnieniem lekarskim - 60% obecności z koniecznością odrobienia na konsultacjach pozostałych 20%). Ocena końcowa jest wyznaczona przez ilość zdobytych plusów otrzymanych za aktywność podczas zajęć (plusy wpisywane po każdych ćwiczeniach) i za prezentacje dodatkowe. Proszę zauważyć, że obecność na wszystkich zajęciach zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania większej ilości plusów, a więc wyższej oceny końcowej. Skala: do 2,9 niedostateczny 3-3,25 dostateczny 3,26-3,75 dostateczny plus 3,76-4,25 dobry 4,26-4,6 dobry plus 4,6-5 bardzo dobry Uwaga, skala nie dotyczy liczby plusów, które zostaną dopiero przeliczone na powyższej skali od 2 do 5. Umawianie się na odrabianie zaległych obecności, sprawy dotyczące l |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.