Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-OP-S2-3TPPOW]
semestr zimowy 2013/2014
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej [12-PE-OP-S2-3TPPOW] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2013/2014 [2013/2014Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Aleksandra Gancarz |
Literatura: |
PODSTAWOWA 1. Badora S., Marzec D. (red.): System opieki kompensacyjnej w zjednoczonej Europie. Kraków 2002, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 2. Brągiel J., Badora S. (red.): Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole 2005, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego. 3. Gajewska G.: Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji. Zielona Góra 2009. UZ. 4. Jundził E., Pawłowska R. (red.): Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Gdańsk 2008, Wydawnictwo „Harmonia”. 5. Skórczyńska M.: O opiece – refleksje z perspektywy nie tylko osobistej. (W:) Biedroń M., Prokosz M. (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001, Wyd. Adam Marszałek. 6. Wosik-Kawala D. (red.): Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin 2011, Wyd. UMC-S. UZUPEŁNIAJĄCA 1. Danilewicz W., Izdebska J., Krzesińska-Żach B.: Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym. Materiały dla studentów pedagogiki. Białystok 2001,Wyd. Trans Humana. 2. Izdebska J.: Dziecko osamotnione w rodzinie. Białystok 2004, Wyd. Trans Humana. 3. Kamińska U.: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2003. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego. 4. Kelm A.: Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 5. Nowak A.(red.): Wybrane zjawiska powodujące zagrożenia społeczne. Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza Impuls. 6. Marzec D. K.: Opieka nad dzieckiem w dobie przemian społecznych. Częstochowa 2004, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie. 7. Racław-Markowska M.(red.): Pomoc dzieciom i rodzinie w środowisku lokalnym. Warszawa 2005, ISP. 8. Sowa J., Pstrąg D.(red.): Pedagogika opiekuńcza wobec współczesnej orientacji filozoficznej i praktyki pedagogicznej. Tom 1. Rzeszów 1999, Centrum Doskonalenia Pedagogicznego. 9. Stochmiałek J.: Pomoc pedagogiczna wobec kryzysów życiowych. (W:) Stochmiałek J. (red.): Pedagogika wobec kryzysów życiowych. Warszawa-Radom 1998, ITE. 10.Wszołek J.: Osiągnięcia i potrzeby opieki nad dzieckiem. „Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze” 2008, nr 4. |
Zakres tematów: |
1,2. Pojęciowy model opieki (opieka, opieka a wychowanie, cechy konstytutywne opieki, rodzaje opieki, cele opieki, wspomaganie, opieka międzyludzka, funkcje opieki) – sesja rozwiązywania wybranych problemów opiekuńczo-wychowawczych 3. Kategorie opieki – Opieka jako kategoria moralna; Opieka jako kategoria rodzinna; Opieka jako kategoria społeczna; Opieka jako kategoria lecznicza; Opieka jako kategoria prawna; Opieka jako kategoria religijna; Opieka jako kategoria ekonomiczna; Opieka jako kategoria wychowawcza – prezentacje indywidualne lub grup studenckich 4. Osiągnięcia i potrzeby opieki nad dzieckiem - krytyczna ocena systemu opieki 5,6,7. Potrzeby dziecka a działalność opiekuńczo-wychowawcza rodziny, szkoły, środowiska lokalnego – prezentacje 8,9,10. Praca opiekuńczo-wychowawcza w rodzinnych formach opieki zastępczej (rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka, wioski dziecięce, rodzinne pogotowia opiekuńcze)- prezentacje 11, 12. Sylwetka współczesnego opiekuna – wychowawcy – projekt 13. Formy pracy z rodziną zagrożoną –projekt 14,15. Warsztat pracy wychowawczej i jego elementy składowe - projekt |
Metody dydaktyczne: |
Metody asymilacji wiedzy: praca z tekstem, pogadanka, pokaz. Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: metoda projektu, metody problemowe – dyskusja, metody i techniki aktywizujące. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Student umie pracować w grupie charakteryzując się twórczą i odpowiedzialną postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych. Przedstawiając prezentację wykazuje się wiedzą dotyczącą dokonań w dziedzinie pracy opiekuńczo-wychowawczej (ze szczególnym uwzględnieniem walorów opieki rodzinnej oraz funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem). Powinien znać swoje środowisko lokalne i podejmowane w nim inicjatywy na rzecz wsparcia rodziny, powinien wskazać jakie siły i instytucje środowiska lokalnego świadczą pomoc dzieciom i rodzinie. Umie zachęcić innych do dyskusji i krytycznej analizy na temat różnych form pracy opiekuńczo-wychowawczej. W trakcie prezentacji powinien dokonywać krytycznej refleksji i oceny możliwości i skutków omawianych form opieki i wsparcia. Student ma stawiać pytania dotyczące aktualnych problemów opieki i możliwości ich rozwiązywania. Powinien więc umieć korzystając z wiedzy pedagogicznej i dotyczącej zjawisk społecznych samodzielnie i krytycznie analizować teksty naukowe , aby wspólnie z grupą lub indywidualnie przygotować prezentację. 2. Student powinien znać problemy pracy opiekunów-wychowawców, a także rolę ich wzoru osobowego w wychowaniu i opiece nad dziećmi i młodzieżą. Umie pracować w grupie charakteryzując się twórczą i odpowiedzialną postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych. Potrafi stawiać pytania, analizować, dostrzegać, diagnozować i poszukiwać optymalnych rozwiązań i możliwości kompensacji opieki. Opracowując projekty działań opiekuńczych i wychowawczych kieruje się zasadami etycznymi i korzysta ze zdobytej wiedzy teoretycznej. Podejmuje trud permanentnego rozwoju osobistego i zawodowego. Charakteryzuje się twórczą i odpowiedzialną postawą, a także z zaangażowaniem uczestniczy w przygotowywaniu projektu. |
Uwagi: |
POW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.