Pedagogika rodziny [06-PE-OG-N1-16]
semestr letni 2013/2014
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika rodziny [06-PE-OG-N1-16] |
Zajęcia: |
semestr letni 2013/2014 [2013/2014L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 70 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Agata Cabała, Małgorzata Kitlińska-Król, Alicja Żywczok |
Literatura: |
Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2002. Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001. Bińczycka J., Smolińska-Theiss B. (red.), Wymiary dzieciństwa: problemy dziecka i dzieciństwa w zmieniającym się społeczeństwie, Kraków 2005, (rozdział Dziecko w domu i szkole). Frączek Z., Lulek B., Wybrane problemy pedagogiki rodziny, Rzeszów 2010. Izdebska J., Szymanowska J. (red.), Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa. Białystok 2009. Kawula S. (red.), Pedagogika rodziny, Toruń 2000. Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2007. Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko – rodzinnego w ponowoczesnym świecie. Kraków 2002. Sosnowski T., Ojciec we współczesnej przestrzeni życia dziecka. [W:] Dziecko w zmieniającej się przestrzeni życia. Obrazy dzieciństwa. Red. J. Izdebska, J. Szymanowska. Białystok 2009, s. 265 – 272. Szukalski P., Kohabitacja w Polsce; Separacja w Polsce; Bezdzietność w Polsce; Urodzenia pozamałżeńskie w Polsce, [W:] Warzywoda – Kruszyńska W., Szukalski P. (red.), Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie polskim. Łódź 2004.• Bębas S. (red.), Zagrożenia i problemy współczesnej rodziny, Radom 2011. Danilewicz W., Izdebska J. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, Białystok 2001. Gębuś D., Rodzina. Tak, ale jaka? Warszawa 2006. Izdebska J. (red.), Dziecko w rodzinie i środowisku rówieśniczym, Białystok 2003. Korzeniowska W., Szuścik U. (red.), Rodzina. Historia i współczesność. Studium monograficzne, Kraków 2005. Kotlarska-Michalska (red.), Zalety i wady życia w rodzinie i poza rodziną / Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010. Kwak A., Rodzina – formy i warunki funkcjonowania, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, Tom 5, Warszawa 2009. Ruszkiewicz D., Cudak S. (red.), Kobieta i jej wielopostaciowość we współczesnym społeczeństwie, Kielce 2008 Ruszkiewicz D., Życie w pojedynkę: ucieczka od rodziny czy znak naszych czasów? Łódź 2008. Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2010. |
Zakres tematów: |
1.Rodzina w świetle przemian społeczno - kulturowych (rodzina preindustrialna, industrialna i ponowoczesna) i ich konsekwencje. 2.Rola członków rodziny: matki, ojca, dziadków, dziecka we współczesnej rodzinie. 3.Sytuacja dzieci w rodzinach zagrożonych biosocjokulturowo. 4.Proces wychowania w rodzinie; jego optymalizacja i ograniczenia. 5.Odmienne modele życia rodzinnego (m.in.: monoparentalność; kohabitacja; rodzina zrekonstruowana). 6.Dom rodzinny, więzi społeczne w rodzinie. Pożądany model rodziny/ domu rodzinnego. 7.Wybrane zagrożenia współczesnego świata i ich wpływ na strukturę oraz funkcjonowanie rodzin. 8.Zróżnicowane formy wspomagania rodziny. Terapia rodzin jako wybrana forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej członkom rodziny. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie znajomość podstaw wiedzy dotyczącej pedagogiki rodziny, jako dyscypliny naukowej oraz jej kluczowych pojęć. Uzupełniający element będą stanowiły treści przemian zachodzących we współczesnych rodzinach i ich wpływu na proces wychowania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.