Profilaktyka i promocja zdrowia w szkole [12-PDZ-ZTP-2PIPZ]
semestr letni 2013/2014
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Profilaktyka i promocja zdrowia w szkole [12-PDZ-ZTP-2PIPZ] |
Zajęcia: |
semestr letni 2013/2014 [2013/2014L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Gabriela Piechaczek-Ogierman |
Strona domowa grupy: | http://www.weinoe.us.edu.pl |
Literatura: |
Anatol Bogdanko (red.): Wspomaganie procesu wychowawczego programami profilaktyczno-edukacyjnymi. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999. Marek Dziewiecki: Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2001. Karl E. Dambach: Mobbing w szkole. Jak zapobiegać przemocy grupowej. GWP, Gdańsk 2003. Dorota Chlebio-Abed: Pierwotna profilaktyka uzależnienia od alkoholu. Wyd. „Śląsk”, Katowice 2000. Jacek Kurzępa: Falochron. Zintegrowany program profilaktyki wczesnej wobec zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży. Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej, Wrocław 2006. Dorota Rybczyńska (red.): Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003. Teresa Sołtysiak: Zagrożenia w wychowaniu i socjalizacji młodzieży oraz możliwości ich przezwyciężania. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005. Krzysztof Wojcieszek: Program profilaktyczny „Szlaban". Interwencja wobec sprzedaży alkoholu nieletnim. Wydawnictwo PARA, Warszawa 2005. Krzysztof Wojcieszek: Na początku była rozpacz. Antropologiczne podstawy profilaktyki. Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2005. Krzysztof Zajączkowski: Nikotyna, alkohol, narkotyki. Profilaktyka uzależnień. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków, Rubikon 2001. Strona internetowa: www.parpa.pl Michel M.: Grupa rówieśnicza jako podstawowe środowisko działań profilaktycznych w społeczności lokalnej. „Nauczyciel i Szkoła” 2002, nr 1-2. |
Zakres tematów: |
1. Idea promocji zdrowia i pojęcie szkoły promującej zdrowie. Profilaktyka i szkolna edukacja zdrowotna w świetle przepisów prawnych – model założony. 2. Problemy zdrowotne i społeczne uczniów. 3. Środowisko fizyczne i społeczne szkoły. 4. Współpraca pracowników szkoły z rodzicami uczniów oraz ze środowiskiem lokalnym i instytucjami wspomagającymi wychowanie uczniów 5. Analiza modeli, procedur i faz konstruowania autorskiego programu edukacji zdrowotnej 6. Innowacje i nowatorskie rozwiązania w zakresie promocji profilaktyki i zdrowia. |
Metody dydaktyczne: |
Praca w grupach, prezentacja prac, dyskusja dydaktyczna |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja w grupie i ocena projektu - Mocne i słabe strony projektu, innowacyjne metody rozwiązań prezentowanego zagadnienia problemowego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.