Socjalizacja jednostki w biegu życia [12-PE-OP-S2-5SJ]
semestr letni 2013/2014
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Socjalizacja jednostki w biegu życia [12-PE-OP-S2-5SJ] |
Zajęcia: |
semestr letni 2013/2014 [2013/2014L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Hajduk E.: Kulturowe wyznaczniki biegu życia. Warszawa 2001, Wydawnictwo Akademickie ”Żak”. Hurrelman K.: Struktura społeczna a rozwój osobowości. Poznań 1994. Modrzewski J.: Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne. Poznań 2004, UAM. Sołtysiak T. (red.): Zagrożenia w wychowaniu i socjalizacji młodzieży oraz możliwości ich przezwyciężania. Bydgoszcz 2005, Wydaw. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego. Tillmann K.-J.: Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa 1996, PWN. Turner H.J., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie. Poznań 1994. Literatura uzupełniająca: Hajduk B.: Socjalizacja studentów. Warszawa 2003, Wydawnictwo Akademickie ”Żak”. Huziński A.: Znaczenie wybranych czynników środowiska w procesie socjalizacji.„Forum Oświatowe” 2004, t. 1. Rosiński D.: Nauczyciel wobec zaburzeń procesu socjalizacji. Poznań 2003, Wydawnictwo Fundacji Humaniora. Ślusarczyk M.: Trening socjalizacyjny. Wybrane zagadnienia kształtowania ról płciowych w procesie edukacji. „Kultura i edukacja” 2011, nr 2. |
Zakres tematów: |
1. Socjalizacja - analiza pojęcia i obszarów zastosowań; Geneza i zastosowanie pojęcia socjalizacji w teoriach naukowych. Socjalizacja jako proces uspołecznienia jednostki, przedmiot nauk o człowieku, społeczeństwie i kulturze. Zasady socjalizacji. 2-3. Kompleksowość teorii socjalizacji. Ku wieloaspektowej, zintegrowanej teorii socjalizacji; Psychologiczne, socjologiczne i interdyscyplinarne teorie socjalizacji. Typologia socjalizacji odniesionej do cyklu życia jednostki. 4-5. Socjalizacja jako proces rozwoju psychospołecznego. Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej; Czasowy kontekst rozwoju człowieka. Pojęcie tożsamości i poczucia tożsamości. Tożsamość osobista i społeczna. Etapy kształtowania się tożsamości status tożsamości a funkcjonowanie w okresie dorosłości. Kształtowanie się podstaw tożsamości w dzieciństwie, w okresie dorastania. Zagrożenia dla kształtowania się tożsamości. 6-7. Biograficzny wymiar procesu socjalizacji; Kulturowe uwzorowanie przebiegu życia ludzkiego. Biografia – przebieg życia. 8. Grupowe podmioty socjalizacji. Kryteria opisu podmiotów socjalizacji; Relacje między podmiotami procesu socjalizacji. Media w procesie socjalizacji. 9-10. Przebieg socjalizacji w pierwszej, drugiej i trzeciej fazie życia; 11. Problematyka zaburzeń socjalizacji; 12-15. Zajęcia w terenie – prowadzenie zajęć w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. |
Metody dydaktyczne: |
analiza tekstów, dyskusja, prezentacja ustna (indywidualna), referaty, zajęcia w terenie - metoda grupowa (przeprowadzenie zajęć w placówkach opiekuńczo-wychowawczych) |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja - student ustnie prezentuje pracę związaną z lekturą wybranej książki – autobiografii. Ocenie podlega umiejętność posługiwania się wybranymi ujęciami teoretycznymi procesu socjalizacji i rozwoju człowieka w biegu życia oraz stopień wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia biografii wybranej osoby; sposób formułowania wypowiedzi (jasność, poprawność); rytm wypowiedzi; oraz systematyczne uczestnictwo w zajęciach. Prezentacje/wypowiedzi ustne realizowane są zgodnie z harmonogramem przyjętym w grupie wykładowej. Student oddaje prezentację w formie pisemnej, objętość pracy 1-2 strony, należy podać dane bibliograficzne wybranej książki. Projekt - działań społecznych skierowanych do ludzi wymagających pobudzenia ich uczestnictwa społecznego. Czas prezentacji projektu około 15-20 minut. Projekt przygotowany w grupie 3-4 osób. Wszystkie osoby biorące udział w prezentacji powinny być przygotowane merytorycznie i zabrać głos w trakcie jej trwania. Student powinien zachęcać grupę do aktywnego udziału w dyskusji po prezentacji. Student zostanie poinformowany o terminie prezentacji na pierwszych zajęciach, a także o możliwości konsultacji na dyżurach prowadzącej zajęcia. Na podstawie projektu studenci przeprowadzają zajęcia w terenie z wybraną grupą osób w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Ocenie podlega: stopień wykorzystania wiedzy o czynnikach socjalizacji w poszczególnych etapach życia człowieka; znajomość grupowych podmiotów socjalizacji, kryteriów opisu podmiotów socjalizacji, przebiegu socjalizacji w pierwszej, drugiej i trzeciej fazie życia, znajomość ich potrzeb i problemy wymagające wsparcia, opieki i pomocy w różnych zakresach; umiejętność pracy indywidualnej, jak i w grupowej; atrakcyjność zajęć, ich różnorodność i bogactwo treści kształcących, poznawczych, rozwijających wrażliwość i kształtujących osobowość wychowanka umieszczonego w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych; postawa wobec ludzi bez względu na ich wiek; utożsamianie się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, rozwaga, dojrzałość i zaangażowanie w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych. |
Uwagi: |
OW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.