Metodyka edukacji wczesnoszkolnej [12-PE-ZTP-S2-1MEW]
semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji wczesnoszkolnej [12-PE-ZTP-S2-1MEW] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 36 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sylwia Jakubiec |
Literatura: |
Adamek I.: Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 1997, „Impuls”. Adamek I.: Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności. Kraków 2011. Bereźnicki F.: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2001, „Impuls”. Bubis B., Czesak A.: Wartości w programach nauczania. „Życie Szkoły” 2003/2. Denek K.: O nowy kształt edukacji. Toruń 1998. Dymara B., (2009), Dziecko w świecie edukacji. Przykłady zajęć kompleksowych. Bliżej integracji osoby i pedagogiki współbycia, Impuls, Kraków 2009. Michalak R., Misiorna E.: Konteksty gotowości szkolnej. Warszawa 2006. Wilgocka-Okoń B.: Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa 2003. Klus-Stańska D, Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009. Rozporządzenie MEN w sprawie dopuszczenia podręczników i programów do użytku szkolnego. |
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest podejmowanie i rozwiązywanie problemów metodyczno-organizacyjnych; ukształtowanie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy dydaktycznej w zakresie edukacji wczesnoszkolnej w praktyce; rozwinięcie twórczych nastawień i dążeń w pedagogicznej działalności w edukacji elementarnej; kształtowanie umiejętności praktycznego działania innowacyjnego; wdrażanie do umiejętnego planowania i projektowania działań edukacyjnych uczniów; praktyczne przygotowanie studentów do realizacji procesu edukacyjnego na etapie wczesnoszkolnym; poznanie wybranych aktualnych programów edukacyjnych i ich obudowy metodycznej (przewodniki metodyczne, podręczniki, zeszyty ćwiczeń, karty pracy, wyprawki itp.); nabycie umiejętności ich oceny; umiejętne stosowanie przewodników metodycznych i podręczników w realizacji własnego pomysłu edukacyjnego. Tematyka: 1. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasach I-III. 2-3. Podstawy programowe – reformy szkolnictwa. Krytyczna analiza. 4. Struktura programów edukacyjnych. Akty prawne oraz standardy, zgodnie z którymi wydawane są opinie o dopuszczeniu programów edukacyjnych i podręczników do użytku szkolnego. Sposoby wyboru właściwego programu edukacyjnego. 5-6. Struktura tradycyjnych i nowoczesnych podręczników. Funkcje podręczników. Sposoby wykorzystania obudowy metodycznej programów. 7-8. Konstruowanie scenariuszy zajęć dla klas I-III. 9-10. Sposoby oceniania prac dzieci w zależności od ich rodzaju. 11. Hospitacje zajęć w klasach I-III. Krytyczna ocena zajęć oraz warunków kształcenia. 12-15. Prezentacje multimedialne, przedstawiane w grupach, dotyczące wybranego zagadnienia. |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie, pogadanka, analiza dokumentów, analiza materiałów źródłowych, praca z książką. Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej, gry i zabawy dydaktyczne. Metody praktyczne: zajęcia terenowe (hospitacje zajęć w klasach I-III) |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemna praca o charakterze badawczym weryfikująca wiedzę z zakresu: • znajomości najnowszej literatury z zakresu edukacji wczesnoszkolnej; • umiejętności badawczego podejścia do danego (wybranego) problemu, opracowywanego podczas ćwiczeń oraz pracy własnej studenta, z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej, w szczególności realizacji podstawy programowej: celów, treści, metod, form pracy, środków dydaktycznych (w tym podręczników w edukacji wczesnoszkolnej), warunków kształcenia, oceniania uczniów itp. w praktyce szkolnej; • umiejętności wykorzystania metody sondażowej oraz dokonania interpretacji wyników i zaproponowania własnych wniosków. Ocenie podlegać będzie wiedza studenta oraz umiejętność operowania nią podczas analizowania, interpretowania i prognozowania problemu. Podczas oceny istotne będą poziom wiedzy teoretycznej, sposób jej wykorzystania i prezentowania oraz umiejętność skutecznego odwoływania się do niej podczas interpretowania i komentowania problemów dydaktycznych. Ważne będą również wkład pracy, samodzielność myślenia oraz kreatywność. Istotne jest także systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach konwersatoryjnych (90% procent obecności). Student zobowiązany jest do: • samodzielnego wyboru programu edukacyjnego dla klas I-III oraz kompletu podręczników lub gotowego scenariusza zajęć dla klas I-III; • krytycznej oceny wybranego programu lub scenariusza zajęć; • zaprezentowania programu, podręczników oraz ich wad i zalet z użyciem środków multimedialnych lub zaproponowania zmian w wybranym scenariuszu wg własnych pomysłów z użyciem środków multimedialnych; • odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanych treści (ze strony prowadzącego i studentów uczestniczących w zajęciach); • przygotowania dossier towarzyszącego prezentacji (pozostaje do wglądu prowadzącego zajęcia jako element oceny). Weryfikacja obejmuje jednocześnie umiejętność i zasadność wykorzystania specjalistycznego języka opisu w referowaniu w/w treści oraz umiejętność wykorzystania różnych źródeł do konstruowania wypowiedzi z wykorzystaniem audio/ video/ cyfrowych. Ocenie podlega: zakres przygotowania i sposób prezentacji materiału dokumentacyjnego (wg tab. „wymagania merytoryczne”), samodzielność w wyborze, analizie i ocenie prezentowanych działań oraz systematyczne uczestnictwo w zajęciach konwersatoryjnych. Studenci przedstawiają prezentację na forum w grupach kilkuosobowych w czasie ok. 15 minut każda. Po zakończeniu prezentacji oddają przygotowane dossier tematyczne. Ocena ostateczna ustalana jest po realizacji wszystkich prezentacji w grupie. |
Uwagi: |
ZEWiTP, ZEWIWP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.