Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji wczesnoszkolnej [12-PE-ZTP-S2-1MEW] semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji wczesnoszkolnej [12-PE-ZTP-S2-1MEW]
Zajęcia: semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 36
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Sylwia Jakubiec
Literatura:

Adamek I.: Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 1997, „Impuls”.

Adamek I.: Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności. Kraków 2011.

Bereźnicki F.: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków 2001, „Impuls”.

Bubis B., Czesak A.: Wartości w programach nauczania. „Życie Szkoły” 2003/2.

Denek K.: O nowy kształt edukacji. Toruń 1998.

Dymara B., (2009), Dziecko w świecie edukacji. Przykłady zajęć kompleksowych. Bliżej integracji osoby i pedagogiki współbycia, Impuls, Kraków 2009.

Michalak R., Misiorna E.: Konteksty gotowości szkolnej. Warszawa 2006.

Wilgocka-Okoń B.: Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa 2003.

Klus-Stańska D, Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009.

Rozporządzenie MEN w sprawie dopuszczenia podręczników i programów do użytku szkolnego.

Zakres tematów:

Celem zajęć jest podejmowanie i rozwiązywanie problemów metodyczno-organizacyjnych; ukształtowanie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy dydaktycznej w zakresie edukacji wczesnoszkolnej w praktyce; rozwinięcie twórczych nastawień i dążeń w pedagogicznej działalności w edukacji elementarnej; kształtowanie umiejętności praktycznego działania innowacyjnego; wdrażanie do umiejętnego planowania i projektowania działań edukacyjnych uczniów; praktyczne przygotowanie studentów do realizacji procesu edukacyjnego na etapie wczesnoszkolnym; poznanie wybranych aktualnych programów edukacyjnych i ich obudowy metodycznej (przewodniki metodyczne, podręczniki, zeszyty ćwiczeń, karty pracy, wyprawki itp.); nabycie umiejętności ich oceny; umiejętne stosowanie przewodników metodycznych i podręczników w realizacji własnego pomysłu edukacyjnego.

Tematyka:

1. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasach I-III.

2-3. Podstawy programowe – reformy szkolnictwa. Krytyczna analiza.

4. Struktura programów edukacyjnych. Akty prawne oraz standardy, zgodnie z którymi wydawane są opinie o dopuszczeniu programów edukacyjnych i podręczników do użytku szkolnego. Sposoby wyboru właściwego programu edukacyjnego.

5-6. Struktura tradycyjnych i nowoczesnych podręczników. Funkcje podręczników. Sposoby wykorzystania obudowy metodycznej programów.

7-8. Konstruowanie scenariuszy zajęć dla klas I-III.

9-10. Sposoby oceniania prac dzieci w zależności od ich rodzaju.

11. Hospitacje zajęć w klasach I-III. Krytyczna ocena zajęć oraz warunków kształcenia.

12-15. Prezentacje multimedialne, przedstawiane w grupach, dotyczące wybranego zagadnienia.

Metody dydaktyczne:

Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie, pogadanka, analiza dokumentów, analiza materiałów źródłowych, praca z książką.

Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej, gry i zabawy dydaktyczne.

Metody praktyczne: zajęcia terenowe (hospitacje zajęć w klasach I-III)

Metody i kryteria oceniania:

Pisemna praca o charakterze badawczym weryfikująca wiedzę z zakresu:

• znajomości najnowszej literatury z zakresu edukacji wczesnoszkolnej;

• umiejętności badawczego podejścia do danego (wybranego) problemu, opracowywanego podczas ćwiczeń oraz pracy własnej studenta, z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej, w szczególności realizacji podstawy programowej: celów, treści, metod, form pracy, środków dydaktycznych (w tym podręczników w edukacji wczesnoszkolnej), warunków kształcenia, oceniania uczniów itp. w praktyce szkolnej;

• umiejętności wykorzystania metody sondażowej oraz dokonania interpretacji wyników i zaproponowania własnych wniosków.

Ocenie podlegać będzie wiedza studenta oraz umiejętność operowania nią podczas analizowania, interpretowania i prognozowania problemu.

Podczas oceny istotne będą poziom wiedzy teoretycznej, sposób jej wykorzystania i prezentowania oraz umiejętność skutecznego odwoływania się do niej podczas interpretowania i komentowania problemów dydaktycznych. Ważne będą również wkład pracy, samodzielność myślenia oraz kreatywność.

Istotne jest także systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach konwersatoryjnych (90% procent obecności).

Student zobowiązany jest do:

• samodzielnego wyboru programu edukacyjnego dla klas I-III oraz kompletu podręczników lub gotowego scenariusza zajęć dla klas I-III;

• krytycznej oceny wybranego programu lub scenariusza zajęć;

• zaprezentowania programu, podręczników oraz ich wad i zalet z użyciem środków multimedialnych lub zaproponowania zmian w wybranym scenariuszu wg własnych pomysłów z użyciem środków multimedialnych;

• odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanych treści (ze strony prowadzącego i studentów uczestniczących w zajęciach);

• przygotowania dossier towarzyszącego prezentacji (pozostaje do wglądu prowadzącego zajęcia jako element oceny).

Weryfikacja obejmuje jednocześnie umiejętność i zasadność wykorzystania specjalistycznego języka opisu w referowaniu w/w treści oraz umiejętność wykorzystania różnych źródeł do konstruowania wypowiedzi z wykorzystaniem audio/ video/ cyfrowych.

Ocenie podlega:

zakres przygotowania i sposób prezentacji materiału dokumentacyjnego (wg tab. „wymagania merytoryczne”), samodzielność w wyborze, analizie i ocenie prezentowanych działań oraz systematyczne uczestnictwo w zajęciach konwersatoryjnych.

Studenci przedstawiają prezentację na forum w grupach kilkuosobowych w czasie ok. 15 minut każda.

Po zakończeniu prezentacji oddają przygotowane dossier tematyczne.

Ocena ostateczna ustalana jest po realizacji wszystkich prezentacji w grupie.

Uwagi:

ZEWiTP, ZEWIWP

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)