Projektowanie działań edukacyjnych jednostki [12-PE-PSS-S2-F1-PD]
semestr zimowy 2014/2015
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Projektowanie działań edukacyjnych jednostki [12-PE-PSS-S2-F1-PD] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 41 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Brzezińska A., Janiszewska-Rain J.: W poszukiwaniu złotego środka. Rozmowy o rozwoju człowieka. Kraków 2005 Obuchowski K.: Człowiek intencjonalny, czyli o tym, jak być sobą. Poznań 2000 Olbrycht K.: Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby. Katowice 2002 Retter H.: Komunikacja codzienna w pedagogice. Gdańsk 2005 Literatura uzupełniająca: Ambrosewicz – Jacobs: Tolerancja jak uczyć siebie i innych. Kraków 2003 Czerniejewska I. (red.): Antydyskryminacja na co dzień. Poznań 2005, Wyd. Stowarzyszenie „Jeden Świat”. Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Grabowska B. (red.): Przemiany społeczno-cywilizacyjne a edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości. Cieszyn – Warszawa - Kraków 2005 Luvmour J. i B., Weistar D.i T., Kara A.iA.: Wszyscy wygrywamy. Gry i zabawy uczące, jak pogłębić relacje z innymi ludźmi. Gdańsk 2003 GWP. Mamzer H.: Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki. Poznań 2002 |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Rozwój i tożsamość w ciągu życia 3. Kreowanie własnej egzystencji – bycie i stawanie się człowiekiem - projekt 4. Uczestniczenie w egzystencji drugiego człowieka - projekt 5. Przygotowanie człowieka do pokonywania ograniczeń losu w podstawowych instytucjach edukacyjnych - projekt 6. Gry i zabawy pogłębiające wiedzę o sobie i innych; uczące, jak pogłębić relacje z ludźmi - projekt 7. Projektowanie sytuacji edukacyjnych wspomagających rozwój i kształtowanie się tożsamości jednostki oraz wspólnotowości - projekt 8. Zagrożenia dla kształtowania się tożsamości. Tożsamość negatywna. Grupowe podmioty socjalizacji. Media w procesie socjalizacji. 9-12. Człowiek w sytuacji zagrożenia – analiza przypadków oraz formy pomocy (9) bezrobocie, bieda (10) ubóstwo, uzależnienia (11) choroba przewlekła/nieuleczalna, niepełnosprawność (12) bezdomność, przemoc 13-14. Problematyka zaburzeń socjalizacji 15. Podsumowanie. |
Metody dydaktyczne: |
Analiza krytyczna i praktyczna weryfikacji poznanych zagadnień przy wykorzystaniu metod podających (pogadanka); metod problemowych (dyskusja, burza mózgów), opracowanie w grupach projektu sytuacji terapeutycznych, prezentacja studenckich projektów |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt - opracowanie w grupach, przedstawienie i omówienie projektów sytuacji edukacyjnych wspierających rozwój jednostek, rodzin, grup i środowisk społecznych. Warunkiem zaliczenia jest przedstawienie projektu na forum grupy. Student powinien korzystać z podanej literatury oraz z innych źródeł. Wszyscy studenci powinni być przygotowani merytorycznie i zabierać głos. Przygotowana przez studenta wypowiedź powinna być przemyślana i zaplanowana. Studenci zostaną poinformowani o warunkach formalnych, terminie prezentacji na pierwszych zajęciach oraz możliwości konsultacji z prowadzącym zajęcia. |
Uwagi: |
PSzS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.