Literatura najnowsza [02-FP-S2-LN]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 7
Przedmiot: | Literatura najnowsza [02-FP-S2-LN] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | 25 |
Prowadzący: | Marta Baron-Milian |
Literatura: |
1. Ogród koncentracyjny. Poezja i prowokacja Marcina Świetlickiego Marcin Świetlicki: Zimne kraje [1992]; Schizma [1994]; Pieśni profana [1998]. J. Orska: Co robi z nami historia literatury?; Wiszenie. W: tejże: Liryczne narracje. Nowe tendencje w poezji polskiej 1989-2006. Kraków 2006, s. 113–138; G. Olszański: Trup, który mówi. W zbiorze: Mistrz świata. Szkice o twórczości Marcina Świetlickiego. Poznań 2011, s. 64–82. 2. (Nie)pamięć Zagłady, postmodernizm i melancholia. Tworki Marka Bieńczyka Marek Bieńczyk: Tworki [1999] K. Bojarska: Historia Zagłady i literatura (nie)piękna. „Pamiętnik Literacki” 2008, z. 3. 3. Poezja i melancholia. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki: Nenia i inne wiersze [1990]; Młodzieniec o wzorowych obyczajach [1994]; Piosenka o zależnościach i uzależnieniach [2008]. A. Świeściak: Śmiertelne sublimacje. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki. W: tejże: Melancholia w poezji polskiej po 1989 roku. Kraków 2010, s. 145–181. 4. O pamięci. Absolutna amnezja Izabeli Filipiak Izabela Filipiak: Absolutna amnezja [1995]. M. Janion: Ifigenia w Polsce. W: tejże: Kobiety i duch inności. Warszawa 1996 (wyd. II: 2006, s. 320–345). 5. Ciało w ciało. Poezja kobieca? Joanna Mueller: Gniazdowniki. Zagniazdowniki [2007]; Justyna Bargielska: Szybko przez wszystko [2013], Nudelmann [2014]. A. Kałuża: Czy kobiety muszą mieć ciała? Poetka jako materializacja męskiej fantazji (Justyna Bargielska). W: tejże: Pod grą. Jak dziś znaczą wiersze,poetki i poeci. Kraków 2015, s. 95–113. 6. Niesamowite. Ciemno, prawie noc Joanny Bator J. Bator: Ciemno, prawie noc [2012]. 7. Trop w trop. Poezja i retoryka Andrzeja Sosnowskiego Andrzej Sosnowski: Życie na Korei [1992], Sezon na Helu [1994], Konwój. Opera [1999], Po tęczy [2007]. G. Jankowicz: Sosnowski i nowoczesność. W zbiorze: Lekcja żywego języka. O poezji Andrzeja Sosnowskiego. Pod red. G. Jankowicza. Kraków 2003, s.13-37. 8. Powieść dresiarska „na językach”. Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną Doroty Masłowskiej Dorota Masłowska: Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną [2002] J. Pilch: Monolog Silnego. „Polityka” 2002, nr 37. S. Sierakowski: Połknąć język i puścić pawia. „Polityka” 2005, nr 23 (lub w zbiorze: Polityka literatury. Warszawa 2009 (s. 53–60). 9. Poezja i pop Wiersze Dariusza Foksa, Jasia Kapeli, Piotra Macierzyńskiego i innych A. Kałuża: Związki poezji i kultury popularnej: Krzysztof Jaworski, Darek Foks, Szczepan Kopyt i Jaś Kapela. W: tejże: Bumerang. Szkice o poezji polskiej przełomu XX i XXI wieku. Wrocław 2010, s. 9-34. 10. „Powieść przygodowo-obyczajowa”. Lubiewo Michała Witkowskiego Michał Witkowski: Lubiewo [2005]. B. Warkocki: Poetyka i polityka współczesnej polskiej powieści gejowskiej. W antologii: Polityka literatury. Przewodnik „Krytyki Politycznej”. Warszawa 2009, s. 288-302. 11. Zaangażowany czy angażujący się? Szczepan Kopyt, poezja, polityka Szczepan Kopyt: yass / możesz czuć się bezpiecznie [2006], buch [2011], kir [2013]. P. Śliwiński: Polityczna, niepartyjna. „Wielogłos” 2011, nr 9 lub w tegoż: Horror poeticus. Wrocław 2012, s. 34-43. A. Kałuża: Energia, materia, grawitacja. Poeta jako krytyk systemu władzy. W: tejże: Pod grą. Jak dziś znaczą wiersze, poetki i poeci. Kraków 2015, s. 69–95. 12. Konstruowanie męskości. „Drach” Szczepana Twardocha Szczepan Twardoch: Drach [2014]. K. Uniłowski: Kaj som te chopy? O nowej powieści Szczepana Twardocha. „FA-art” 2014, nr 4, s.146–155. R. Ostaszewski: Karminadel i M. Mikołajec: DRACH – czyli więcej niż metafora. „Nowa Dekada Literacka”. Dostęp online: www.nowadekada-online.pl. 13. Literatura najnowsza i ekonomia G. Olszański: Piękna i bestia (Rzecz o śladach niewidzialnej ręki rynku). „Świat i Słowo” 2012, nr 1(18), s. 153. K. Malanowska: Co wolno wojewodzie, to nie pisarzowi. Dostęp online: www.krytykapolityczna.pl. |
Zakres tematów: |
1. Ogród koncentracyjny. Poezja i prowokacja Marcina Świetlickiego 2. (Nie)pamięć Zagłady, postmodernizm i melancholia. Tworki Marka Bieńczyka 3. Poezja i melancholia. Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki 4. O pamięci. Absolutna amnezja Izabeli Filipiak 5. Ciało w ciało. Poezja kobieca? 6. Niesamowite. Ciemno, prawie noc Joanny Bator 7. Trop w trop. Poezja i retoryka Andrzeja Sosnowskiego 8. Powieść dresiarska „na językach”. Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną Doroty Masłowskiej 9. Poezja i pop 10. „Powieść przygodowo-obyczajowa”. Lubiewo Michała Witkowskiego 11. Zaangażowany czy angażujący się? Szczepan Kopyt, poezja, polityka 12. Konstruowanie męskości. „Drach” Szczepana Twardocha 13. Literatura najnowsza i ekonomia |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia: dyskusja, analiza i interpretacja tekstów literackich, historycznoliterackich i krytycznoliterackich, prezentacje multimedialne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie stopnia przygotowania i udziału w konwersatoriach – stanowi 80% oceny z ćwiczeń; zaliczenie pisemnego sprawozdania z sympozjum (konferencji, odczytu, debaty krytycznej, spotkania autorskiego itp.) nt. literatury najnowszej – stanowi 20% oceny z ćwiczeń. |
Uwagi: |
II rok fil. pol. (studia stacj. II stopnia) - grupa dziekańska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.