Dydaktyka [11-KRK-R1-013]
semestr zimowy 2015/2016
wykład 2,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dydaktyka [11-KRK-R1-013] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
wykład 2 [W2], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Leokadia Szymczyk |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Arends R., Uczymy się nauczać, Warszawa 2000. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001. Davis R.H., Aleksander L.T.,Yelon S.L., Konstruowanie systemu kształcenia, Warszawa 1983. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999. Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn 2000. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000. Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki, Warszawa, 2004. Petty G., Nowoczesne nauczanie, Sopot 2010. Phililips D., C., Soltis J.,F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańsk 2003. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gribble D., Edukacja w wolności, Kraków 2005. Hamer H., Klucz do efektywności nauczania, Warszawa 1999. Nalaskowski A., Przestrzeń i miejsca szkoły, Kraków 2002. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Warszawa 2009. Śnieżyński M., Dydaktyka dialogu, Kraków 1997. |
Zakres tematów: |
Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe (w tym metodyka przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie”). Metodyka wychowania. Proces nauczania – uczenia się. Cele wychowania, cele kształcenia, hierarchizacja celów. Taksonomia celów Blooma. Metody nauczania z uwzględnieniem metod aktywizujących. Modele uczenia się - nauczania. Podstawa programowa a standardy wymagań w pracy nauczyciela. Program szkolny. Kryteria doboru treści. Struktura programu nauczania. Kreowanie autorskich programów nauczania. Ewaluacja pracy nauczyciela. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole masowej. Modele współczesnej szkoły. Współczesne koncepcje nauczania. |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające: wykład konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej Metody poszukujące: dyskusja. |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemne kolokwium, które sprawdzi znajomość treści przedstawionych na wykładach uzupełnionych lekturą wskazanej literatury przedmiotu. Kryterium oceny - poprawność odpowiedzi na pytania (10 pytań w formie otwartej). Za każde pytanie student otrzymuje 0-2 pkt. Maksymalnie student może zdobyć 20 punktów. Warunkiem zaliczenia jest zdobycie minimum 10 punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.