Fakultet 2. e-HRM - Organizacje i zarządzenie w erze nowych technologii [06-PS-SM-102.03]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Fakultet 2. e-HRM - Organizacje i zarządzenie w erze nowych technologii [06-PS-SM-102.03] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Małgorzata Chrupała-Pniak |
Strona domowa grupy: | http://el.us.edu.pl/wpip/course/view.php?id=33 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ball, K.S. (2000). The use of human resource information systems: a survey. Personnel Review, 30(6), 677-693. [baza EBSCO] Bator, A. (2010). Innowacyjne zarządzanie zasobami ludzkimi przy wykorzystaniu technologii internetowej. Materiały Konferencji KKZ. Pobrano z: http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2010/11_Bator_A.pdf Blacksmith, N., Poeppelman, T. (2013). Application of Modern Technology and Social Media in the Workplace. TIP: The Industrial-Organizational Psychologist, 51(1), 69. Pobrano z: http://www.siop.org/tip/july2013/Tip511ed.pdf Farr, J. L., Fairchild, J., & Cassidy, S. E. (214). Technology and performance appraisal. In: M. D. Coovert & L. F. Thompson (red.) The psychology of workplace technology (s.). SIOP Frontiers Series. New York: Routledge Academic. Frese, M. (2007). Zmiany charakteru pracy. W: N. Chmiel (red.), Psychologia pracy i organizacji, (s. 460-475). Gdańsk: GWP. Gajendran, R.S., Harrison, D.A. (2007). The Good, the Bad, and the Unknown About Telecommuting: Meta-Analysis of Psychological Mediators and Individual Consequences. Journal of Applied Psychology, 92(6),1524–1541. Pobrane z: http://www.apa.org/pubs/journals/releases/apl-9261524.pdf Garrett, R. K. and Danziger, J. N. (2008), Disaffection or expected outcomes: Understanding personal Internet use during work. Journal of Computer-Mediated Communication, 13: 937–958. doi: 10.1111/j.1083-6101.2008.00425.x Harnik, I. (2008) (red.). Telepraca i usługi zadalne. Kraków: Małopolska Agencja Rozwoju Reginalnego S.A. Strony 31-50. Pobrane z: https://www.marr.pl/multimedia/0000/3473/Telepraca_i_uslugi_zdalne_publikacja.pdf Henne, K. (2004). Internet – nowa technika badań w psychologii. Nowiny Psychologiczne, 2, 5-29. Hilarowicz, A., Pollak, A. (2010). Zespół wirtualny jako narzędzie generowania i wdrażania innowacji. Chowanna, 32, 163-175. Pobrano z: http://www.chowanna.us.edu.pl/vol/ch35.pdf Hyla, M. (2012). Przewodnik po e-learningu: Szkolenia. Kraków: Oficyna Ekonomiczna, Rozdział. 1 oraz s.150-155, 178-221, 226-239. Jasiewicz, J. (2012). Raport: Przygotowanie do pracy w środowisku informacyjnym. Warszawa: MGG Conferences. Rozdział 1, 2, 5, 6. Pobrano z: http://cyfrowagospodarka.pl/opracowania-i-raporty/ Literatura uzupełniająca: Mead, A. D., Olson-Buchanan, J., & Drasgow, F. (2014). Technology-based selection. In M. D. Coovert & L. F. Thomson (red.). The Psychology of Workplace Technology (s. 21-42). SIOP Frontiers Series. New York: Routledge Academic. [ksero] Potosky, D. & Bobko, P. (2004) Selection Testing via the Internet: Practical Considerations and Exploratory Empirical Findings. Personnel Psychology, 57, 1003-1034. [baza EBSCO] Rudnicka, P. (2007). Praca i psychologia pracy a rozwój technologii informacyjnych. W: M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.) Perspektywy psychologii pracy (s. 103-120). Katowice: Wydawnictwo UŚ. Stone, D.L., Lukaszewski, K.M., & Isenhour, L.C.(2005). e-Recruiting. Online Strategies for Attracting Talent. W: H. Gueutal i D. L. Stone (red.) (2005). The Brave New World of eHR: Human Resources in the Digital Age, (s. 22-53). Pfeiffer. Strohmeier, S. (2007). Research in e-HRM: Review and implications. Human Resource Management Review, 17, 19–37. [baza EBSCO] Towers, I., Duxbury, L., Higgins, Ch., Thomas, J. (2006). Time thieves and space invaders: technology, work and the organization. Journal of Organizational Change Management, 19(5), 593 - 618 [baza EBSCO] Unify (2013). Thriving on Virtual Teams. Munich: Unify. Pobrano z: https://www.unify.com/nl/~/media/internet-2012/documents/white-paper/WP_Thriving%20on%20Virtual%20Teams_LR.pdf Vitak, J., Crouse, J., LaRose, R. (2011). Personal Internet use at work: Understanding cyberslacking. Computers in Human Behavior, 27(5), 1751–1759. [baza EBSCO] Warner, M. Witzel, M. (2005). Zarządzanie organizacją wirtualną. Kraków: Oficyna Ekonomiczna, s. 11-24, 31-50, 66-81.[ksero] Woźniak, J. (2013). Rola e-learningu w e-HRM. W: L. Banachowski (red.). Postępy w e-edukacji (s. 189-200). Warszawa: Wydawnictwo PJWSTK. Pobrano z: https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/208 Zając, J. (2012). Raport: Technologie informacyjne i komunikacyjne a zarządzanie personelem. Warszawa: MGG Conferences. Rozdział 1 (s. 8-23). Pobrano z: http://cyfrowagospodarka.pl/opracowania-i-raporty/ Zając, J. (2012). Raport: Technologie informacyjne i komunikacyjne a zarządzanie personelem. Warszawa: MGG Conferences. Rozdział 2 (s. 23-46). Pobrano z: http://cyfrowagospodarka.pl/opracowania-i-raporty/ Zając, J. M. (2006). Nadużywanie internetu w pracy. W: D. Batorski, M. Marody i A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń internetu (s. 221-236). Warszawa: Academica. [ksero] Zakaria, N., Amelinckx, A., & Wilemon, D. (2004) Working Together Apart? Building a Knowledge-Sharing Culture for Global Virtual Teams. Creativity and Innovation Management,13(1), 15-29. [baza EBSCO] |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Wpływ nowych technologii na pracę, organizacje i procesy ZZL – przegląd zagadnień. 2. Zmiany charakteru pracy. Nowe zawody i wyzwania rynku pracy ery informacyjnej. Kompetencje pracowników społeczeństwa informacyjnego. 3. e-HRM - definicje, zagadnienia i podstawowe narzędzia. 4. Technologie informacyjne a funkcjonowanie zespołów. 5. Organizacje tradycyjne i wirtualne. Kultura organizacji a technologie informacyjne. Psychologiczne uwarunkowania akceptacji nowych technologii. 6. Przygotowanie do prowadzenia badań 7. Rekrutacja z wykorzystaniem nowych technologii. 8. Komputery i internet w procesach selekcji. 9. Nowe technologie w procesach oceny. 10. Rozwój pracowników - e-learning i e-szkolenia. 11. Problemy pracy w dobie ICT. Kontrola i nadzór nad pracownikami w dobie nowych technologii. 12. Nowe technologie - możliwości i wyzwania dla równowagi praca-życie. 13. Prezentacja dotychczasowych badań e-HRM. 14. Psychologia i nowe technologie - badania i zastosowania. Zaliczenia i podsumowanie zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia będą realizowane w postaci dyskusji grupowych, omawiania tekstów naukowych i prezentacji multimedialnych, pracy zespołowej oraz praktycznych ćwiczeń z wykorzystaniem aplikacji internetowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zastosowanie w praktyce wiedzy z zakresu e-HRM w celu przeprowadzenia wywiadu i analizy badania ankietowego w wybranym MŚP wraz z przygotowaniem zestawu rekomendacji dla danej organizacji. Studenci indywidualnie przeprowadzają wywiad i badanie ankietowe w wybranej organizacji i analizują wyniki przygotowując rekomendacje dla danej organizacji. W ramach podsumowania projektu małe grupy przeprowadzają krytyczną analizę i dyskusję wniosków badań dokonując próby opisu funkcjonowania e-HRM w regionie wraz z rekomendacjami dla organizacji oraz prognozami dalszego rozwoju wypracowanymi w oparciu o dodatkowe pozyskane przez grupę materiały (np. raporty statystyczne, analizy porównawcze itp.). Wyniki dyskusji prezentowane są na forum grupy, formę prezentacji (np. prezentacja multimedialna, wykład, infografika) wybierają studenci. Ocenie podlega 1) merytoryczna poprawność wniosków (waga 0,7) , 2) dobór źródeł (waga 0,2), 3) formalne aspekty wystąpienia (waga 0,1). |
Uwagi: |
Adres kursu Moodle zostanie podany podczas pierwszych zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.