Wspieranie potencjałów ludzkich [06-PE-R-S1-14]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wspieranie potencjałów ludzkich [06-PE-R-S1-14] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 45 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Katarzyna Kowalczewska-Grabowska |
Literatura: |
• BRZEŚKIEWICZ Z. W.: Superpamięć. Jak uczyć się trzy razy szybciej. COMES, Warszawa, 1996. • BUTLER E., PIRIE M.: Jak podwyższyć swój iloraz inteligencji?. Wydawnictwo Wolny Wybór, Gdańsk 1995. • BUZAN T., KEENE R.: Księga geniuszu. Program TERM. Warszawa, 1997. • EKIERT – GRABOWSKA D., OLDROYD D.: Kierowanie zmianą. TERM FRSE. Warszawa. • KIRBY A.: Gry szkoleniowe. Materiały dla trenerów. Zestaw 1, 2, 3. Wolters Kluwer Polska Sp. z. o. o. Warszawa 2011. • NĘCKA E.: Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków 1998. • NĘCKA E.: Trop…Twórcze rozwiązywanie problemów. Impuls, Kraków 1994. • PORTMANN R.: Zabawy rozwijające inteligencję. Wydawnictwo „Jedność”. Kielce 2003. • PRZYBYLSKA I.: Inteligencja emocjonalna a uzdolnienia twórcze i funkcjonowanie szkolne młodzieży. UŚ, Katowice, 2007. • Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie. „Wolność i Solidarność” nr 42. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Gdańsk 2011. • TARASZKIEWICZ M., ROSE C.: Atlas efektywnego uczenia (się) nie tylko dla nauczycieli. Cz.1. Warszawa 2006. • TREFFINGER D. J., ISAKSEN S. G., DORVAL K. B.: Kreatywne rozwiązywanie problemów. Program TERM. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wprowadzające. Omówienie warunków zaliczenia. 2. i 3. Metody i techniki diagnozowania potencjałów zdolnościowych i twórczych człowieka oraz opinii na temat twórczości: • GQ Obliczanie Ilorazu Geniuszu • MIQ Złożony Iloraz Inteligencji • Test Inteligencji Rodzajowej (inteligencja werbalna, numeryczna/logiczna, inżynierska/przestrzenna, zmysłowa, kinestetyczna/ciała, twórcza, wewnątrzosobowa/intrapersonalna, interpersonalna, duchowa) • Autosprawdzian kreatywności • KSTS Kwestionariusz Twórczej Samoskuteczności M. Karwowskiego • CSOT Kwestionariusz „Co Sądzisz o Twórczości” • OCLT (Opinons of Creative Learning and Teaching) 4. Metody wykorzystywane w kształtowaniu twórczego myślenia i innowacyjności. Poznanie podstawowych metod aktywizujących (burza mózgów, akwarium, drzewo decyzyjne, metaplan, analiza SWOT, KRP itp. ). 5. Twórcze rozwiązywanie problemów. Fazy i etapy procesu. Omówienie i zastosowanie technik twórczego rozwiązywania problemów (technika sześciu kapeluszy, synektyka, mapa myśli). 6. Sylwetka innowatora • charakterystyka innowatorów i adaptatorów według koncepcji M. Kirtona – autodiagnoza • motywacja do działania, otwartość na zmiany • metody wykorzystywane w dochodzeniu do innowacyjności • kształtowanie i doskonalenie umiejętności komunikacyjnych, umiejętności w podejmowaniu decyzji, w rozwiązywaniu sytuacji problemowych; • umiejętność wyzwalania twórczego potencjału jednostki. 7. Rola potencjału grupy w kształtowaniu innowacyjności. Skuteczny zespół innowacyjny – jak go stworzyć? Role grupowe w zespole, komunikacja i umiejętności współdziałania innowacyjnego. Diagnoza indywidualnego stylu funkcjonowania w grupie. 8. Innowacyjne myślenie w edukacji. Potencjał akademicki a kreowanie innowacyjności. Tematy do dyskusji: a. Społeczeństwo potrafiące korzystać z wiedzy. Jak to osiągnąć? b. Czy oświata wymaga przewrotu i na czym on powinien polegać? c. Innowacja w myśleniu o edukacji seksualnej. Co zrobić by społeczeństwo dojrzało do powszechnej edukacji seksualnej? |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy; metody aktywizujące |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie kompletność i jakość merytoryczna oraz graficzna projektu diagnostyczno-treningowego. Ocenie poddane będzie również podanie źródeł wiedzy (krajowych i/lub obcojęzycznych). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.