Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspieranie potencjałów ludzkich [06-PE-R-S1-14] semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wspieranie potencjałów ludzkich [06-PE-R-S1-14]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 45
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Katarzyna Kowalczewska-Grabowska
Literatura:

• BRZEŚKIEWICZ Z. W.: Superpamięć. Jak uczyć się trzy razy szybciej. COMES, Warszawa, 1996.

• BUTLER E., PIRIE M.: Jak podwyższyć swój iloraz inteligencji?. Wydawnictwo Wolny Wybór, Gdańsk 1995.

• BUZAN T., KEENE R.: Księga geniuszu. Program TERM. Warszawa, 1997.

• EKIERT – GRABOWSKA D., OLDROYD D.: Kierowanie zmianą. TERM FRSE. Warszawa.

• KIRBY A.: Gry szkoleniowe. Materiały dla trenerów. Zestaw 1, 2, 3. Wolters Kluwer Polska Sp. z. o. o. Warszawa 2011.

• NĘCKA E.: Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków 1998.

• NĘCKA E.: Trop…Twórcze rozwiązywanie problemów. Impuls, Kraków 1994.

• PORTMANN R.: Zabawy rozwijające inteligencję. Wydawnictwo „Jedność”. Kielce 2003.

• PRZYBYLSKA I.: Inteligencja emocjonalna a uzdolnienia twórcze i funkcjonowanie szkolne młodzieży. UŚ, Katowice, 2007.

• Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie. „Wolność i Solidarność” nr 42. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Gdańsk 2011.

• TARASZKIEWICZ M., ROSE C.: Atlas efektywnego uczenia (się) nie tylko dla nauczycieli. Cz.1. Warszawa 2006.

• TREFFINGER D. J., ISAKSEN S. G., DORVAL K. B.: Kreatywne rozwiązywanie problemów. Program TERM.

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające. Omówienie warunków zaliczenia.

2. i 3. Metody i techniki diagnozowania potencjałów zdolnościowych i twórczych człowieka oraz opinii na temat twórczości:

• GQ Obliczanie Ilorazu Geniuszu

• MIQ Złożony Iloraz Inteligencji

• Test Inteligencji Rodzajowej (inteligencja werbalna, numeryczna/logiczna, inżynierska/przestrzenna, zmysłowa, kinestetyczna/ciała, twórcza, wewnątrzosobowa/intrapersonalna, interpersonalna, duchowa)

• Autosprawdzian kreatywności

• KSTS Kwestionariusz Twórczej Samoskuteczności M. Karwowskiego

• CSOT Kwestionariusz „Co Sądzisz o Twórczości”

• OCLT (Opinons of Creative Learning and Teaching)

4. Metody wykorzystywane w kształtowaniu twórczego myślenia i innowacyjności. Poznanie podstawowych metod aktywizujących (burza mózgów, akwarium, drzewo decyzyjne, metaplan, analiza SWOT, KRP itp. ).

5. Twórcze rozwiązywanie problemów. Fazy i etapy procesu. Omówienie i zastosowanie technik twórczego rozwiązywania problemów (technika sześciu kapeluszy, synektyka, mapa myśli).

6. Sylwetka innowatora

• charakterystyka innowatorów i adaptatorów według koncepcji M. Kirtona – autodiagnoza

• motywacja do działania, otwartość na zmiany

• metody wykorzystywane w dochodzeniu do innowacyjności

• kształtowanie i doskonalenie umiejętności komunikacyjnych, umiejętności w podejmowaniu decyzji, w rozwiązywaniu sytuacji problemowych;

• umiejętność wyzwalania twórczego potencjału jednostki.

7. Rola potencjału grupy w kształtowaniu innowacyjności. Skuteczny zespół innowacyjny – jak go stworzyć? Role grupowe w zespole, komunikacja i umiejętności współdziałania innowacyjnego. Diagnoza indywidualnego stylu funkcjonowania w grupie.

8. Innowacyjne myślenie w edukacji. Potencjał akademicki a kreowanie innowacyjności. Tematy do dyskusji:

a. Społeczeństwo potrafiące korzystać z wiedzy. Jak to osiągnąć?

b. Czy oświata wymaga przewrotu i na czym on powinien polegać?

c. Innowacja w myśleniu o edukacji seksualnej. Co zrobić by społeczeństwo dojrzało do powszechnej edukacji seksualnej?

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy; metody aktywizujące

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana będzie kompletność i jakość merytoryczna oraz graficzna projektu diagnostyczno-treningowego. Ocenie poddane będzie również podanie źródeł wiedzy (krajowych i/lub obcojęzycznych).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)