Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium (cz.1) [06-PE-OP-N2-13] semestr zimowy 2015/2016
seminarium, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium (cz.1) [06-PE-OP-N2-13]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
seminarium [S], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Alicja Żywczok
Literatura:

Brzeziński J.: Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa 1984.

Denzin N., Lincoln Y.: Metody badań jakościowych. T.I. Warszawa 2010.

Gerstmann S.: Rozmowa i wywiad w psychologii. Warszawa 1985.

Gibbs G.: Analizowanie danych jakościowych. Warszawa 2011.

Góralski A.: Metody badań pedagogicznych. Warszawa 1994.

Hajduk Z.: Ogólna metodologia nauk. Lublin 2000.

Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice 2005.

Juszczyk S.: Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice 2013.

Krȕger H.: Metody badań w pedagogice. Gdańsk 2007.

Krȕger H.: Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk 2005.

Kubinowski M., Nowak M. (red.): Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków 2006.

Lewowicki T. (red.): Dylematy metodologiczne pedagogiki. Warszawa – Cieszyn 1995.

Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1999.

Mayntz R., K. Holm, P. Hubner: Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa 1985.

Nowak A.: Metoda biograficzna w badaniach pedagogicznych. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998.

Nowak S.: Metodologia badań społecznych. Warszawa 1995.

Palka S. (red.): Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk 2010, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Palka S.: Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk 2006.

Palka S.: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998.

Pieter J.: Z zagadnień pracy naukowej. Wrocław 1974.

Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa 2001.

Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1998.

Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice 1995.

Śliwerski B. (red.): Pedagogika. T II. Pedagogika wobec edukacji, polityki i badań naukowych. Gdańsk 2006.

Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.): Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Łódź 2003.

Wallon P., Cambier A., Engelhart D.: Rysunek dziecka. Warszawa 1993.

Włodarek J., Ziółkowski M.: Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa 1990.

Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela. Warszawa 1995.

Zaręba E.: Badania empiryczne ilościowe i jakościowe w pedagogice. [W:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Red. S. Palka. Kraków 1998.

Żechowska B. (red.): Z metodologicznych i empirycznych problemów pedagogiki. Katowice 1990.

Hejwosz D.: Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków 2010.

Jaskot K.: Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej. Szczecin 2006.

Kamiński S.: Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1998.

Melosik Z.: Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskurs wolności, wiedzy i władzy. Kraków 2009.

Stróżewski W.: O idei uniwersytetu. W: Stróżewski W.: W kręgu wartości. Kraków 1992.

Żywczok A.: Aksjologia odkrycia naukowego. Studium rozwoju i wychowania osobowości naukowych. Toruń 2009.

Zakres tematów:

1. Zgłębianie zainteresowań pedagogicznych studentów w celu dokonania wyboru tematyki pracy magisterskiej związanej z reprezentowaną specjalnością - pedagogiką opiekuńczo-wychowawczą i sformułowania jej tytułu.

2. Przeanalizowanie procedury postępowania badawczego:

- wybór problematyki (z uzasadnieniem w świetle aktualnego stanu wiedzy) oraz przedmiotu badań;

- formułowanie celów i problemów badawczych;

- sprecyzowanie tematu i tytułu pracy;

- wybór terenu badań;

- dobór osób badanych;

- wybór metod badań;

- wybór technik badawczych;

- opracowanie narzędzi badawczych;

- badania pilotażowe;

- przeprowadzenie badań właściwych;

- opracowanie danych empirycznych i interpretacja wyników badań (wnioskowanie, sformułowanie rozwiązania problemu, refleksja nad rozwiązaniem).

B) Sposoby korzystania ze źródeł naukowych i eksploatowania zawartości specjalistycznych czasopism pedagogicznych.

Metody dydaktyczne:

Rozmowa, dyskusja, konsultacja, trening twórczego myślenia.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie będzie podlegać zaangażowanie studenta (w tym frekwencja na seminarium) oraz postępy w zakresie: konkretyzowania własnych zainteresowań naukowych, samodzielności związanej z poszukiwaniem i studiowaniem literatury przedmiotu, zaangażowania w przygotowanie pierwszego rozdziału pracy magisterskiej, kultury językowej prezentowanej podczas seminarium, rozwoju naukowego, autoedukacji i samodyscypliny, systematyczności w realizowaniu etapowych celów badawczych.

Jakość pisemnej pracy licencjackiej wyznacza: wybór oryginalnej tematyki pracy związanej z indywidualnymi zainteresowaniami badawczymi oraz specjalnością; poprawne sformułowanie tytułu pracy licencjackiej; umiejętność uzasadnienia naukowego znaczenia podjętej tematyki; poprawność metodologiczna, zawartość merytoryczna (kompletność treściowa, oryginalność, holizm, znajomość aktualnego stanu badań w analizowanym zakresie tematycznym); dojrzałość wypowiedzi pisemnej (umiejętność argumentacji, analizowania, syntezy, porównywania, klasyfikowania, wnioskowania, abstrahowania); dokładność analizy i interpretacji wyników badań; staranność opracowania komputerowego; trafność doboru literatury naukowej.

Seminarium magisterskie (I semestr) przygotowuje studenta do samodzielnego wyboru tematu pracy, zgłębienia literatury dotyczącej przedmiotu badań, w tym metodologicznej, a następnie przygotowania I rozdziału (teoretycznego) pracy magisterskiej.

Uwagi:

Studenta obowiązuje znajomość zaprezentowanych podczas zajęć seminaryjnych zagadnień metodologicznych i merytorycznych, m.in. z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii, etyki pracy naukowej (korzystając z pozycji bibliograficznych obowiązkowych i uzupełniających).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)