Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animacja społeczno-kulturowa [06-PE-OP-S2-08] semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Animacja społeczno-kulturowa [06-PE-OP-S2-08]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Katarzyna Maliszewska
Literatura:

Literatura obowiązkowa: Bielańska A., Teatr, który leczy, Kraków 2002., Hrycyk K. [red.], Animacja społeczno – kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych. Animacja - animator i jego kształcenie. Wrocław 2000., Hrycyk K. [red.], Konteksty animacji społeczno-kulturalnej, Wrocław 2004., Jedlewska B. [red,] Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce, Lublin 2006., Jedlewska B., Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Lublin 1999.,King V., Teatr nasz wewnętrzny, Warszawa 1998., Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2006., Kopczyńska M., Animacja społeczno-kulturalna, Warszawa 1993. Kubinowski D., Lewartowicz U. [red.] , Animacja kultury. Współczesne dyskursy teorii i praktyki, 2013., Pankowska K., Pedagogika dramy. Teoria i praktyka, Warszawa 2000. Schejbal M., W poszukiwaniu kreatywności, Bielsko-Biała 2010. , Skrzypczak B., Kim jest animator społeczny, Warszawa 2006. Literatura dodatkowa: Chałas K., Metody i formy rozbudzania zainteresowań różnymi dziedzinami kultury i stymulowania aktywności kulturalnej młodzieży [w:] Humanistyczno antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury, [red.] J. Gajda, Kraków 2009.; Jedlewska B., Animacja społeczno-kulturalna w nurcie współczesnej pedagogiki kultury, „Pedagogika kultury” 2005, t. I.; Kijowski A.T., Chwyt teatralny, Kraków 1982.; Klimczak D.P., Drama – etnodrama – socjodrama w warsztacie pedagoga-animatora kultury, „Pedagogika Kultury” 2006, t. II.; Lewandowska-Kidoń T., Drama w kształceniu animatorów kultury, „Pedagogika Kultury” 2007, t. III.; Machulska H, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1997.; Markowska-Byczek K. [red.], Drama stosowana jako narzędzie społecznej interwencji. Teoretyczne i praktyczne aspekty metody, Warszawa 2007.; Pepaś A., Animacja kultury środowiska lokalnego – między teorią a praktyką pedagogiczną, „Pedagogika Kultury” 2008, t. IV.;Sojka A., Animator kultury i jego działalność we współczesnej kulturze popularnej, „Pedagogika Kultury” 2006, t. II.;Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1997.; Żardecki W., Spektakl teatralny w pespektywie pedagogii dialogu, „Pedagogika Kultury” 2007, t. III.

Zakres tematów:

Zajęcia wprowadzające; Warsztaty lidera społecznego: Animacja przez kulturę i sztukę. Metody i techniki pracy z grupą. Zapoznanie ze specyfiką i regułami pracy warsztatowej: Warsztat 1. – Teatr, muzyka, ruch cz.1: Twórczy ogród (wymiary roli oraz kształtowanie kompetencji animatora społeczno-kulturowego); Warsztat 2. – Teatr, muzyka, ruch cz. 2: Improwizacje i metafory (impulsywne kategorie animacji: wyobraźnia, zaufanie, współpraca, aktywność, otwartość, czas); Warsztat 3. – Biografia estetyczna (przekładanie doświadczeń biograficznych na pracę animacyjną); Artystyczne i medialne przestrzenie animacji kultury; Diagnoza potrzeb i możliwości społeczności/grupy. Etapy, metody i techniki animacji społeczno-kulturowej; Animacja jako odtwarzanie/wzmacnianie więzi. Lokalne mapy kultury (instytucjonalno-prawne i społeczne uwarunkowania animacji kultury, diagnoza środowiska lokalnego, lokalne strategie kulturalne, misje instytucji artystycznych i domów kultury, manifesty grup twórczych); Rola i przykłady „dobrych praktyk” w animacji społeczno-kulturowej - tworzenie nowych przestrzeni socjalizacji; Animacja społeczno-kulturowa wobec działalności „nowych mediów” (pozainstytucjonalne inicjatywy animacyjne realizowane w sieci); Spotkanie z animatorem społeczno-kulturowym; Warsztaty studentów: (grupy max. 3 osobowe) – 40 min. (2 grupy na zajęciach) – tematyka dowolna.

Metody dydaktyczne:

Warsztaty grupowe, dyskusja problemowa.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie zgodnego z tematyką przedmiotu autorskiego warsztatu, w tym konspektu zawierającego: rodzaj warsztatu oraz jego cel, konkretnego adresata, okoliczność organizacji działania, formę, częstotliwość oraz miejsce odbywania się zajęć animacyjnych, potrzebne do przygotowania oraz przeprowadzenia zaplecze/materiały, szczegółowy przebieg.

Przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat: 1) Lokalne mapy kultury (diagnoza środowiska lokalnego, lokalne strategie kulturalne, misje instytucji artystycznych i domów kultury – na przykładzie miejsca zamieszkania/najbliższego otoczenia studenta; 2) Rola i przykłady „dobrych praktyk” w animacji społeczno-kulturowej - na przykładzie miejsca zamieszkania/najbliższego otoczenia studenta; 3) Animacja społeczno-kulturowa wobec działalności „nowych mediów” – wybór materiału zgodny z zainteresowaniami studenta.

Przygotowany oraz przeprowadzony przez studentów warsztat będzie oceniany wg następujących kryteriów: przesłanie warsztatu, określenie konkretnego celu oraz adresata wraz w powodem wyboru danej tematyki i grupy docelowej, autorskie działanie, nowatorstwo, oryginalność oraz pomysłowość proponowanego działania animacyjnego, zaangażowanie w przygotowanie warsztatu,

prowadzenie warsztatu (liderowanie, stosowanie merytorycznych komentarzy odwołujących się do wiedzy dotyczącej prezentowanego zagadnienia), spójność pomiędzy poszczególnymi elementami warsztatu (zastosowanie zasad konstruowania, w tym szczególnie zamkniętej kompozycji).

Praca pisemna na wybrany temat będzie oceniana wg następujących kryteriów: znajomość oraz osadzenie omawianego zjawiska w literaturze przedmiotu, bogactwo prezentowanego materiału, umiejętność połączenia charakteryzowanych zjawisk animacyjnych z refleksją pedagogiczną oraz oceną ich z punktu widzenia animatora społeczno – kulturowego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)