Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria rozwoju społecznego [05-SO-N2-TRS] semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teoria rozwoju społecznego [05-SO-N2-TRS]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 30
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Barbara Lewicka
Literatura:

Francis Fukuyama, Kapitał społeczny, w: Lawrence E. Harrison, Samuel P. Huntington (red.) Kultura ma znaczenie, Poznań 2003.

Francis Fukuyama, Budowa państwa, Poznań 2005,

Tomasz Zarycki, Kapitał społeczny a trzy polskie drogi do nowoczesności, w: Kultura i Społeczeństwo, rok XLVIII, nr 2, 2004.

Max Weber, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, Lublin 1993.

Zygmunt Baumann, Globalizacja, Warszawa 2000

Samuel P. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 1997 / Samuel P. Huntington, Wojna Cywilizacji? w Res Publica Nowa, nr 2 (65), luty 1994.

Ryszard Kapuściński, Heban, Warszawa 1998

Jeremy Ryfkin, Europejskie marzenie, Warszawa 2005

United Nations Development Programme (www.undp.org, http://www.undp.org/publications/annualreport2009/index.shtml)

Zakres tematów:

Najważniejsze problemy poruszane w ramach zajęć:

Socjologiczna koncepcja kapitału społecznego

Wpływ religii na rozwój społeczny

Globalizacja w ujęciu socjologicznym

Koncepcja zderzenia cywilizacji

Państwo i władza

Rozwój państw świata na podstawie Human Development Index przygotowany przez United Nations Development Programme

Zmiana na kontynencie europejskim i w Stanach Zjednoczonych

Problematyka afrykańskiego zacofania

Metody dydaktyczne:

Syntetyczne wprowadzenie do problematyki zajęć; kontrolowana dyskusja akademicka; uzupełniające tematykę zajęć wystąpienia studentów; praca w grupach: analiza wskaźników rozwoju społecznego w oparciu o dane United Nations Development Programme. W trakcie zajęć będą wykorzystywane metody aktywizujące uczestników.

Metody i kryteria oceniania:

Końcowa ocena z przedmiotu będzie wystawiana w oparciu wypadkową ocen cząstkowych. Złożą się na nią następujące elementy: ocena aktywności w czasie zajęć; ocena z ustnej wypowiedzi zaliczeniowej.

Bardzo dobry (5.0): student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień związanych z koncepcjami i problemami odnoszącymi się do zagadnienia zmiany społecznej; dodatkowo wykazuje biegłość w analizie zjawisk w oparciu o literaturę obowiązkową.

Dobry plus (4.5): student zna podstawowe kwestie dotyczące koncepcji i problemów odnoszącymi się do zagadnienia zmiany społecznej; potrafi poprawnie sformułować wypowiedzi o koncepcjach cywilizacyjnych.

Dobry (4.0): student wykazuje się znajomością kluczowych ujęć problemów odnoszących się do zagadnienia zmiany społecznej.

Dostateczny plus (3.5): student w sposób niewyczerpujący opisuje zjawiska związane z problematyką ćwiczeń.

Dostateczny (3.0): student posada niesystematyczną wiedzę o fenomenach związanych z zakresem ćwiczeń.

Uwagi:

4 semestr Komunikacja Społeczna (niestacjonarne II stopnia)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)