Teoria wychowania [06-PE-OG-S1-16]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoria wychowania [06-PE-OG-S1-16] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 211 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Edyta Charzyńska, Beata Ecler-Nocoń, Małgorzata Kitlińska-Król, Alicja Żywczok |
Literatura: |
Bilicki T.: Dziecko i wychowanie w pedagogii Jana Pawła II. Kraków 2000. Ecler B., Rodzinne wychowanie do wysiłku, Katowice 2000. Ecler-Nocoń B., Wychowawcze konteksty myśli Karola Wojtyły. Rzecz dla pedagogów, Katowice 2009. Carlgren F.: Wychowanie dla wolności. Pedagogika Rudolfa Steinera. Gdynia 1994. Korczak J.: Wybór pism pedagogicznych. Tom I, II. Warszawa 1957,1958. Kunowski S.: Proces wychowawczy i jego struktury. Temperament, indywidualność, charakter, osobowość. Lublin 1946. Lindenberg Ch.: Szkoła bez lęku. Warszawa 1993. Łobocki M.: Altruizm a wychowanie. Lublin 2002. Łobocki M., Zarys teorii wychowania, Kraków 2006. Neill A.S.: Summerhill. Katowice 1991. Rousseau J. J.: O umowie społecznej. Warszawa 2002. Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Weinschenk R.: Podstawy pedagogiki księdza Bosko. Warszawa 1996. Żywczok A.: Ku afirmacji życia. Pedagogiczne podstawy pomyślnej egzystencji. Katowice 2011. Żywczok A. (red.): Znajomość, koleżeństwo, przyjaźń. Dynamizm ewoluowania więzi emocjonalnej. Warszawa 2014. |
Zakres tematów: |
1. Związki teorii naukowych z praktyką pedagogiczną. Pedagogika jako nauka teoretyczno-praktyczna. 2. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka. 3. Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla. 4. Nowatorskie rozwiązania w systemie prewencyjnym św. Jana Bosko. 5. Altruizm a proces wychowania. 6. Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego. 7. Stefan Kunowski jako teoretyk współczesnych systemów wychowania. 8. Cele wychowania a wartości. 9. Sytuacja wychowawcza jako kategoria wychowania. 10. Metody wychowania w ujęciu Mieczysława Łobockiego. 11. Wychowanek jako podmiot. 12. Wychowawca, autorytet, mistrz. 13. Samowychowanie jako naczelna kategoria teorii wychowania. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, pokaz, gry dydaktyczne, metoda symulacyjna,„burzy mózgów”, drama. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiotem oceny będzie: - znajomość przedstawicieli teorii wychowania i ich dorobku, - znajomość podstawowych założeń nurtów i koncepcji wychowania, - znajomość podstawowych kategorii przynależnych do teorii wychowania, - rozumienie powiązań między teorią a praktyką pedagogiczną, - umiejętność twórczego myślenia, - przygotowanie pisemnej pracy, - sposób zaprezentowania rezultatów analiz, - wybór atrakcyjnych propozycji aktywizujących uczestników zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.