Pedagogika społeczna [06-PC-S1-20]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Pedagogika społeczna [06-PC-S1-20] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Katarzyna Front-Dziurkowska |
Literatura: |
Brągiel J: Zagadnienia przemocy wobec dziecka w rodzinie. W: Pedagogika rodziny (red:) St. Kawula, J.Brągiel, A. W.Janke. Toruń 1997. Forward S.: Toksyczni rodzice. W-wa 1992. Górecki M: Hospicjum w służbie umierających W-wa 2000. Kamiński A. : Funkcje pedagogiki społecznej W-wa 1980. Kamiński A. : Pojęcia i problemy pedagogiki społecznej. (w) Wychowanie i środowisko. Pod red: B.Passini , T. Pilch W-wa 1978. Lepalczyk I; E. Marynowicz-Hetka (red:) Instytucjonalna pomoc wspierająca dziecko i rodzinię. Wrocław-Łódź 1988. M. Łopatkowa: Jak pracować z dzieckiem i rodziną zagrożoną W-wa 2000. Marzec-Holka K.:Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Bydgoszcz 2005. Materiały Komitetu Ochrony Praw Dziecka. Pedagogika Społeczna (red:) T. Pilch, I Lepalczyk W-wa 1993. Pedagogika społeczna w służbie rodzinie (aspekt pomocowy, kulturowy,wychowawczy (red) Gąsior K, Sakowicz T. Tom 1,2 Kielce 2005. Pedagogika w działaniu społecznym (red.) Dyrda T.,Scislowicz S. Ostrowiec Świętokrzyski 2004. Pospiszyl I: Przemoc w rodzinie. W-wa 1994. Pedagogika społeczna u schyłku XX wieku. (red:): A .Radziewicz-Winnicki K-ce 1992 (- Syrek. E.:Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej. Katowice 2000. Tyszka Z.: (art) Rodzina w świecie współczesnym- jej znaczenie dla jednostki i społeczeństwa (w:) Pedagogika Społeczna (red:) T.Pilch, I Lepalczyk W-wa 1995. Izdebska J. (red.) Dziecko w rodzinie i w środowisku rówieśniczym, Białystok, 2003, Pilch T. Lepalczyk I. Pedagogika społeczna, Warszawa, 1995 Olszewska-Baka G. Pytka L. (red.) Pomoc rodzinie, Białystok, 1999. Kawula S., Brągiel J., Janke A. W., Pedagogika rodziny, Toruń 1999 BIELECKA E. : Dziecko w grupie rówieśniczej interakcje między dziećmi // W: Dziecko w rodzinie i w środowisku rówieśniczym : wybrane zagadnienia i źródła z pedagogiki społecznej. Białystok : Trans Humana, 2003 Kochanowska E., Funkcje szkoły w kształtowaniu tożsamości lokalnej podmiotów edukacji (w:) W: Człowiek w świecie kultury, języka , edukacji. Red. D. Pluta- Wojciechowska, W.Adamczyk, Wyd. ATH, Bielsko- Biała 2006. Adamski F. Edukacja – rodzina - kultura. Studia z pedagogiki społecznej, Kraków, 1999. D. Jankowski (red.), Szkoła w społeczności lokalnej. Kalisz 2003, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM. D. Jankowski, Edukacja wobec zmiany. Toruń 2001, ewent. wznowienia dalsze, Wydawnictwo Adam Marszałek. Stereotypy płci we wczesnej dorosłości : wybrane uwarunkowania / Magdalena Grabowska. - Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2007. Stereotypy w obszarze społecznym i politycznym : praca zbiorowa / pod red. Beaty Pająk-Patkowskiej. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, 2011. Narody i stereotypy / pod red. Teresy Walas ; [tł. Teresa Bela et al.]. - Kraków : Międzynarodowe Centrum Kultury, 1995. Hrynkiewicz J., Rola organizacji obywatelskich w polityce społecznej. [W:] J. Hrynkiewicz (red.): Przeciw ubóstwu i bezrobociu: lokalne inicjatywy obywatelskie. ISP. Warszawa 2002. Rymsza M., Szanse i zagrożenia inicjatyw obywatelskich w świetle przygotowywanych prawnych regulacji działalności pożytku publicznego [W:] J. Hrynkiewicz (red.): Przeciw ubóstwu i bezrobociu: lokalne inicjatywy obywatelskie. ISP. Warszawa 2002. Dąbrowska J., Gumkowska M., Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce w 2002 roku. Rymsza M., W stronę aktywnej polityki społecznej. ISP. Warszawa 2003. |
Zakres tematów: |
1.Rodzina, jako podstawowy składnik środowiska wychowawczego: definicja, typy, funkcje, przemiany socjodemograficzne, kulturowe i ekonomiczne, niewydolności wychowawcze rodziny (bieda, eurosieroctwo, samotne macierzyństwo/ojcostwo, przemoc wobec kobiet, dzieci i seniorów). System wspomagania rodziny. 2. Środowisko lokalne: struktura, funkcje, przemiany. Rola organizacji pozarządowych. Placówki wspierające rozwój dzieci i rodziny, seniorów. 3. Szkoła, jako środowisko wychowawcze. Kulturotwórcza rola szkoły. Formy współpracy szkoły z rodziną i środowiskiem lokalnym. Negatywizm szkolny. 4. Równość płci: stereotypy i ich wpływ (Utrwalone stereotypy i możliwości ich burzenia, Wychowanie i edukacja, jako środki nowej socjalizacji oraz dekonstrukcji stereotypów płci) 5.Pedagogika społeczna wobec kryzysu świata, wartości, więzi i instytucji. Zagrożenia społeczne. 6.Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej (wychowanie, wzory i wzorce, diagnoza społeczna, siły ludzkie / siły społeczne, opieka społeczna, profilaktyka, kompensacja, otoczenie, środowisko życia, środowisko wychowawcze, wsparcie społeczne). Środowisko wychowawcze- przeszłość i teraźniejszość. Siły społeczne, ich istota oraz rola w aktywizowaniu środowiska. Badanie środowisk wychowawczych. 7.Dzieci i młodzież jako przedmiot zainteresowań pedagogiki społecznej (zaniedbywanie dzieci jako forma przemocy, ubóstwo dzieci i młodzieży, eurosieroctwo, nowe formy tożsamości młodzieży). Grupy rówieśnicze i ich oddziaływanie wychowawcze. Wybrane dziedziny aktywności człowieka: kultura, czas wolny, rekreacja, aktywność społeczna i obywatelska, organizacje pozarządowe, wolontariat. 8.Stereotypy i ich rola w płynnej rzeczywistości. 9. Film „Wrony”, „Pora umierać” 10.Etiologia demoralizacji a profilaktyka i kompensacja zjawiska. Odpowiedzialność społeczna. 11.Rola książki i telewizji w procesie wychowania. 12. Edukacja estetyczna. Wychowanie moralne przez sztukę. 13. Wychowanie w warunkach wielokulturowości. 14. Jakość życia Polaków – uwarunkowania, możliwości. 15. Promocja zdrowia. 16. Media elektroniczne w procesie wychowania. |
Metody dydaktyczne: |
Stosowane metody dydaktyczne: - asymilacji wiedzy: dyskusja, praca z książką; - samodzielnego dochodzenia do wiedzy: giełda pomysłów, gry dydaktyczne; - waloryzacyjne: impresyjne; - praktyczne: formy teatralne, plastyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna: Oceniana będzie dokonana przez studenta analiza występowania wybranego problemu społecznego oraz rozwiązań stosowanych w ramach jego przeciwdziałania na poziomie lokalnym lub państwowym. Szczególną uwagę przy ocenie będzie się zwracać na: posługiwanie się naukową terminologią, dokonywanie zestawień i porównań (np. wyników badań, definicji), syntezowanie wiadomości, właściwy dobór literatury, umiejętne wplatanie cytatów oraz na całkowitą poprawność merytoryczną. Praca powinna liczyć 3 do 5 stron (+ bibliografia) maszynopisu, czcionka 12, interlinia 1,5. Oceniana będzie zawartość merytoryczna przygotowanej pracy prezentująca wybrane zagadnienia z pedagogiki społecznej . Praca powinna zawierać następujące elementy: podstawę teoretyczną danego zagadnienia w oparciu o literaturę przedmiotu, wyniki badań opinię własną oraz wykaz źródeł bibliograficznych. Dodatkowym walorem będzie estetyka pracy. Na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych nastąpi prezentacja przez grupy swoich wyników pracy – pracy pisemnej – najistotniejszych kwestii. Prezentacja przygotowanych tematów na każdych zajęciach. Prezentacja prac/projektów. Test na każdych zajęciach. Test składa się z 10 pytań obejmujących zagadnienia poruszane podczas zajęć. Student zalicza test po uzyskaniu 51 % na ocenę dostateczną. Skala ocen ustalana jest indywidualnie dla poszczególnej grupy ćwiczeniowej. Konkretną formę ustala na pierwszych zajęciach prowadzący. Na ocenę końcową składają się: ocena za pracę zaliczeniową, ocena z testu. Studenci oddają gotowe prace w umówionym terminie, prezentacja na ostatnich zajęciach. Nieoddanie pracy jest równoznaczne z uzyskaniem oceny niedostatecznej. Kolokwium Ocena z aktywności w dyskusji: Oceniana będzie częstotliwość wypowiadania się na zajęciach oraz jakość wniesionej do dyskusji wiedzy. Zaznaczenie aktywności studenta następuje na liście obecności za pomocą plusów. Wykorzystanie własnych materiałów źródłowych uwzględniających obszary kultury i sztuki Na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych prowadzący podsumowuje uzyskane przez każdego studenta plusy. Na ostatnich zajęciach następuje sumowanie uzyskanych przez studenta plusów. Na podstawie oceny z aktywności oraz oceny z pozostałych form weryfikacji (prezentacja wybranego zagadnienia), kolokwium/test; prowadzący wystawia ocenę końcową. Ocena z aktywności jest ustalana indywidualnie dla danej grupy ćwiczeniowej w myśl zasady: osoba z największą liczbą plusów otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Na ocenę końcową składają się: ocena za aktywność (ilość plusów), ocena za pracę zaliczeniową, oraz z kolokwium/test końcowy lub na każdych zajęciach(forma określona w wybranych grupach). Ocena zaznaczana jest na liście obecności dla danej grupy 3-5 osobowej prezentującej wybrane zagadnienie w danym dniu. - |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.