Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży [06P-TP-NP-ZZDM]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży [06P-TP-NP-ZZDM] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 31 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Natalia Stankowska |
Literatura: |
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD – 10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Kraków – Warszawa 2000. Radochoński Mieczysław, Psychopatologia życia emocjonalnego dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009. Urban Bronisław, Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. Stankowski Adam, Determinanty środowiskowe niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Gnome, Katowice 2002. Stankowski Adam, Stankowska Natalia, Wybrane problemy patologii społecznej i resocjalizacji. Aprint s.r.o., Žiar nad Hronom 2006. |
Zakres tematów: |
Problematyka zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży: aspekt historyczny. Proces przystosowania społecznego na tle rozwoju moralno-społecznego dzieci i młodzieży. Uwarunkowania cywilizacyjno-kulturowe. Wykładnie teoretyczne dla określenia niedostosowania społecznego (definicyjne, operacyjne, behawioralne, administracyjne). Zaburzenia zachowania, niedostosowanie społeczne, przestępczość ( nieprzystosowanie społeczne, demoralizacja, zwichnięta socjalizacja, socjalizacja antagonistyczno-destrukcyjna - uściślenia terminologiczne). Etiologia i symptomatologia niedostosowania społecznego. Płaszczyzny niedostosowania społecznego ze szczególnym uwzględnieniem przesłanek: psychologicznych, pedagogicznych, socjologicznych, prawnych i medycznych. Typologie, klasyfikacje zaburzeń zachowania wg DSM IV i ICD-10, stadia, rodzaje, stopnie niedostosowania społecznego. Niedostosowanie społeczne a inne zjawiska patologii społecznej (zachowania agresywne, przemoc, uzależnienia, prostytucja, zachowania suicydalne). Diagnozowanie zaburzeń zachowania (procedury i metody diagnostyczne). Działania pedagogiczne podejmowane w przypadku występowania zaburzeń zachowania (działania prewencyjne, strategie interwencyjne, wspieranie, doradztwo pedagogiczne i inne). |
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia (dyskusje, polemiki), metody poglądowe (prezentacje multimedialne), samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.