Podstawy pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej [12-PE-AR-S1-5PPOW]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej [12-PE-AR-S1-5PPOW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Urszula Klajmon-Lech |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Biedroń M., Prokosz M. (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2002 Dąbrowski Z., Kulpiński F., Pedagogika opiekuńcza: historia, teoria, terminologia, Olsztyn 2000 Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 1-2, Olsztyn 2006 Jundził E., Pawłowska R. (red.), Pedagogika opiekuńcza: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, Gdańsk 2008 Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Toruń 2009 Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa 2000 Maciaszkowa J., Z teorii i praktyki pedagogiki opiekuńczej, Warszawa 1990 Wosik-Wala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin 2011 Literatura dodatkowa: Badora S., Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej, Tarnobrzeg 2009 Gajewska G., Elementy pedagogiki opiekuńczej oraz metodyki opieki i wychowania, Zielona Góra 2001 Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2007 Petrykowski P. (red.), Opieka a edukacja. Studia dedykowane profesorowi Marianowi Byblukowi z okazji 70. rocznicy urodzin, Toruń 2005 Pomykało W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1997 Suchodolski B., Wychowanie mimo wszystko, Warszawa 1990 |
Zakres tematów: |
1. Status naukowy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej 2. Pojęcie opieki i wychowania oraz zachodzące pomiędzy nimi korelacje (proces opieki i jego funkcje, wychowanie opiekuńcze a wychowanie przez opiekę, zasady procesu opiekuńczo-wychowawczego) 3. Geneza opieki 4. Różnice pomiędzy opieką a pomocą 5. Podmiot i przedmiot opieki oraz środowisko i atmosfera opieki 6. Rodzinność jako kategoria opieki; opieka w warunkach pieczy zastępczej 7. Struktura opieki 8. Definicje i klasyfikacje potrzeb (potrzeby ludzkie, potrzeby ponadpodmiotowe, cechy potrzeb i ich kształtowanie, potrzeby substandardowe, piramida potrzeb A. Maslowa i jego wnioski dotyczące potrzeb) 9. Zasady diagnozowania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych 10. Wybrane formy i metody opieki (także w kontekście instytucjonalnym) |
Metody dydaktyczne: |
prezentacja multimedialna Dyskusja Praca w grupach Projekt |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt pisemny Ocena zaangażowania w pracę na zajęciach |
Uwagi: |
POWZAR |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.