Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej [12-PE-AR-S1-5PPOW] semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej [12-PE-AR-S1-5PPOW]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Urszula Klajmon-Lech
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Biedroń M., Prokosz M. (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2002

Dąbrowski Z., Kulpiński F., Pedagogika opiekuńcza: historia, teoria, terminologia, Olsztyn 2000

Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 1-2, Olsztyn 2006

Jundził E., Pawłowska R. (red.), Pedagogika opiekuńcza: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, Gdańsk 2008

Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Toruń 2009

Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa 2000

Maciaszkowa J., Z teorii i praktyki pedagogiki opiekuńczej, Warszawa 1990

Wosik-Wala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin 2011

Literatura dodatkowa:

Badora S., Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej, Tarnobrzeg 2009

Gajewska G., Elementy pedagogiki opiekuńczej oraz metodyki opieki i wychowania, Zielona Góra 2001

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2007

Petrykowski P. (red.), Opieka a edukacja. Studia dedykowane profesorowi Marianowi Byblukowi z okazji 70. rocznicy urodzin, Toruń 2005

Pomykało W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1997

Suchodolski B., Wychowanie mimo wszystko, Warszawa 1990

Zakres tematów:

1. Status naukowy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej

2. Pojęcie opieki i wychowania oraz zachodzące pomiędzy nimi korelacje (proces opieki i jego funkcje, wychowanie opiekuńcze a wychowanie przez opiekę, zasady procesu opiekuńczo-wychowawczego)

3. Geneza opieki

4. Różnice pomiędzy opieką a pomocą

5. Podmiot i przedmiot opieki oraz środowisko i atmosfera opieki

6. Rodzinność jako kategoria opieki; opieka w warunkach pieczy zastępczej

7. Struktura opieki

8. Definicje i klasyfikacje potrzeb (potrzeby ludzkie, potrzeby ponadpodmiotowe, cechy potrzeb i ich kształtowanie, potrzeby substandardowe, piramida potrzeb A. Maslowa i jego wnioski dotyczące potrzeb)

9. Zasady diagnozowania potrzeb opiekuńczo-wychowawczych

10. Wybrane formy i metody opieki (także w kontekście instytucjonalnym)

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna

Dyskusja

Praca w grupach

Projekt

Metody i kryteria oceniania:

Projekt pisemny

Ocena zaangażowania w pracę na zajęciach

Uwagi:

POWZAR

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)