Kształcenie literackie w wychowaniu, edukacji i terapii [06-PE-EWP-S1-07]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kształcenie literackie w wychowaniu, edukacji i terapii [06-PE-EWP-S1-07] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 115 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Aleksandra Pyrzyk-Kuta |
Literatura: |
Bautsz – Sontag A., Literatura w terapii dzieci-warsztaty otwarte, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013 Chamera – Nowak A., Ippoldt L., Bajka jak lekarstwo. Zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej, Wyd. SBP, Warszawa 2015 Chrząstowska B., Lektura i poetyka. Zarys problematyki kształtowania pojęć literackich w szkole podstawowej, WSiP, Warszawa 1987 Kida J. (red.) Problemy kształcenia literackiego w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1997 Krasoń. K., Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005, Krasoń. K., Preferencje czytelnicze dzieci w wieku wczesnoszkolnym: (rekonesans badawczy) [w:] „Nauczyciel i Szkoła” 1999, nr 2, s. 37-41 Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka - z zagadnień upowszechniania czytelnictwa i książki dziecięcej, Fundacja "Książka dla Dziecka", Warszawa 1992 Papuzińska J., Inicjacje literackie, problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, WSiP, Warszawa 1981 Węglińska M. (red.), Opowiadania jako forma wypowiedzi w klasach początkowych: wybór tekstów, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1998 |
Zakres tematów: |
1. Książka, autor, ilustracja -zespołowe opracowanie wartościowych ksiązek dla dzieci. 2.Inicjacja literacka jej uwarunkowania w rodzinie, przedszkolu, szkole i grupie rówieśniczej. 3.Metafory i symbole w bajkach i baśniach jako pole indywidualnych znaczeń na przykładzie H.Ch Andersen, Ch. Perrault, W i J Grimm 4. Kultura czytelnicza dzieci - czerpanie ze wzorów dorosłych -dyskusja 5. Biblioterapia ekspresyjna na przykładzie tekstu B. Krupskiej "Szklany człowiek" 6. Ekspresyjne działania biblioterapeutyczne na kanwie tekstów: Jansson T., Opowiadania z Doliny Muminków, Kotowska K., Jeż, Jędrzejewska -Wróbel R., Kosmita i Jędrzejewska -Wróbel R., Lucjan- Lew jakiego nie było 7. Prezentacja zbiorowych projektów pracy z książką dla dzieci |
Metody dydaktyczne: |
-dyskusja -praca warsztatowa -metoda projektu |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegać będzie: - udział w zajęciach i punktowana aktywność własna - sprawdzenie wiedzy w postaci krótkiego testu - samodzielnie przygotowane projekty zwiazane z literaturą dla dzieci |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.