Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształcenie literackie w wychowaniu, edukacji i terapii [06-PE-EWP-S1-07] semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kształcenie literackie w wychowaniu, edukacji i terapii [06-PE-EWP-S1-07]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 115
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Aleksandra Pyrzyk-Kuta
Literatura:

Bautsz – Sontag A., Literatura w terapii dzieci-warsztaty otwarte, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013

Chamera – Nowak A., Ippoldt L., Bajka jak lekarstwo. Zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej, Wyd. SBP, Warszawa 2015

Chrząstowska B., Lektura i poetyka. Zarys problematyki kształtowania pojęć literackich w szkole podstawowej, WSiP, Warszawa 1987

Kida J. (red.) Problemy kształcenia literackiego w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo WSP, Rzeszów 1997

Krasoń. K., Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005,

Krasoń. K., Preferencje czytelnicze dzieci w wieku wczesnoszkolnym: (rekonesans badawczy) [w:] „Nauczyciel i Szkoła” 1999, nr 2, s. 37-41

Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka - z zagadnień upowszechniania czytelnictwa i książki dziecięcej, Fundacja "Książka dla Dziecka", Warszawa 1992

Papuzińska J., Inicjacje literackie, problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, WSiP, Warszawa 1981

Węglińska M. (red.), Opowiadania jako forma wypowiedzi w klasach początkowych: wybór tekstów, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1998

Zakres tematów:

1. Książka, autor, ilustracja -zespołowe opracowanie wartościowych ksiązek dla dzieci.

2.Inicjacja literacka jej uwarunkowania w rodzinie, przedszkolu, szkole i grupie rówieśniczej.

3.Metafory i symbole w bajkach i baśniach jako pole indywidualnych znaczeń na przykładzie H.Ch Andersen, Ch. Perrault, W i J Grimm

4. Kultura czytelnicza dzieci - czerpanie ze wzorów dorosłych -dyskusja

5. Biblioterapia ekspresyjna na przykładzie tekstu B. Krupskiej "Szklany człowiek"

6. Ekspresyjne działania biblioterapeutyczne na kanwie tekstów: Jansson T., Opowiadania z Doliny Muminków, Kotowska K., Jeż, Jędrzejewska -Wróbel R., Kosmita i Jędrzejewska -Wróbel R., Lucjan- Lew jakiego nie było

7. Prezentacja zbiorowych projektów pracy z książką dla dzieci

Metody dydaktyczne:

-dyskusja

-praca warsztatowa

-metoda projektu

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlegać będzie:

- udział w zajęciach i punktowana aktywność własna

- sprawdzenie wiedzy w postaci krótkiego testu

- samodzielnie przygotowane projekty zwiazane z literaturą dla dzieci

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)