Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie i terapia przez sztukę [06-PE-OP-S1-05] semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wychowanie i terapia przez sztukę [06-PE-OP-S1-05]
Zajęcia: semestr letni 2015/2016 [2015/2016L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 33
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Joanna Góźdź
Literatura:

Literatura podstawowa:

Buchalter S.I. Terapia sztuką. Praktyczny poradnik. Poznań 2006.

Konieczna E. Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków 2004

Molicka M. Bajki terapeutyczne. Poznań 1999.

Kaja B. Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz 2001.

Literatura uzupełniająca:

Baum E. Terapia zajęciowa. Warszawa 2008

Gilroy A. Arteterapia - badania i praktyka. Łódź 2009

Gloton R., Clero C. Twórcza aktywność dziecka. Warszawa 1985.

Handford O. Karolak W. Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź 2007.

Kaduson H. Schaefer Ch. Zabawa w psychoterapii. Gdańsk 2003.

Knapik M., Krasoń K (red.) Dziecko i sztuka. Recepcja - edukacja - wsparcie - terapia. Katowice 2003.

Kronenberg M. Muzykoterapia. Podstawy teoretyczne do zastosowania muzykoterapii w profilaktyce stresu. Szczecin 2003.

Szuman S. Sztuka dziecka. Warszawa 1990.

Szmidt K. Dydaktyka twórczości. Kraków 2003.

Tyszkowa M (red.) Sztuka i dorastanie dziecka. Warszawa - Poznań 1981.

Wallon Ph. Cambier A., Engelhart., Rysunek dziecka. Warszawa 1993.

Adler H. Inteligencja kreatywna. Warszawa. 2003.

Barff U i in. Każde dziecko to potrafi . Warszawa 1999.

Cudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji. Białystok 2004.

Mc Gregor C. Kształtowanie twórczej osobwości dziecka. Zabawy i ćwiczenia. Warszawa 1998.

Piszczek M., Terapia zabawą, terapia przez sztukę. Warszawa 2002.

Nęcka E. Trening twórczości. Ktaków 1998.

Uszyńska - Jarmoc J. Twórcza aktywność dziecka. Teoria - rzeczywistość - perspektywy rozwoju. Białystok 2003.

Vopel K.W. Umiejętność współpracy w grupach: zabawy i improwizacje. Cz 1,2, Kielce 2002.

Vopel K.W., Zabawy, które łączą, T, 1,2, Kielce 2001.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne i zapoznawcze.

2. Ćwiczenia integrujące z wykorzystaniem technik parateatralnych

3. Ćwiczenia z wykorzystaniem technik plastycznych

4. Ćwiczenia z wykorzystaniem technik papieroplastycznych

5. Bajki terapeutyczne

6. Malowanie 10 palcami

7. Psychodrama

8. Treningi relaksacyjne

9. Ćwiczenia z wykorzystaniem technik dramowych

10. Pantonima

11. Prezentacja posterów i teczek

12. Podsumowanie i zaliczenie.

Metody dydaktyczne:

uczenie się we współpracy, zajęcia ćwiczeniowe, dyskusja, projekcja filmu.

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana będzie wiedza z zakresu wychowania i terapii przez sztukę, metod stymujujących rozwój artystyczny i twórczy dzieci oraz sposób jej prezentacji i jakość wykonania posteru.

Studenci wykonują w grupach poster prezentujący jedno z zagadnień: plastykoterapia, filmoterapia, biblioterapia, muzykoterapia, teatroterapia. Postery będzą prezentowane i referowane na zajęciach (prezentacja ok. 30 minut).

Studenci przygotowują teczkę z narzędziami i pomocami w zakresie metod wychowania i terapii przez sztukę.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)