Wychowanie i terapia przez sztukę [06-PE-OP-S1-05]
semestr letni 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wychowanie i terapia przez sztukę [06-PE-OP-S1-05] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 33 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Joanna Góźdź |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Buchalter S.I. Terapia sztuką. Praktyczny poradnik. Poznań 2006. Konieczna E. Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków 2004 Molicka M. Bajki terapeutyczne. Poznań 1999. Kaja B. Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz 2001. Literatura uzupełniająca: Baum E. Terapia zajęciowa. Warszawa 2008 Gilroy A. Arteterapia - badania i praktyka. Łódź 2009 Gloton R., Clero C. Twórcza aktywność dziecka. Warszawa 1985. Handford O. Karolak W. Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź 2007. Kaduson H. Schaefer Ch. Zabawa w psychoterapii. Gdańsk 2003. Knapik M., Krasoń K (red.) Dziecko i sztuka. Recepcja - edukacja - wsparcie - terapia. Katowice 2003. Kronenberg M. Muzykoterapia. Podstawy teoretyczne do zastosowania muzykoterapii w profilaktyce stresu. Szczecin 2003. Szuman S. Sztuka dziecka. Warszawa 1990. Szmidt K. Dydaktyka twórczości. Kraków 2003. Tyszkowa M (red.) Sztuka i dorastanie dziecka. Warszawa - Poznań 1981. Wallon Ph. Cambier A., Engelhart., Rysunek dziecka. Warszawa 1993. Adler H. Inteligencja kreatywna. Warszawa. 2003. Barff U i in. Każde dziecko to potrafi . Warszawa 1999. Cudowska A., Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji. Białystok 2004. Mc Gregor C. Kształtowanie twórczej osobwości dziecka. Zabawy i ćwiczenia. Warszawa 1998. Piszczek M., Terapia zabawą, terapia przez sztukę. Warszawa 2002. Nęcka E. Trening twórczości. Ktaków 1998. Uszyńska - Jarmoc J. Twórcza aktywność dziecka. Teoria - rzeczywistość - perspektywy rozwoju. Białystok 2003. Vopel K.W. Umiejętność współpracy w grupach: zabawy i improwizacje. Cz 1,2, Kielce 2002. Vopel K.W., Zabawy, które łączą, T, 1,2, Kielce 2001. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne i zapoznawcze. 2. Ćwiczenia integrujące z wykorzystaniem technik parateatralnych 3. Ćwiczenia z wykorzystaniem technik plastycznych 4. Ćwiczenia z wykorzystaniem technik papieroplastycznych 5. Bajki terapeutyczne 6. Malowanie 10 palcami 7. Psychodrama 8. Treningi relaksacyjne 9. Ćwiczenia z wykorzystaniem technik dramowych 10. Pantonima 11. Prezentacja posterów i teczek 12. Podsumowanie i zaliczenie. |
Metody dydaktyczne: |
uczenie się we współpracy, zajęcia ćwiczeniowe, dyskusja, projekcja filmu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie wiedza z zakresu wychowania i terapii przez sztukę, metod stymujujących rozwój artystyczny i twórczy dzieci oraz sposób jej prezentacji i jakość wykonania posteru. Studenci wykonują w grupach poster prezentujący jedno z zagadnień: plastykoterapia, filmoterapia, biblioterapia, muzykoterapia, teatroterapia. Postery będzą prezentowane i referowane na zajęciach (prezentacja ok. 30 minut). Studenci przygotowują teczkę z narzędziami i pomocami w zakresie metod wychowania i terapii przez sztukę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.