Fakultet 2. Psychologia aktywności ekonomicznej [06-PS-SM-102.01]
semestr zimowy 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Fakultet 2. Psychologia aktywności ekonomicznej [06-PS-SM-102.01] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | 26 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Łukasz Jach |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Falkowski, A., Tyszka, T. (2009). Psychologia zachowań konsumenckich (wyd. II). Gdańsk: GWP. 2. Tyszka, T. (red.) (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP. 3. Zaleśkiewicz, T. (2012). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN 4. Górnik-Durose, M. (2009). Żyć godnie i/czy dostatnio. Dobrobyt materialny a godność i podmiotowość człowieka. Czasopismo Psychologiczne, (15), 1, 57-66. 5. Górnik-Durose, M. (2010). Kupowanie rzeczy, kupowanie doświadczeń – nowe tendencje w zachowaniach konsumentów. W: M. Goszczyńska, M. Górnik-Durose, M. (red.) Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych. Przedsiębiorczość – Pieniądze – Konsumpcja (ss. 209-234).. Warszawa: Difin. 6. Górnik-Durose, M., Mróz, B., Zawadzka, A.M. (2012). Zakończenie. Współczesna oferta supermarketu szczęścia – nowe zjawiska w zachowaniach konsumenckich. Trójgłos interdyscyplinarny. W: M. Górnik-Durose, A.M. Zawadzka (red.) (2012). W supermarkecie szczęścia. O różnorodności zachowań konsumenckich w kontekście jakości życia (321-342). Warszawa: Difin. 7. Mróz, B. (2010). Dyskretny urok konsumpcjonizmu. Szkic do portretu konsumenta XXI wieku. W: A.M. Zawadzka, M. Górnik-Durose, M. (2010). Życie w konsumpcji, konsumpcja w życiu – psychologiczne ścieżki współzależności (ss. 15-33). Gdańsk: GWP. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Barber, B., R. (2008). Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli. Warszawa: Muza 2. Bauman, Z. (2009). Konsumowanie życia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 3. Frank, R. (2009). Dlaczego piloci kamikadze zakładali hełmy, czyli ekonomia bez tajemnic. Kraków: Wydawnictwo Literackie Goldstein, D.G., Gigerenzer, G. (2002). Models of Ecological Rationality. The Recognition Heuristic. Psychological Review, 109, 75-90. 4. Goszczyńska, M. Górnik-Durose, M. (red.) (2010).Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych. Przedsiębiorczość – Pieniądze – Konsumpcja (ss. 257-273). Warszawa: Difin. 5. Górniak, J. (2000). My i nasze pieniądze. Kraków: AUREUS (rozdz. „Pieniądz jako zjawisko społeczne”, s. 17-50) 6. Górnik-Durose, M., Zawadzka, A.M. (Red.) (2012). W supermarkecie szczęścia. O różnorodności zachowań konsumenckich w kontekście jakości życia. Warszawa: Difin. 7. Kasser, T. (2007). Dobre życie czy życie dobrami? Psychologia pozytywna i poczucie dobrostanu w kulturze konsumpcji. W: P.A. Linley, S. Joseph (red.) Psychologia pozytywna w praktyce (ss. 42-58). Warszawa: PWN. 8. Lea, S.E.G., Webley, P. (2006). Money as a tool, money as a drug. The biological psychology in strong incentive. Behavioral and Brain Sciences, 29, 161-209. 9. Lewis, A. (ed.) (2008). The Cambridge Handbook of Psychology and Economic Behaviour. Cambridge: Cambridge University Press. 10. Niesiobędzka, M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: SCHOLAR 11. Sokołowska, J. (2005).Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE. 12. Zawadzka, A.M., Górnik-Durose, M. (red.) (2010). Życie w konsumpcji, konsumpcja w życiu – psychologiczne ścieżki współzależności. Gdańsk: GWP. 13. Zawadzka, A.M., Niesiobędzka, M., Godlewska-Werner, D. (red.) (2015). Kultura konsumpcji – wartości, cele , dobrostan. Psychologiczne aspekty zjawiska. Warszawa: Liberi Libri. 14. Zhou, X., Vohs, K.D., Baumeister, R.F. (2009). The Symbolic Power of Money. Psychological Science, 20, 700-706. |
Zakres tematów: |
Wykłady w cyklu tygodniowym w wymiarze 2 godzin dydaktycznych, obejmujące następujące zagadnienia: 1. Przedmiot zainteresowania, podstawowe pojęcia i koncepcje psychologii ekonomicznej 2. Racjonalność człowieka ekonomicznego z punktu widzenia ekonomii i psychologii 3. Relacje człowieka ze światem rzeczy materialnych 4. Funkcjonalność zasobów materialnych, problem materializmu 5. Pieniądze jako zasoby szczególne w relacjach ekonomicznych i interpersonalnych 6. Dysponowanie pieniędzmi – pomnażanie i oszczędzanie 7. Dysponowanie pieniędzmi – płacenie podatków 8. Podejmowanie decyzji konsumenckich. Zakupy planowane i impulsywne 9. Psychologiczne mechanizmy podejmowania decyzji konsumenckich 10. Indywidualne wyznaczniki zachowań konsumenckich 11. Społeczne i kulturowe wyznaczniki zachowań konsumenckich 12. Realizacja wartości w rynkowej rzeczywistości i merkantylizacji życia codziennego 13. Godność i szczęście w konsumpcyjnym świecie 14. Zastosowanie wiedzy z zakresu psychologii ekonomicznej w praktyce psychologicznej, psychopatologia w zachowaniach ekonomicznych. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci mają wykazać się znajomością pojęć, teorii i koncepcji oraz wyników najważniejszych badań z obszaru psychologii ekonomicznej, orientacją w literaturze przedmiotu oraz umiejętnością wykorzystywania wiedzy teoretycznej do analizy zjawisk i zachowań ekonomicznych, mają dowieść, że potrafią dostrzegać problemy i jasno je formułować, stawiać tezy i odpowiednio argumentować na ich rzecz oraz formułować klarowne konkluzje. Końcowy rezultat egzaminu stanowi suma punktów uzyskanych przez studenta/studentkę za odpowiedzi na pytania, udzielone w trakcie egzaminu pisemnego, składającego się z trzech części: a) części testowej dotyczącej rozumienia pojęć oraz znajomości podstawowych teorii i koncepcji z obszaru psychologii ekonomicznej, b) części zawierającej pytanie problemowe; odpowiedź na nie wymaga krytycznego myślenia, analizy i syntezy wiedzy uzyskanej w trakcie zajęć, c) części zawierającej opis zjawiska o charakterze ekonomicznym, zaobserwowanego w życiu codziennym; zadaniem studentów będzie psychologiczna analiza tego zjawiska w świetle wiedzy z zakresu psychologii ekonomicznej oraz zaproponowanie rozwiązań dostrzeżonych problemów z zachowaniem dbałości o standardy etyczne. Za odpowiedzi w części testowej studenci mogą uzyskać do 5 punktów. Za odpowiedź na pytanie problemowe studenci mogą uzyskać do 10 punktów. Za odpowiedź w części wymagającej analizy zjawiska z życia codziennego studenci mogą uzyskać do 10 punktów Punkty z poszczególnych kategorii sumują się, dając wynik ogólny, jednakże student/studentka musi uzyskać co najmniej 3 punkty w każdej kategorii, aby jego/jej wyniki podlegały zsumowaniu. Jeśli w którejś z części nie uzyska wymaganych 3 punktów otrzyma ocenę niedostateczną (2,0). Przeliczenie punktów na oceny dokonuje się według następującej skali: - od 9 do 12 punktów – ocena niedostateczna (2,0) - od 13 do 15 punktów – ocena dostateczna (3,0) - od 16 do 17 punktów – ocena dostateczna plus (3,5) - od 18 do 20 punktów – ocena dobra (4,0) - od 21 do 22 punktów – ocena dobra plus (4,5) - od 23 do 25 punktów – ocena bardzo dobra (5,0) Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Egzamin ma formę pisemną. Studenci mają 60 minut na odpowiedzi na pytania testowe i pytania otwarte. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.