Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet 2. Psychologia aktywności ekonomicznej [06-PS-SM-102.01] semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Fakultet 2. Psychologia aktywności ekonomicznej [06-PS-SM-102.01]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 26
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Łukasz Jach
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Ariely, D., Berns, G.S. (2010). Neuromarketing: the hope and hype of neuroimaging in business. Nature Reviews Neuroscience, 11, 284-292.

2. Baka, Ł. (2012). Zachowania konsumenckie z perspektywy teorii opanowania trwogi. W: M. Górnik-Durose, A.M. Zawadzka (red.). W supermarkecie szczęścia (s. 187-204). Warszawa: Difin.

3. Baryła, W. (2013). Pieniądze w umyśle. Jak myślenie o pieniądzach wpływa na motywacje. Sopot: Smak Słowa.

4. Gąsiorowska, A. (2014). Psychologiczne znaczenie pieniędzy. Warszawa: PWN.

5. Pradeep, A.K. (2011). Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży. Gliwice: OnePress.

6. Sheldon, K.M., Kasser, T. (2008). Psychological threat and extrinsic goal striving. Motivation and Emotion, 32, 37-45.

7. Tyszka, T. (2004, red.). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP.

8. Vohs K.D., Mead N.L., Goode M.R. (2006). The Psychological Consequences of Money, Science, 314, 1154-1156.

9. Zaleśkiewicz, T. (2012). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN.

10. Zhou, X., Vohs, K.D., Baumeister, R.F. (2009). The Symbolic Power of Money. Psychological Science, 20, 700-706.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Gąsiorowska, A. (2013a). Skala Postaw Wobec Pieniędzy SPP. Konstrukcja i walidacja narzędzia pomiarowego. Psychologia ekonomiczna, 3, 20-39.

2. Gąsiorowska, A. (2013b). Skrócona wersja Skali Postaw Wobec Pieniędzy SPP-25. Dobór pozycji i walidacja narzędzia. Psychologia Społeczna, 8, 459-478.

3. Ramsoy, T.Z, Friis-Olivariusz, M., Jacobsen, C., Jensen, S.B., Skov, M., (2012). Effects of Perceptual Uncertainty on Arousal and Preference Across Different Visual Domains. Journal of Neuroscience, Psychology, and Economics, 5, 212-226.

4. Rosenblatt, A., Greenberg, J., Solomon, S., Pyszczynski, T., Lyon, D. (1989). Evidence for terror management theory I: The effects of mortality salience on reactions to those who violate or uphold cultural views. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 681-690.

5. Rusaczyk, M. (2008). Teoria opanowywania trwogi. Dyskurs w literaturze amerykańskiej. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

6. Vohs, K.D., Schooler, J.D. (2008). The Value of Believing in Free Will. Encouraging a Belief in Determinism Increases Cheating, Psychological Science. 19, 49-54.

7. Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy wobec pieniędzy. Pomiar – struktura – determinanty. Warszawa: Difin.

8. Weisberg, D.S., Keil, F.C, Goodstein, J., Rawson, E., Gray, J.R. (2008). The Seductive Allure of Neuroscience Explanations. Journal of Cognitive Neuroscience, 20, 470-477.

UWAGA: W niektórych (nielicznych i uzasadnionych) przypadkach, z odpowiednim wyprzedzeniem możliwe jest wskazanie przez prowadzącego zajęcia dodatkowej literatury, nieuwzględnionej w sylabusie, wynikające z pojawiania się nowych, ciekawych z punktu widzenia tematyki zajęć artykułów lub książek.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do psychologicznych zagadnień związanych z pieniądzem.

2. Polskojęzyczne skale do badania postaw związanych z pieniędzmi.

3. Założenia leżące u podstaw nurtu badań nad aktywizacją idei pieniądza w koncepcji orientacji samowystarczalnej i wyceny rynkowej oraz koncepcji wywołanej pieniądzem koncentracji na sobie.

4. Założenia leżące u podstaw nurtu badań nad aktywizacją idei pieniądza w modelu motywacyjnych konsekwencji aktywizacji umysłowych reprezentacji pieniędzy.

5. Przygotowywanie projektów badawczych – część I.

6. Przygotowywanie projektów badawczych – część II.

7. Gry ekonomiczne i wykazywane w nich zachowania – część I.

8. Gry ekonomiczne i wykazywane w nich zachowania – część II.

9. Zajęcia terenowe (przeprowadzanie badań związanych z pracą zaliczeniową).

10. Zajęcia terenowe (przeprowadzanie badań związanych z pracą zaliczeniową).

11. Zajęcia obliczeniowo-statystyczne (praca nad zebranymi wynikami badań) – część I.

12. Zajęcia obliczeniowo-statystyczne (praca nad zebranymi wynikami badań) – część II.

13. Nowe kierunki w analizie zachowań ekonomicznych: neuroekonomia i neuromarketing

14. Kolokwium zaliczeniowe + złożenie prac semestralnych.

15. Omówienie prac semestralnych. Podsumowanie ćwiczeń.

Ćwiczenia odbywają się częściowo w cyklu tygodniowym w wymiarze 2 godzin dydaktycznych, częściowo przyjmują formę kilkugodzinnych bloków zajęć terenowych.

Metody dydaktyczne:

Prezentacje multimedialne, dyskusja, uczestnictwo w grach ekonomicznych, analiza materiału zebranego w wywiadach, praca empiryczna.

Metody i kryteria oceniania:

Końcowa ocena z ćwiczeń stanowi średnią ważoną ocen z kolokwium (waga: 0,35) oraz pisemnej pracy semestralnej (waga: 0,65). Istnieje możliwość podniesienia oceny z ćwiczeń o 0,5 stopnia w przypadku uzyskania 50%+1 możliwych do uzyskania w czasie zajęć plusów za aktywność. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej modułu jest również obecność na zajęciach. Każda nieobecność wykraczająca poza ustalony na początku semestru limit powinna być odpracowana w czasie dyżuru dydaktycznego osoby prowadzącej przedmiot.

Kolokwium ma formę pisemnego testu, składającego się z pytań otwartych. Ocena z kolokwium uzależniona jest od stosunku uzyskanych punktów do maksymalnego, możliwego do uzyskania wyniku:

- 0%-59% - niedostateczny (2)

- 60%-69% - dostateczny (3)

- 70%-74% - dostateczny plus (+3)

- 75%-84% - dobry (4)

- 85%-89% - dobry plus (+4)

- 90%-100% - bardzo dobry (5)

Praca pisemna powinna zostać złożona w formie elektronicznego pliku tekstowego, przygotowanego w formie artykułu naukowego o objętości do 25000 znaków, prezentującego wyniki projektu badawczego, realizowanego w czasie semestru zajęć. Praca powinna zostać przygotowana w grupie liczącej 3-5 osób. Najwyższe oceny mogą być przyznane pracom wykonanym poprawnie pod względem merytorycznym oraz formalno-stylistycznym, w których oprócz części wprowadzającej oraz przedstawienia wyników badań została zawarta twórcza dyskusja zawierająca komentarz na temat przebiegu procedury badawczej, uzyskanych rezultatów oraz możliwych dalszych kierunków badań.

Kolokwium odbywa się w czasie przedostatnich zajęć z przedmiotu.

Praca zaliczeniowa powinna zostać złożona drogą elektroniczną najpóźniej do dnia przedostatnich zajęć z przedmiotu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)