Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki dydaktyczne śródroczne w SP [02-FP-PN-S1-PDS] semestr zimowy 2016/2017
Praktyka, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praktyki dydaktyczne śródroczne w SP [02-FP-PN-S1-PDS]
Zajęcia: semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z] (zakończony)
Praktyka [PRAKT], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: 11
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Olga Przybyla, Małgorzata Wójcik-Dudek
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Dokumenty dydaktyczne (Podstawa programowa, wybrane program nauczania, wybrane podręczniki).

2. S. BORTNOWSKI: Jak uczyć poezji?. Warszawa 1998

3. S. BORTNOWSKI: Przewodnik po sztuce uczenia literatury. Warszawa 2005.

4. S. BORTNOWSKI: Scenariusze półwariackie czyli poezja współczesna w szkole. Warszawa 1997.

5. E. BRUDNIK, A. MOSZYŃSKA, B. OWCZARSKA: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce 2010.

6. M. NAGAJOWA: ABC metodyki języka polskiego. Warszawa 1995.

7. Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty. Red. A. JANUS-SITARZ. Kraków 2004.

Literatura uzupełniająca:

1. Pedagogika szkolna. Materiały dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela. Red. D. KRZYŻYK, B. NIESPOREK-SZAMBURSKA, przy współudziale A. ZOK-SMOŁY. Katowice 2014.

2. P. ZBRÓG: Wojna o kształcenie językowe. Kielce 2005.

3. Czasopisma metodyczne (np. „Polonistyka”, „Nowa Polszczyzna”, „Język Polski w Praktyce”, „Warsztaty Polonistyczne”, „Zeszyty Szkolne).

Zakres tematów:

1. Rola praktyki w przygotowaniu studentów do zawodu nauczyciela.

2. Wykorzystanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki w celu obserwacji, diagnozowania i analizowania sytuacji pedagogicznych oraz dobieranie strategii realizacji działań polonistycznych na II etapie kształcenia.

3. Wykorzystanie dokumentów dydaktycznych w praktyce szkolnej na II etapie kształcenia (Podstawa programowa, program nauczania, podręczniki).

4. Dokumentacja szkolna (plan wynikowy, dziennik lekcyjny, dziennik zajęć pozalekcyjnych, arkusze ocen, orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej, indywidualne programy edukacyjne).

5. Przebieg lekcji języka polskiego (typy lekcji, ogniwa lekcji, tworzenie sytuacji motywacyjno-problemowych).

6. Sposoby przekładu wiedzy i umiejętności z zakresu literatury i języka na konkretne działania metodyczne, z uwzględnieniem potrzeb wynikających z indywidualnych predyspozycji uczniów, z wykorzystaniem materiałów, środków, metod, form pracy a także środków multimedialnych w odniesieniu do wybranych treści kształcenia.

7. Praca z grupą (zespołem klasowym).

8. Budowanie autorytetu nauczyciela.

9. Kontrola i ocena osiągnięć uczniów w praktyce szkolnej.

10. Obserwacja i prowadzenie lekcji języka polskiego.

Metody dydaktyczne:

- badawcze (hospitacja lekcji w klasach IV-VI szkoły podstawowej),

- metoda zajęć praktycznych (prowadzenie lekcji języka polskiego),

- poszukujące (praca z tekstem, rozmowa pohospitacyjna).

Metody i kryteria oceniania:

1. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

- obecność na zajęciach,

- aktywność podczas zajęć,

- ocena lekcji prowadzonej przez studenta (poprzedzona przygotowaniem scenariusza lekcji),

- opracowanie arkuszy obserwacji lekcji z zakresu kształcenia literackiego i językowego,

- prowadzenie dzienniczka praktyk.

2. Kryteria oceniania:

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który:

- wykazał się wysoką frekwencją i aktywnością podczas zajęć (zarówno prowadzonych stacjonarnie, jak i podczas hospitacji w szkołach);

- przeprowadził w szkole lekcję języka polskiego, podczas której wykazał się wiedzą i umiejętnościami merytorycznymi oraz dydaktycznymi, bardzo dobrą umiejętnością pracy w zespole, umiejętnością oceniania indywidualnych predyspozycji i potrzeb uczniów, sprawnie posługiwał się dokumentacją szkolną;

- przedstawił samodzielnie przygotowany scenariusz lekcji przeprowadzonej w szkole z uwzględnieniem przebiegu lekcji, osiąganych w jej trakcie celów, stosowanych podczas niej metod, form pracy, środków dydaktycznych, celów a także zapisów zawartych w dokumentach prawa oświatowego (podstawa programowa, program nauczania);

- opracował wolne od błędów arkusze obserwacji lekcji języka polskiego (jeden z zakresu kształcenia językowego i jeden z zakresu kształcenia literackiego);

- prowadził dzienniczek praktyk – zawarte w nim uwagi, obserwacje i wnioski można uznać za trafne i celowe.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który:

- był obecny i aktywny podczas zajęć (zarówno prowadzonych stacjonarnie, jak i podczas hospitacji w szkołach);

- przeprowadził w szkole lekcję języka polskiego, podczas której wykazał się wystarczającą wiedzą i umiejętnościami merytorycznymi oraz dydaktycznymi, dobrą umiejętnością pracy w zespole, umiejętnością oceniania indywidualnych predyspozycji i potrzeb uczniów, z pomocą nauczyciela/prowadzącego posługiwał się dokumentacją szkolną;

- przedstawił scenariusz (przygotowany we współpracy z prowadzącym i innymi studentami) lekcji przeprowadzonej w szkole lekcji z uwzględnieniem przebiegu lekcji, osiąganych w jej trakcie celów, stosowanych podczas niej metod, form pracy, środków dydaktycznych, celów a także zapisów zawartych w dokumentach prawa oświatowego (podstawa programowa, program nauczania);

- opracował dwa arkusze obserwacji lekcji języka polskiego (jeden z zakresu kształcenia językowego i jeden z zakresu kształcenia literackiego) – zawarte w nich uwagi i wnioski nie zawsze były trafne;

- prowadził dzienniczek praktyk – zawarte w nim uwagi, obserwacje i wnioski nie zawsze były jednak trafne.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który:

- był obecny podczas zajęć (zarówno prowadzonych stacjonarnie, jak i podczas hospitacji w szkołach);

- przeprowadził w szkole lekcję języka polskiego, podczas której wykazał się wystarczającą wiedzą i umiejętnościami merytorycznymi oraz dydaktycznymi z pomocą nauczyciela/prowadzącego posługiwał się dokumentacją szkolną;

- przedstawił scenariusz lekcji (przygotowany we współpracy z prowadzącym i innymi studentami) przeprowadzonej w szkole z uwzględnieniem przebiegu lekcji, osiąganych w jej trakcie celów, stosowanych podczas niej metod, form pracy, środków dydaktycznych, celów a także zapisów zawartych w dokumentach prawa oświatowego (podstawa programowa, program nauczania);

- opracował dwa arkusze obserwacji lekcji języka polskiego (jeden z zakresu kształcenia językowego i jeden z zakresu kształcenia literackiego) – zawarte w nich uwagi i wnioski nie zawsze były trafne;

- prowadził dzienniczek praktyk – zawarte w nim uwagi, obserwacje i wnioski nie zawsze były trafne.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia wyżej wymienionych wymagań.

Uwagi:

przedmioty spoecjalności nauczycielskiej fil.pol. I st. stacj. 3 semestr

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)