Praktyki dydaktyczne śródroczne w SP [02-FP-PN-S1-PDS]
semestr zimowy 2016/2017
Praktyka,
grupa nr 3
Przedmiot: | Praktyki dydaktyczne śródroczne w SP [02-FP-PN-S1-PDS] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Praktyka [PRAKT], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Olga Przybyla, Małgorzata Wójcik-Dudek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Dokumenty dydaktyczne (Podstawa programowa, wybrane program nauczania, wybrane podręczniki). 2. S. BORTNOWSKI: Jak uczyć poezji?. Warszawa 1998 3. S. BORTNOWSKI: Przewodnik po sztuce uczenia literatury. Warszawa 2005. 4. S. BORTNOWSKI: Scenariusze półwariackie czyli poezja współczesna w szkole. Warszawa 1997. 5. E. BRUDNIK, A. MOSZYŃSKA, B. OWCZARSKA: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce 2010. 6. M. NAGAJOWA: ABC metodyki języka polskiego. Warszawa 1995. 7. Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty. Red. A. JANUS-SITARZ. Kraków 2004. Literatura uzupełniająca: 1. Pedagogika szkolna. Materiały dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela. Red. D. KRZYŻYK, B. NIESPOREK-SZAMBURSKA, przy współudziale A. ZOK-SMOŁY. Katowice 2014. 2. P. ZBRÓG: Wojna o kształcenie językowe. Kielce 2005. 3. Czasopisma metodyczne (np. „Polonistyka”, „Nowa Polszczyzna”, „Język Polski w Praktyce”, „Warsztaty Polonistyczne”, „Zeszyty Szkolne). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Rola praktyki w przygotowaniu studentów do zawodu nauczyciela. 2. Wykorzystanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki w celu obserwacji, diagnozowania i analizowania sytuacji pedagogicznych oraz dobieranie strategii realizacji działań polonistycznych na II etapie kształcenia. 3. Wykorzystanie dokumentów dydaktycznych w praktyce szkolnej na II etapie kształcenia (Podstawa programowa, program nauczania, podręczniki). 4. Dokumentacja szkolna (plan wynikowy, dziennik lekcyjny, dziennik zajęć pozalekcyjnych, arkusze ocen, orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej, indywidualne programy edukacyjne). 5. Przebieg lekcji języka polskiego (typy lekcji, ogniwa lekcji, tworzenie sytuacji motywacyjno-problemowych). 6. Sposoby przekładu wiedzy i umiejętności z zakresu literatury i języka na konkretne działania metodyczne, z uwzględnieniem potrzeb wynikających z indywidualnych predyspozycji uczniów, z wykorzystaniem materiałów, środków, metod, form pracy a także środków multimedialnych w odniesieniu do wybranych treści kształcenia. 7. Praca z grupą (zespołem klasowym). 8. Budowanie autorytetu nauczyciela. 9. Kontrola i ocena osiągnięć uczniów w praktyce szkolnej. 10. Obserwacja i prowadzenie lekcji języka polskiego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- badawcze (hospitacja lekcji w klasach IV-VI szkoły podstawowej), - metoda zajęć praktycznych (prowadzenie lekcji języka polskiego), - poszukujące (praca z tekstem, rozmowa pohospitacyjna). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - obecność na zajęciach, - aktywność podczas zajęć, - ocena lekcji prowadzonej przez studenta (poprzedzona przygotowaniem scenariusza lekcji), - opracowanie arkuszy obserwacji lekcji z zakresu kształcenia literackiego i językowego, - prowadzenie dzienniczka praktyk. 2. Kryteria oceniania: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który: - wykazał się wysoką frekwencją i aktywnością podczas zajęć (zarówno prowadzonych stacjonarnie, jak i podczas hospitacji w szkołach); - przeprowadził w szkole lekcję języka polskiego, podczas której wykazał się wiedzą i umiejętnościami merytorycznymi oraz dydaktycznymi, bardzo dobrą umiejętnością pracy w zespole, umiejętnością oceniania indywidualnych predyspozycji i potrzeb uczniów, sprawnie posługiwał się dokumentacją szkolną; - przedstawił samodzielnie przygotowany scenariusz lekcji przeprowadzonej w szkole z uwzględnieniem przebiegu lekcji, osiąganych w jej trakcie celów, stosowanych podczas niej metod, form pracy, środków dydaktycznych, celów a także zapisów zawartych w dokumentach prawa oświatowego (podstawa programowa, program nauczania); - opracował wolne od błędów arkusze obserwacji lekcji języka polskiego (jeden z zakresu kształcenia językowego i jeden z zakresu kształcenia literackiego); - prowadził dzienniczek praktyk – zawarte w nim uwagi, obserwacje i wnioski można uznać za trafne i celowe. Ocenę dobrą otrzymuje student, który: - był obecny i aktywny podczas zajęć (zarówno prowadzonych stacjonarnie, jak i podczas hospitacji w szkołach); - przeprowadził w szkole lekcję języka polskiego, podczas której wykazał się wystarczającą wiedzą i umiejętnościami merytorycznymi oraz dydaktycznymi, dobrą umiejętnością pracy w zespole, umiejętnością oceniania indywidualnych predyspozycji i potrzeb uczniów, z pomocą nauczyciela/prowadzącego posługiwał się dokumentacją szkolną; - przedstawił scenariusz (przygotowany we współpracy z prowadzącym i innymi studentami) lekcji przeprowadzonej w szkole lekcji z uwzględnieniem przebiegu lekcji, osiąganych w jej trakcie celów, stosowanych podczas niej metod, form pracy, środków dydaktycznych, celów a także zapisów zawartych w dokumentach prawa oświatowego (podstawa programowa, program nauczania); - opracował dwa arkusze obserwacji lekcji języka polskiego (jeden z zakresu kształcenia językowego i jeden z zakresu kształcenia literackiego) – zawarte w nich uwagi i wnioski nie zawsze były trafne; - prowadził dzienniczek praktyk – zawarte w nim uwagi, obserwacje i wnioski nie zawsze były jednak trafne. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który: - był obecny podczas zajęć (zarówno prowadzonych stacjonarnie, jak i podczas hospitacji w szkołach); - przeprowadził w szkole lekcję języka polskiego, podczas której wykazał się wystarczającą wiedzą i umiejętnościami merytorycznymi oraz dydaktycznymi z pomocą nauczyciela/prowadzącego posługiwał się dokumentacją szkolną; - przedstawił scenariusz lekcji (przygotowany we współpracy z prowadzącym i innymi studentami) przeprowadzonej w szkole z uwzględnieniem przebiegu lekcji, osiąganych w jej trakcie celów, stosowanych podczas niej metod, form pracy, środków dydaktycznych, celów a także zapisów zawartych w dokumentach prawa oświatowego (podstawa programowa, program nauczania); - opracował dwa arkusze obserwacji lekcji języka polskiego (jeden z zakresu kształcenia językowego i jeden z zakresu kształcenia literackiego) – zawarte w nich uwagi i wnioski nie zawsze były trafne; - prowadził dzienniczek praktyk – zawarte w nim uwagi, obserwacje i wnioski nie zawsze były trafne. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia wyżej wymienionych wymagań. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
przedmioty spoecjalności nauczycielskiej fil.pol. I st. stacj. 3 semestr |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.