Statystyka w badaniach psychologicznych [06-PS-SM-006]
semestr letni 2016/2017
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Statystyka w badaniach psychologicznych [06-PS-SM-006] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 12 |
Zaliczenie: | Zaliczenie lub ocena |
Prowadzący: | Maria Flakus |
Literatura: |
Brzeziński, J. (1996 i nast. wyd.). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Ferguson, G. A., Takane, Y. (1999 i nast. wyd.). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN. Wieczorkowska, G., Kochański, P., Eljaszuk, M. (2003). Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych. W-wa: WN „Scholar”. Brzeziński, J. (red.) (2004). Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: PWN. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wyd. KUL. King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN. Pavkov, T. W., Pierce, K. A. (2005). Do biegu gotowi start – wprowadzenie do SPSS. Gdańsk, GWP. |
Zakres tematów: |
. Pomiar w psychologii, skale pomiarowe. Próba jako reprezentacja populacji, losowy dobór do próby i rozkłady z próby. 2. Rozkłady częstości, grupowanie danych (N^0,5), sposoby graficznego przedstawiania danych. 3. Miary tendencji centralnej, rozproszenia i asymetrii, koncentracji– czym są, w jaki sposób dokonać ich obliczenia w programie STATISTICA i jak je interpretować. 4. Zmienna losowa i rozkład normalny, przedziały ufności dla parametrów rozkładu normalnego – praca z pomocą kalkulatora prawdopodobieństwa w programie STATISTICA. 5. Korelacja i regresja. Współczynniki korelacji Pearsona i rangowej Spearmana. Regresja prosta, współczynnik determinacji. Interpretacja wyników w analizie korelacji i regresji prostej. Umiejętność przeprowadzenia prawidłowej analizy w programie STATISTICA. 6. Wprowadzenie do testowania hipotez statystycznych. Test studenta-t dla jednej średniej. Interpretacja wyników. Umiejętność przeprowadzenia prawidłowej analizy w programie STATISTICA. 7. Testy t dla dwóch średnich (niezależnych i zależnych). Umiejętność przeprowadzenia prawidłowej analizy w programie STATISTICA oraz interpretacja. 8. Kolokwium zaliczeniowe |
Metody dydaktyczne: |
Laboratoria: sala komputerowa, z oprogramowaniem komputerowym STATISTICA, dla grupy do 15 osób, rzutnik |
Metody i kryteria oceniania: |
Znajomość zagadnień merytorycznych z przedstawionych na wykładzie i podczas ćwiczeń z zakresu omawianej literatury oraz umiejętności analizy statystycznej. Postawą jest znajomość literatury, zwłaszcza poszczególnych rozdziałów: Ferguson, G. A., Takane, Y. (1999 i nast. wyd.). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN. Ocena z testu stanowi 80% oceny końcowej Ocenie podlega ilość poprawnie rozwiązanych zadań testu. Test wiedzy i umiejętności: 5,0 (bdb) – od 91% do 100% poprawnych odpowiedzi w teście; 4,5 (db +) – od 81% do 90% poprawnych odpowiedzi w teście; 4,0 (db) – od 71% do 80% poprawnych odpowiedzi w teście; 3,5 (dst +) – od 61% do 70% poprawnych odpowiedzi w teście; 3,0 (dst) – od 51% do 50% poprawnych odpowiedzi w teście; 2,0 (ndst) – od 0% do 50% poprawnych odpowiedzi w teście. Test wiedzy i umiejętności składa się z ok 5-6 pytań, w których zawarte są zarówno zadania weryfikujące umiejętność analizy danych statystycznych, jak i znajomość podstawowych zagadnień teoretycznych. Nieusprawiedliwiona nieobecność na I terminie kolokwium jest jednoznaczna z oceną niedostateczną. Wiedza i umiejętności. Postawą jest znajomość literatury, zwłaszcza poszczególnych rozdziałów dla zadanych analiz z: Ferguson, G. A., Takane, Y. (1999 i nast. wyd.). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: PWN. Zadania domowe: Ocena z zadań stanowi 20% oceny końcowej. Ocenie podlega ilość poprawnie rozwiązanych etapów analizy statystycznej w poszczególnych zadaniach: 5,0 (bdb) – od 91% do 100% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 4,5 (db +) – od 81% do 90% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 4,0 (db) – od 71% do 80% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 3,5 (dst +) – od 61% do 70% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 3,0 (dst) – od 51% do 50% poprawnie rozwiązanych etapów analizy; 2,0 (ndst) – od 0% do 50% poprawnie rozwiązanych etapów analizy. Ocena z zadań domowych to średnia ocen z pojedynczych zadań (ok 3-4 na semestr) W zadaniach ocenia się poprawność kolejnych etapów analizy statystycznej dla podanych zagadnień i baz danych zawierających zmienne psychologiczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.