Propedeutyka psychologii klinicznej [06-PS-SM-030]
semestr letni 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Propedeutyka psychologii klinicznej [06-PS-SM-030] |
Zajęcia: |
semestr letni 2016/2017 [2016/2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Barbara Leśniak |
Literatura: |
Aleksandrowicz J.( 1998). Zaburzenia nerwicowe. Warszawa. PZWL.. Carson R.C.; Butcher J.; Mineka S.(2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk.GWP.T. Jakubik A. (1999) Zaburzenia osobowości. Warszawa: PZWL Jaroszyński J.( 1988). Psychozy schizofreniczne. W: S. Dąbrowski, J. Jaroszyński, S. Płużyński ( red.). Psychiatria. W-wa. PZWL. Kaplan H., Saddock B. (1995) Psychiatria kliniczna. Wrocław: Urban & Partner . Rosenhan D.l, Seligman E.P.(2003). Psychopatologia. W-wa. PTP. Rybakowski, J., Pużyński, S., Wiórka, J. (2010). Psychiatria. Podstawy psychiatrii. Tom 1. Wrocław: Wyd. Elsevier, Urban & Partner (rozdział: 2.13, 3, 4.3) Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna. Tom 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Sęk H.(2001). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa. Wyd. Scholar. Stirling J.D., Hellewell J.S. (2005). Psychopatologia. Gdańsk: GWP Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”. IPiN, Kraków – Warszawa, 2000. literatura uzupełniająca: Suchańska A, (2012) Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa |
Zakres tematów: |
§ Przedmiot, zakres, zadania psychologii klinicznej. Kierunki rozwoju psychologii klinicznej. Modele i teorie istotne dla psychologii klinicznej. § Orientacja patogenetyczna i salutogenetyczna w psychologii klinicznej,§ Pojęcie normy, normalności i zdrowia w psychologii klinicznej. Psychologia kliniczna a psychopatologia – wzajemne zależności.§ Podstawy klinicznej diagnozy psychologicznej - metody kliniczne i psychometryczne diagnozy psychologicznej.§ Prezentacja przez studentów pracy własnej: informacji pozyskanych na podstawie przeprowadzonej przez siebie rozmowy oraz obserwacji psychologicznej. Wymiana doświadczeń. § Uraz psychiczny jako szczególny rodzaj sytuacji trudnej. Pojęcie kryzysu. Interwencja kryzysowa. Specyfika funkcjonowania psychologicznego po urazie psychicznym. § Przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych: podejście biologiczne, neuronauka i koncepcje psychologiczne. § Psychologia zaburzeń lękowych - psychologiczne koncepcje wyjaśniające etiopatogenezę. Mechanizmy psychologicznego funkcjonowania. Analiza studium przypadku.§ Psychozy schizofreniczne ( zaburzenia procesów poznawczych, emocji, myślenia spostrzegania i działania w psychozach). Formy pomocy psychologicznej udzielanej pacjentowi i jego rodzinie. Analiza studium przypadku.§ Psychologia zaburzeń osobowości - psychologiczne koncepcje wyjaśniające etiopatogenezę. Mechanizmy psychologicznego funkcjonowania. Analiza studium przypadku.§ Psychologia zaburzeń afektywnych – koncepcje wyjaśniające mechanizm i patogenezę zaburzeń nastroju. Postulowane oddziaływania pomocowe. Analiza studium przypadku.§ Psychologia uzależnień – obraz kliniczny, główne koncepcje i modele uzależnienia. § Model zawodowy psychologa klinicznego. Zadania psychologa klinicznego w obszarze różnych dziedzin. Etyczny kontekst działalności zawodowej psychologa klinicznego.§ Psychologia kliniczna w kontekście prawnym – ustawa o ochronie zdrowia psychicznego – tajemnica zawodowa psychologa, ochrona praw pacjenta, zasady leczenia przymusowego. Ustawa o zawodzie psychologa. |
Metody dydaktyczne: |
prezentacja, nagrania audiowizualne, „Burza mózgów”, dyskusje, ćwiczenia warsztatowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny testu wiadomości: 51-60% punktów - ocena dst 61-70% dst + 71-80% db 81-90% db + 91-100% bdb Kryteria uzyskania oceny końcowej: Ocena końcowa zależy od ocen uzyskanych w: 1) teście wiadomości 2) aktywność na zajęciach, prezentacje Waga tych ocen przedstawia się następująco: 0,75 test wiadomości; 0,25 aktywność/studium przypadku |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.