Metodologia nauk o rodzinie [11-KRK-R2-003]
semestr zimowy 2016/2017
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia nauk o rodzinie [11-KRK-R2-003] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 32 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Mariola Kozubek |
Literatura: |
Artykuły w czasopismach: Family Forum 3(2013), Mazurek E., Choroba w rodzinie. Zastosowanie metodologii teorii ugruntowanej do analizy funkcjonowania rodziny w sytuacji choroby, s.25-39. Family Forum 3(2013), Robert Geisler, Zastosowanie metod badań jakościowych w analizach rodzin osób bezrobotnych, 41-54. Podstawy Edukacji 5(2012), Kułaczkowski J., Aspekty metodologiczne pedagogiki rodziny, s. 183-190. Roczniki Nauk o Rodzinie 60(2013), T. Mazan, Podstawowe problemy metodologiczne nauk o rodzinie, s. 221-237. Studia nad Rodziną 1-2(30-31) (2012), T. Mazan, Przedmiot formalny nauk o rodzinie w ujęciu interdyscyplinarnym, s. 87-105. Rozdziały w książkach: Dybowska E., Diagnoza pedagogiczna środowiska rodzinnego, w: red. A. Błasiak, E. Dybowska, Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny, Kraków 2010, s.257-270. Gajdzica A., Minczanowska A., Stokłosa M., red., Orientacje jakościowe w badaniach pedagogicznych, Cieszyn-Kraków 2011, s. 129-147. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2007, s. 7-59. 63-106. Kiereś B., Opozda D., Nowak M., red., Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny Lublin 2006, s. 137-203. Kruger H. H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005, s. 185-188. Kubinowski D., Nowak M. red., Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Kraków 2006, s. 75-81; 171-180; 189-207. Rubacha K., Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych, w : Pedagogika. Podręcznik akademicki, t.1, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, Warszawa 2005, s. 35-58. Śliwerski B., Wnuk-Lipiński E., Nauki o rodzinie, w: red. J. Stala, Nauki o rodzinie w służbie rodziny, Kraków 2014, s. 97-124. Tchorzewski A. de (2004). Obszary refleksji i badań pedagogicznych nad rodziną. W: A. Janke (red.). Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Toruń. Tyszka Z., Specyfika praktycznych zastosowań badania rodziny i ich usprawnianie, W: Z. Tyszka (red.). Poznańska szkoła badań nad rodziną. Poznań 1990. |
Zakres tematów: |
ĆWICZENIA: 1: Specyfika nauk o rodzinie (wybrane zagadnienia). 2: Metody jakościowe i ilościowe w badaniach – wybrane zagadnienia 3: Humanistyczne aspekty metodologii badań pedagogicznych 4: Metodologia badań nad rodziną – Wybrane problemy 5: Diagnoza sytuacji dziecka w rodzinie i w szkole |
Metody dydaktyczne: |
Praca w zespole problemowym, do którego student należy przez cały semestr. Opracowanie dwóch tematów na podstawie wskazanej literatury przedmiotu: ich prezentacja ustna podczas zajęć oraz opracowanie pisemne (4 strony). |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe: test 8 pytań (jednokrotnego wyboru i otwartych). W celu zaliczenia kolokwium trzeba odpowiedzieć prawidłowo na 51 % zadanych pytań. Ocena końcowa z ćwiczeń to średnia arytmetyczna: dwóch ocen uzyskanych z wypowiedzi ustnych oraz jednej oceny z kolokwium. |
Uwagi: |
Obecność na wszystkich ćwiczeniach: 11, 18, 25 X; 8, 22, 29 XI, 6 XII 2016. Kolokwium zaliczeniowe: 10 I 2017. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.